Kalles byter färg – blir rosa och uppmanar fler att klämma
Under vecka 35-40 byter Kalles skepnad till stöd för Bröstcancerförbundets arbete mot bröstcancer. Den vanligtvis blåa tuben blir rosa med budskapet ”Du har väl inte glömt att klämma?”. Syftet är att sprida kunskap om självundersökning och vikten av tidig upptäckt av bröstcancer.
– Att vara hela Sveriges kaviarfavorit gör oss ständigt närvarande i många människors vardag. Vår karaktäristiska tub är en självklar budbärare om att kaviar är gott på mackan. Men tänk om tuben också skulle kunna bli en påminnelse om något mycket viktigare än så, säger Ann Kalling, marknadschef för Kalles på livsmedelsföretaget Orkla Foods.
Att tidigt upptäcka bröstcancer ger en bättre prognos och räddar liv, därför är det viktigt att själv undersöka brösten mellan mammografiundersökningarna. Med sitt budskap vill Kalles påminna Sveriges kvinnor att själva undersöka sina bröst en gång i månaden. Förutom att sprida kunskap om självundersökning skänker också Kalles 75 000 kronor till Bröstcancerförbundet som oavkortat går till bröstcancerforskningen.
För att inte missa en klämdag har Bröstcancerförbundet utvecklat appen Klämdagen med påminnelse om att undersöka brösten varje månad. Appen innehåller också instruktioner om hur du gör och finns på flera språk. Läs mer om självundersökning och ladda ner appen här.