ICA hyllas i omvärlden för stor eko-satsning

ICA:s nya lasermärkning av frukt och grönsaker är ett sätt att minska sin miljöpåverkan och initiativet hyllas i omvärlden.
19 januari, 2017
ICA har börjat lasermärka frukt och grönsaker.

ICA har börjat lasermärka frukt och grönsaker.

Du kanske har sett dem själv när du handlat på ICA, avokador och sötpotatisar med vad som ser ut som ett brännmärke i skalet? I så fall har du nåtts av ICA:s nya stora hållbarhetssatsning som går ut på att märka frukt och grönt på ett mer miljövänligt sätt.

Vi har blivit så vana vid de små klisterlapparna på frukt och grönsaker, som är till för att kunna spåra ursprunget och visa PLU-koden, att vi kanske inte tänker på att de är ytterligare en belastning för miljön. Därför har ICA investerat i en ny metod som märker grönsaker och frukt direkt på skalet genom att ändra i pigmentet med laser.

– Eftersom denna märkning finns på varje produkt så behövs varken klistermärken, tråg eller plastfilm runt produkten. Vi beräknar att vi sparar över 200 kilometer plastfilm per år bara på den ekologiska avokadon genom den här insatsen. Den totala effekten är betydande, säger Peter Hägg, sortimentschef för frukt och grönt ICA Sverige.

Energin som krävs för en lasermärkning är mindre än 1 procent av vad som krävs för ett klistermärke. Dessutom är märkningen permanent och kan inte falla bort.

Hyllas av The Guardian

Nyheten om satsningen har även nått utlandet och amerikanska The Guardian skrev en artikel som gillats och delats av tiotusentals läsare.

”Jag är ingenjör som jobbar med vattenrening. Klistermärken från frukter och grönsaker är ökänt dåliga för reningssystem. De är så små och kan flyta förbi flera filtersystem och ofta slutar det med att de täpper till våra bevattningssystem med återvunnet vatten”, skriver en av dem.

Enligt Peter Hägg är en femtedel av ICA:s sålda frukter och grönsaker ekologiska och han är inte förvånad över det goda mottagandet av satsningen.

– Försäljningen av ekologiska varor drivs av miljömedvetenhet, som klimatförändringar och tron på hälsofördelarna. Yngre kunder väljer också produkter baserat på vilken miljöpåverkan förpackningen har och vi vet att detta kommer vara väldigt viktigt under kommande år, säger han till The Guardian.

Nästa steg är att även märka produkter med ätbart skal eftersom märkningen inte är farlig på något sätt.

Läs även: 10 livsmedel som inte hör hemma i kylen

Dessa livsmedel hör inte hemma i kylen. Foto: Shutterstock

Dessa livsmedel hör inte hemma i kylen. Foto: Shutterstock