Nyttigt julgodis som är bra för hälsan

Torkad frukt och nötter är både gott och nyttigt!

Julen är full av frestelser, men det finns faktiskt julgodis och snacks som du kan njuta av med gott samvete. Ta för dig av skålarna med nötter, fikon och torkad frukt. Det är rena supergodiset!
17 december, 2018

1. Russin

Russin är en av de rikaste källorna till bor, ett mineral som skyddar mot benskörhet. Ta därför extra många russin i glöggen, men välj gärna ekologiska eftersom de torkade druvorna annars kan innehålla rester av bekämpningsmedel.

Recept: Fruktsallad med kokos och russin

Fruktsallad med kokos och russin.

Fruktsallad med kokos och russin.

2. Valnötter

Innehåller biotin, som är toppen för håret, och även koppar som samspelar med melanin för att motverka grått hår. Omega-3-fettsyrorna i valnötter är dessutom bra mot reumatism. En spansk studie visar att valnötter är lika effektivt som olivolja för att reducera inflammationer i artärerna.

Recept: Glöggkokta päron med stiltonost och valnötter

Glöggkokta päron med stiltonost och valnötter.

Glöggkokta päron med stiltonost och valnötter.

3. Fikon

Visste du att fyra stycken fikon ger en fjärdedel av det rekommenderade dagsintaget av järn? Ät gärna en apelsin till fikonen för att kroppen effektivt ska ta upp det vegetabiliska järnet.

 Recept: Portvinskokta fikon med glass

Portvinskokta fikon med glass.

Portvinskokta fikon med glass.

4. Mandlar

Dessa proteinrika godbitar ger massor av kalcium som bygger upp starka ben. E-vitamin, magnesium och B-vitaminer ger fin hy och stabila nerver, och de enkelomättade fetterna kan tillsammans med alla fibrer sänka kolesterolet.

Recept: Citrussallad med mandel och kokos

5. Dadlar

Dadlar är supernyttiga delikatesser. Men inte de små, hårda och sockerglaserade utan de stora och mjuka som säljs i kartonger. Dessa innehåller massor av antioxidanter som blockerar nedbrytande fria radikaler. En ny studie visar att dadlar även innehåller beta-D-glukaner, vilket kan bromsa tillväxten av tumörer.

Recept: Chokladbollar med dadlar, mandlar och chiafrön

Chokladbollar med dadlar, mandlar och chiafrön.

Chokladbollar med dadlar, mandlar och chiafrön.

6. Paranötter

Här har vi nötterna med massor av selen som bland annat är bra för fertiliteten. Och kväveoxiden i paranötterna vidgar blodkärlen. Läckerbitarna innehåller också mangan som är bra för minnet.

Recept: Timjanrostade nötter med honung

Timjanrostade nötter med honung.

Timjanrostade nötter med honung.

7. Praliner

Nya rön från forskarna säger att choklad är rena medicinen. Detta gäller både mörk choklad och mjölkchoklad (max 100 gram per dag). Förkylningar, stress, högt blodtryck, depression och hjärtbesvär är bara några av åkommorna som choklad kan förebygga.

Recept: 5 enkla recept på nyttigt julgodis

Havrebollar med kanel och dadlar och chokladdoppade clementiner.

Havrebollar med kanel och dadlar och chokladdoppade clementiner.

Av: Margaretha Malmgren och Rose-Marie Söderlund

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE MAT & VIN: