Hedda Stiernstedts favoritlooks från Vår tid är nu

Hedda Stiernstedts bästa looks från Vår tid är nu

Looksen och kläderna är en av höjdpunkterna i Vår tid är nu. Exklusivt för ELLE har Hedda Stiernstedt gått tillbaka i arkivet och valt ut sina bästa outfits från serien.
22 januari, 2021
Slå på ljud

Klänningar, färger och siluetter kan vara så mycket mer än ”bara kläder”. Det blir tydligt när Hedda Stiernstedt listar sina favoritlooks som rollkaraktären Nina Löwander bär i Vår tid är Nu.

Vad betyder egentligen Ninas röda klänning? Och vilket plagg önskar Hedda att hon hade fått köpa? För ELLE berättar stjärnan allt om kläderna från succéserien!

Hedda Stiernstedt listar sina bästa outfits från vår tid är nu

Säsong 1

Den röda fredsklänningen

– Det är svårt att göra den här listan utan att direkt tänka på den röda klänningen Nina har första gången hon träffar Calle. Det är ju så klart samma som på affischen för säsong ett. Den är ju så mycket Vår tid är nu som det går att vara på något sätt. Matchad med ett par skor som jag kallade “Mimmi Pigg-skorna” för att de såg exakt ut som ett par sådana tecknade skor som ja, Mimmi Pigg har. Det var med denna klänning som vi spikade att röd var Ninas egen färg. Den här klänningen auktionerades sen ut för välgörenhet på Musikhjälpen.

Blomstermönstrad silkesklänning

– Jag kommer ihåg att jag skrek till när jag såg den klänningen första gången. Jag tror den kan vara från 20- eller 30-talet från början, den är i alla fall äldre än 40-tal. Det är en av de looksen som inte är uppsydd av kostymörerna utan ett original. Heeeeelt otrolig. Sexig, smakfull, glansig med öppen rygg och klädda knappar och den föll över kroppen helt perfekt. Den hade också sådana otroliga små detaljer som att man knäppte fast underkläderna i små hakar så att de aldrig skulle glida fram eller flytta på sig och synas.

Rosa klänning med axelvadd

– Nina hade en väldigt glassig period där ett tag under förlovningen med Erik. Balklänningar hela tiden och det lilla cigarettmunstycket i munnen konstant. Mycket kul att glida omkring i! Denna är typiskt 40-tal med den lilla axeln och smickrande figursydd.

Militärinspirerad klänning

– Det här är en sådan klänning som jag kanske inte älskade när jag såg den på galgen, men som nu ofta dyker upp i huvudet. Så mycket 40-tal som det bara går med en militärinspirerad skärning. Väldigt bekväm var den också. Hela 40-talet var min favoritperiod att filma för att allt var så bekvämt både i material och skärning. Även klackarna var förvånansvärt bekväma. Det var innan det asjobbiga 50-talet med korsetter och pyttesmå skor.

Vit kavaj med matchande kjol från skärgårdsfesten

– Det här var mitt favoritavsnitt att filma! Vi hade så kul där ute i skärgårdshuset, det blev som en riktig kräftskiva. Den här looken var en sådan där jag och Marie Flyckt (som var chef på kostymavdelningen på alla säsonger) verkligen började jobba med att spegla Ninas känslor i hur hon klär sig. Hon vill verka vuxnare inför förlovningen med Erik, så hon väljer en kavaj istället för sommarklänning, vitt för att det är midsommar och för att hon snart ska gifta sig. Här kommer jag ihåg att Marina, maskören vi hade då, gjorde en så väldigt fin frisyr med lockig lugg som jag älskade.

Säsong 2

Sidenkimonon

– Nina har en morgonrock i säsong två som var ett sånt plagg som jag tjatade och tjatade om att få köpa. Så när det inte gick för att den var hyrd så fick jag istället in den i massa scener för att jag älskade den. Jag fick också regissören Anna att gå med på att göra en scen i papiljotter för att det kändes viktigt att här och där visa att det krävdes så himla mycket jobb för kvinnorna att se ut sådär.

Svart kappa med huva

– Åh, här hade jag och Marie Flyckt verkligen fått upp tempot på att helt och hållet klä Nina efter humör. Vi testade en version av den här kappan utan luva men så fick jag någon idé om att det skulle vara så fint om hon fick gömma sig efter att Calle berättar om otroheten. Att hon får bli ett med mörkret både i och utanpå och den där huvan blev bara större och större för varje kostymprov. Sen sammanfattar den här looken också hela denna underbara sextiotalsperiod där hon blivit mognare och bara har svarta cigarettbyxor och den där otroliga gardinluggen med tuperingen uppepå huvudet. Jag tänkte att hon klär sig som Monica Zetterlund hela den här tiden och det var en favorit. Svart är den färgen hon använder mest här för att hon är rätt så olycklig, men hon är helt uppe i sin jazz.

Säsong 3

Läder på läder

– Säsong tre var inte min favorit rent stilmässigt för att allt var syntet och kliade och var så extremt varmt. Jag och Marie diskuterade och diskuterade vad Ninas stil skulle bli när hon blev äldre och eftersom jag hade någon idé om att Nina hade en extrem åldersnoja så gjorde vi henne liksom glassigare istället för tantigare. Hon skulle bli en övervintrad diskodrottning i päls med rinnig mascara och diamanter när alla kidsen har jeans och t-shirts. Hon misstolkar allt och har för mycket smink, är för mycket av allt istället för att hänga med. Men sen har hon en look vid ett tillfälle som är en favoritstil från 70-talet – tajt läderkappa, knähöga boots och rak ärmlös, kort råsidenklänning, mums!

Säsong 4

Midsommarklänningen

– Åh den här kallade jag för Brigitte Bardot-klänningen. Det var en klänning som egentligen skulle vara med i en kortare scen, men Marie fattade direkt vad jag tänkte när jag såg den, så vi flyttade den till de viktiga midsommarscenerna. Den känns väldig Nina, somrig och avslappnat uppklädd. Hela säsong fyra var inställningen att nu öser vi på, mer romantik, fler underkjolar, extra allt.

Sista scenen

– För att ge lite historia så är det ju så att Nina generellt är röd när hon är lycklig, striktare blå och skräddad när hon är med Erik, svart när hon är olycklig och krämfärgad när hon är ensam. Jag och Marie jobbade som sagt väldigt mycket med känslor och humör när vi valde kläderna och jag har aldrig förut jobbat med en kostymör som är så lyhörd för hur skådisar jobbar, hon är underbar! Så när vi träffar Nina sista gången när hon är som mest sig själv, så är hon självklart röd och barfota. Och alla som känner mig vet att jag är besatt att Harriet Andersson, så här lät Marie dessutom mig flörta rätt så tydligt med Harriets ikoniska Monika-kofta.

Foto: SVT, Hedda Stiernstedt, Skärmdumpar från Vår tid är nu

LÄS MER:

Vår tid är nu-skaparen avslöjar frågetecknet i sista säsongen!

Hedda Stiernstedt: "Jag vill bli mer involverad i den kreativa processen"

Hedda Stiernstedt om hur hon har skapat sitt drömliv