Nyttig supermat som förlänger livet – 10 tips!

10 exempel på god och nyttig mat.

Supermat är ett begrepp som ofta kopplas samman med nyttiga livsmedel som innehåller riktigt med vitaminer, mineraler och antioxidanter. Här är 10 exempel och 5 goda recept!
14 juni, 2018

Vi mår som vi äter. De vetenskapliga teorierna är visserligen många och skiftande, men många forskare är eniga om att de här råvarorna ger ett bättre – kanske till och med längre – liv. Försöka duger!

Av: Anna Magee

1. Bönor, linser och kikärtor

Skyddar mot vissa former av hjärt- och cirkulationsproblem och tarmcancer. Låg GI och fiberrika, vilket håller blodsocker på en jämn nivå och ger långvarig mättnad. Innehåller järn, B-vitaminer och kalcium och är rika på proteiner som behövs för uppbyggnad och underhåll av kroppens celler. Utmärkt goda i både sallad och grytor. Ät helst någon form av bönor, linser eller kikärter varje dag, antingen till lunch eller middag.

Recept: 3 goda röror med bönor och linser

3 goda röror med bönor och linser.

3 goda röror med bönor och linser.

2. Rött vin

Innehåller antioxidanter som kan hjälpa till att skydda mot hjärt-kärlsjukdomar. Det finns studier som visar att ett glas om dagen minskar risken att dö (oavsett orsak) med 30 procent. Detta gäller dock bara äldre människor och i samband med måltid. Och dricker du mer än ett glas om dagen kan effekten i stället bli den motsatta.

3. Valnötter

Innehåller alla omega-3-fettsyror, som motverkar hjärtbesvär. Förvara skalade valnötter i en lufttät förpackning i kylen, eftersom fettet härsknar relativt snabbt. En handfull valnötter om dagen är en lämplig dos – men tänk på att nötkärnor även är energirika, det vill säga innehåller många kalorier.

Testa den här desserten: Grekisk yoghurt med flytande honung och hackade valnötter. Kompletterad med bär blir det en hel frukost.

4. Mörk choklad

Innehåller antioxidanter samt järn, magnesium och B-vitamin. Motverkar depression och hjälper även till att hålla blodtrycket lågt. Nyttigheterna finns i kakaon, så välj en sort med 70–80 procent kakaohalt. Överviktig? Tänk då på att choklad även innehåller många kalorier. 50 gram choklad ger ungefär 250–300 kalorier extra, så ett alternativ är naturligtvis att äta 5–6 äpplen. De ger ungefär samma mängd antioxidanter.

Recept: Brownies med nötter och granatäpple

Brownies med nötter och granatäpple.

Brownies med nötter och granatäpple.

5. Granatäpple

Skyddar mot hjärtbesvär och prostatacancer. Granatäpple finns som juice, men är den pastöriserad minskar nyttigheten något. Lämplig konsumtion

är 2 granatäpplen eller 2 1/2 dl juice i veckan.

6. Rödkål

Försök att få i dig något slags kål varje dag. Rödkål innehåller i likhet med vitkål, broccoli och blomkål mycket järn, vilket gör den bra mot stress och blodbrist. Vad som är extra nyttigt med rödkål är dess blåröda färg – antocyanider – som är starka antioxidanter. Bäst bevaras nyttigheterna om den ångkokas. Testa en coleslaw-sallad med röd-, vit- och grönkål, rårivna morötter, russin, rödlök och äpple.

Recept: Grillad lax med rödkål, spenat & granatäpple

Grillad lax med rödkål, spenat & granatäpple.

Grillad lax med rödkål, spenat & granatäpple.

7. Linfrö & linfröolja

Kan motverka cancer och hjärtbesvär och är rik på omega-3-fettsyror. Kroppen kan dock inte bryta ned de hela fröna, och i färdigkrossade härsknar snabbt fettsyran – optimalt är att krossa de hela fröna själv i en mortel. Linfrön är jättegoda att strö på morgongröten eller müslin och oljan kan användas i salladsdressing. Hetta däremot inte upp linfröolja – då härsknar den, vilket även händer om den står ljust. Förvara oljan i kylen. Två matskedar krossade frön eller en matsked olja om dagen rekommenderas för hälsan – inte mer än så.

8. Lök & vitlök

Lök innehåller många nyttiga saker: B- och C-vitaminer, mineraler som kalcium, fosfor, svavel, magnesium, kalium och spårämnen som järn, zink, koppar och selen. Vitlök har effekt mot både virus och bakterier. Den antiseptiska effekten kommer från ämnet allicin. Lök och vitlök är också blodförtunnande, vilket kan motverka hjärt-kärlsjukdomar. De kan även sänka kolesterolhalten i blodet.

Testa den här dressingen: Blanda 2 dl mager yoghurt med 1 pressad vitlöksklyfta, 1 tsk olivolja, 1 tsk äppelcidervinäger och lite svartpeppar. Krydda med antingen färsk mynta, gräslök, hackad gurka, chili eller curry.

Recept: Torskrygg med belugalinser och karamelliserad lök

Torskrygg med belugalinser och karamelliserad lök.

Torskrygg med belugalinser och karamelliserad lök.

9. Ingefära

Motverkar illamående och vissa studier pekar även på att den kan stimulera blodcirkulationen och motverka cancer. Ingefära är fantastiskt god hackad eller riven i wok och thailändska curryrätter tillsammans med sin likaså nyttiga kollega färsk chili. Ingefära med pressad citronsaft och honung är en perfekt morgon- eller godnattdrink som dämpar sura uppstötningar och motverkar förkylning.

10. Citron & lime

Innehåller B- och framförallt C-vitaminer, som är en viktig antioxidant (som hjälper cellerna att hålla de så kallade fria radikalerna i schack). C-vitamin behövs för kollagenet i bindväven och stärker hud, tandkött och broskbildning. Dessutom bidrar C-vitaminet – liksom alla andra sura födoämnen – till att järnet i maten kan tillgodogöras i kroppen. För att citrusfrukten ska få effekt på din hälsa bör du få i dig saften från en frukt 3–4 gånger i veckan.

Testa den här morgontonicen: Riv färsk ingefära i en kopp varmt vatten, tillsätt saften av 1 citron, krydda med en nypa kardemumma och kajennpeppar. Tänk också på att pressad citron i vanligt dricksvatten är en utmärkt måltidsdryck.

Recept: Sallad på svart quinoa, broccoli och rökt lax

Sallad på svart quinoa, broccoli och rökt lax.

Sallad på svart quinoa, broccoli och rökt lax.

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE MAT & VIN: