Experten tipsar: 10 nyttiga snacks du ska äta mer av

Choklad, nötter, frukt och bär är nyttigt.
Hälsoexperten Ola Lauritzson har sammanställt en lista med 10 goda och nyttiga snacks som du kan äta med gott samvete. Perfekt när du vill njuta av det där lilla extra!
Annons

1. Choklad

Riktigt mörk choklad innehåller massor av antioxidanter – och är därmed nyttigt! Kakao är faktiskt det mest antioxidantrika livsmedel vi känner till. Om du väljer choklad med en kakaohalt på 70-90 procent blir du mätt på bara några bitar.

Nyttiga chokladbollar utan socker och smör.
Nyttiga chokladbollar utan socker och smör. Foto: Shutterstock

2. Nötter

Är ett utmärkt naturgodis om du väljer torrostade eller naturliga varianter. Håll dig till en handfull, ca 40 gram, så riskerar du inte att få i dig för mycket kalorier (40 gram motsvarar ca 200 kcal).

Annons
Nötter är nyttigt. Foto: IBL
Nötter är nyttigt. Foto: IBL

3. Torkad frukt

Mango, aprikoser och fikon är några torkade favoriter som är helt naturliga. Mullbär, goiji och physalis är andra mer exotiska varianter med högt innehåll av antioxidanter. Se däremot upp för naturgodis i sockerlag eller torkad frukt som doppats i yoghurt – rena sockerbomberna!

Torkad frukt och nötter är både gott och nyttigt!
Torkad frukt och nötter är både gott och nyttigt! Foto: IBL
Annons

4. Kokosflarn

Köp kokosflarn på påse eller i lösvikt så får du i dig massor med fibrer. Undvik dock sorter som är torkade i sockerlag. Allra bäst för hälsan är det att äta färsk kokos som du skivar i bitar.

Nice cream med nötter och kokosflarn.
Nice cream med nötter och kokosflarn.
Annons

 

Annons

5. Oliver

Oliver innehåller massor med nyttiga fetter och E-vitamin. Välj mellan stora gröna varianter och kalamati. Men undvik många av de svarta oliver som säljs på burk – ofta är de billiga, gröna oliver som färgats.

6. Lufttorkad skinka

Vill du vara lite kontinental passar små rullader med lufttorkad skinka och salami utmärkt som snacks. Toppa med en oliv eller soltorkad tomat så förhöjer du smaknivån ytterligare.

Annons
Tilltugg med prosciutto, melon och minimozzarella.
Tilltugg med prosciutto, melon och minimozzarella.

7. Smakrika ostar

En ostbricka är både ett lyxigt och gott alternativ. Kalcium, som det finns rikligt av i ost, kan dessutom bidra till att minska fettupptaget i tarmen. Köp gärna mer av de smakrika, hårda ostarna och lite färre av de mjuka varianterna som brie, camembert och mozzarella – då äter du en mindre mängd.

Ost är bra för hälsan! Foto: Shutterstock
Ost är bra för hälsan! Foto: Shutterstock
Annons

8. Grönsaksstavar

Snackssuget beror ofta på en inlärd vana av att vi vill tugga på något. Om du förbereder morötter, selleri eller gurka och skivar i stavar som du har i kylen, då finns det alltid något nyttigt att tugga på när andan faller in.

Bröd- och grönsaksstavar med ärtdipp.
Bröd- och grönsaksstavar med ärtdipp.

9. Cocktailtomater

Numera hittar man många olika tomatsorter i praktiska munsbits-storlek. Varva olika färger och testa dig fram. Små plommontomater är en favorit som är perfekt som TV-godis.

Annons
Blandad tomatsallad med basilika.
Blandad tomatsallad med basilika.

10. Rostade kikärtor

Ett utmärkt snacks med högt proteininnehåll. Krydda med chiliflakes eller cayennepeppar så får du en riktig smakexplosion i munnen!

Rostade kikärtor med chili, spiskummin & rökt paprika.
Rostade kikärtor med chili, spiskummin & rökt paprika.
Annons

[newsletter]

Dela på:

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE MAT & VIN:


Annons

Laddar