Sveriges mest köpta bil i oväntat modesamarbete – presenterar limiterad sko
Sedan 1953 har Ahlgrens bilar varit en älskad favorit i godishyllan och genom åren har det dykt upp både salta bildäck, limousiner och bilar med smak av syrlig frukt – men inget slår originalet. Tillsammans med Bucktron tar de nu steget in i modevärlden.
Stockholmsbaserade Bucktron har tidigare samarbetat med modevarumärken som Acne Studios, Byredo och Axel Arigato. Bucktron känns igen på sitt skulpturala uttryck och sin intuitiva arbetsprocess där material och teknik tillsammans formar varje objekt. Det är i mötet mellan sött och stil som han har hittat en ny utmaning. Resultatet är en handgjord, limiterad sko där nostalgi, lekfullhet och avantgarde smälter samman – självklart i de ikoniska färgerna som vi så väl känner igen.
– Dynamiken mellan ett godis och en sko kunde knappast vara mer oväntad. Jag har haft ett leende på läpparna genom hela processen, från materialexperiment till digitala modeller och den första prototypen. Att få förvandla en sådan ikon till ett lekfullt samlarobjekt har varit en fantastisk ära, säger konstnären Bucktron.
Skorna släpps under Stockholms modevecka, en plattform som hyllar svensk kreativitet, innovation och framtidens design. Lanseringen förkroppsligar Ahlgrens bilars lekfulla personlighet och varumärkesutryck och förenar godisets attribut med kreativitet och mode på ett oväntat sätt.
Ahlgrens bilars skor lanseras i en limiterad upplaga torsdag 5 juni för 2000 kr, exklusivt på ahlgrensskor.se.