Årets nykomling Amanda Borgfors Mészáros är redo för nästa steg

Amanda Borgfors Mészáros ELLE intervju

Hon rör sig i gränslandet mellan couture, ready-to-wear och konst. Nästan ett år efter att Amanda Borgfors Mészáros tog emot H&Ms och ELLEs nykomlingsstipendium på ELLE-galan 2020 är hon redo att ta nästa steg med Abomé.
14 december, 2020

När Amanda Borgfors Mészáros tog emot H&Ms och ELLEs nykomlingsstipendium på ELLE-galan i januari 2020 var det en dröm som gick i uppfyllelse, tidigare än väntat. Det gav också en insikt om att det finns människor som faktiskt tror på det hon gör och blev ett startskott framåt.

– Priset fick mig att sätta fart och vidareutveckla varumärket, nischa till det och framför allt förtydliga det för mig själv, berättar Amanda som startade året med både priser, lovord, en förlovning och ett varumärke i startgroparna.

Amanda Borgfors Mészáros

2018 tog hon examen från Beckmans designhögskola och hade redan där hittat något unikt att bygga vidare på. Med en väl genomtänkt designprocess, där hantverk står högt och kvalitet är viktigt, skapar hon för hand plagg och objekt av restmaterial från ett svenskt garveri och naturmaterial. I gränslandet mellan couture, ready-to-wear och konst lyckas hon skapa ett säreget uttryck. Det finns alltid en mycket skulptural identitet i hennes arbete, både i hantverket och i hur hon draperar sina kläder.

– På något sätt hör mina plagg ihop. Mina skulpturala läderbustiers får en mer dynamisk känsla när de kombineras med en mjuk siden-lin-klänning i tunt tyg. De två tillsammans skapar en skulptural romantisk känsla som jag tycker är intressant. Och kontrasten som uppstår däremellan är lite av mitt signum. Det hårda mot det mjuka.

Under Stockholm fashion week i slutet av augusti presenterade hon sin första made-to-order kollektion som sys upp på beställning under varumärkesnamnet Abomé (en akronym av Amanda Borgfors Mészáros). En mindre kollektion av klänningar, blusar, läderverk och ett läderbälte skapade för hand i naturfiber. Kollektionen fick stor uppmärksamhet och ett fantastisk mottagande, inte bara i Sverige utan även internationellt.

– Det är svårt att ta in. Jag gör precis som så många andra, jobbar på och har ibland svårt att stanna upp och reflektera. Men jag känner mig oerhört tacksam och ser väldigt ljust på framtiden.

Kollektionen, som är hennes första, lanseras i december på Abomestudio.com. Det blir både en utmaning och ett viktigt steg framåt för det nya varumärket. I dag är det Amanda själv som står för produktionen, vilket gör att de som beställer hennes plagg får ha lite tålamod. Cirka fyra veckors leveranstid väntar.

– Det tar tid att göra allt själv, men hantverket är viktigt. De som känner mig, vet att jag arbetar väldigt ärligt med både material och tillverkning. Och för att veta vad det är jag lämnar ifrån mig. Jag har kanske inte tänkt att det bara är jag som ska producera i framtiden. Jag vill gärna samarbeta med andra begåvade människor och kunna outsourca produktion, men samtidigt behålla delar där jag gör mycket själv.

Då blir lanseringen en utmaning för dig. Vad händer om det tar fart ordentligt?

– Ja, det blir en jätteutmaning. Men jag är redo, och självklart otroligt taggad, men har samtidigt ingen aning om hur efterfrågan kommer att se ut. Jag kanske får in allt från hundra till fem beställningar. Men det är spännande att ödmjukt utmana kunden, som beställer något som är värt att vänta på. Jag tror att vi behöver bli bättre på att se fram emot saker och ha lite tålamod. Vi är alla vana vid att kunna beställa och få hem det samma dag. Det är fantastiskt, men när det gäller modebranschen behöver vi sätta lite andra vanor, där vi gör vissa processer långsammare.

Vad vill du förmedla med dina plagg?

– Jag har fått höra av dem som burit min kläder att de känner sig empowered, mäktiga. Vilket är fantastiskt. Det är viktigt för mig att känna mig stärkt av plagg jag bär och att plagget tar fram mina inre konturer lika mycket som de yttre. Det vore fantastiskt att se gemene man i min design. Jag är sugen på att klä alla som vill!

Vad har du för drömmar framåt?

– Min vision är att stärka både människa och rum. Att kunna erbjuda ett varumärke som talar till flera sinnen. I dagsläget gör jag både kläder och konst. Ofta när jag tänker framåt ser jag min kund i ett speciellt sammanhang av inredning, doft och kläder. En hel livsstil. Mer än så tänker jag inte avslöja just nu!

Foto: Daniel Stigefelt

LÄS MER:

ELLE-galan 2020: Se Amanda Borgfors Mészáros modevisning

ELLE-galan 2020: Amanda Borgfors Mészáros vann H&M och ELLEs Nykomlingsstipendium

Vårens hetaste modetrender 2021 – enligt våra svenska modemärken

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE: