8 oväntade källor till C-vitamin

Apelsiner i alla ära – det finns faktiskt många livsmedel som innehåller betydligt mer C-vitamin. Här är åtta lite oväntade exempel.
12 november, 2018
Blomkål, broccoli och grönkål innehåller mycket C-vitamin.

Blomkål, broccoli och grönkål innehåller mycket C-vitamin. Foto: IBL

Hur många gånger har vi inte fått höra att en apelsin är den bästa källan till C-vitamin? Men det finns faktiskt en hel drös andra livsmedel som innehåller mer C-vitamin än apelsinens 45 milligram per 100 gram. Varför inte frossa i dessa livsmedel när förkylningssäsongen närmar sig?

1. Blomkål

Blomkål är en för många lite otippad källa till C-vitamin. Grönsaken innehåller bland annat kalcium och magnesium, men också 48 milligram C-vitamin per 100 gram.

Recept: Nyttigt blomkålsris

Nyttigt blomkålsris.

Nyttigt blomkålsris.

2. Broccoli

Broccoli är kanske mest känd som en bra järnkälla, men visste du att den också innehåller massor av C-vitamin? Med sina 89 milligram per 100 gram är faktiskt broccoli rikare på C-vitamin än apelsinen!

Recept: Godaste broccolisoppan på 10 minuter

Godaste broccolisoppan på 10 minuter.

Godaste broccolisoppan på 10 minuter.

3. Grönkål

Grönkål kan inte bara minska risken för hjärtinfarkt, den är dessutom full av C-vitamin. Om du äter 100 gram får du i dig 120 milligram C-vitamin, vilket med råge täcker det rekommenderade dagsbehovet på 65-90 milligram.

Recept: 7 goda recept med grönkål

Läs mer: 7 anledningar till att äta mer grönkål

Chips, snittar och pasta med nyttig grönkål.

Chips, snittar och pasta med nyttig grönkål.

4. Paprika

Röda paprikor är bokstavligt talat fullproppade av C-vitamin. En röd paprika innehåller faktiskt tre gånger så mycket C-vitamin än en apelsin, 128 milligram per 100 gram. Grön paprika är inte mycket sämre – 100 gram innehåller 80 milligram C-vitamin.

Recept: Fylld paprika med köttfärs, ris och fetaost

Fylld paprika med köttfärs, ris och fetaost.

Fylld paprika med köttfärs, ris och fetaost.

5. Havtorn

Havtorn är ett riktigt superbär! Det kan inte bara göra underverk för torra slemhinnor, det är också en riktig liten C-vitaminbomb. 100 gram innehåller hela 131 milligram C-vitamin. Varför inte starta dagen med ett glas havtornssaft?

Recept: Havtornssaft

Havtornssaft.

Havtornssaft.

6. Papaya

Det är inte alla som gillar smaken av den här exotiska frukten, men om vi bara ser till näringsvärdet är den en riktig vinnare! Förutom A-vitamin är den också rik på C-vitamin. Eller vad sägs om 61 milligram per 100 gram? En annan omtyckt frukt som är rik på C-vitamin är ananas – 48 milligram per 100 gram.

Recept: Prosciuttoinlindad papaya

Prosciuttoinlindad papaya.

Prosciuttoinlindad papaya.

7. Vinbär

De här små, syrliga bären växer i många villaträdgårdar runt om i landet. Och för den som är på jakt efter C-vitamin är de en riktig guldgruva! De svarta vinbären är nyttigast – de innehåller 150 milligram C-vitamin per 100 gram. De röda är inte långt efter med sina 134 milligram.

Recept: Vinbärslemonad med citron och vanilj

Vinbärslemonad med citron och vanilj.

Vinbärslemonad med citron och vanilj.

8. Jordgubbar

I Sverige äter vi stora mängder jordgubbar varje sommar. Och det är inte speciellt konstigt, med tanke på alla de nyttigheter de innehåller. Förutom den nyttiga folsyran, innehåller jordgubbar också 61 milligram C-vitamin per 100 gram. Vi längtar redan till nästa sommar!

Recept: 5 enkla desserter med jordgubbar

Enkla desserter med jordgubbar.

Enkla desserter med jordgubbar.

Källor: Mitt kök, Illustrerad vetenskap, Livsmedelsverket
Artikeln publicerades först på Allas.se