4 mattrender som präglar våra kök 2026
2025 har utan tvekan varit nostalgins år. Vi har återigen bakat vår eget surdegsbröd, återupptäckt vår kärlek till wokpannan och gjort vår egen pasta. Nu närmar sig 2026 med stormsteg och visst är det nya trender som kommer att dominera våra kök. Årets upplaga av HelloFreshs rapport ”Sverige till bords” som trendspanar om våra matvanor är här.
– Sverige till bords 2025 ger en unik inblick i svenskarnas matvanor. Rapporten bygger på en kombination av vad svenskarna säger om mat och matlagning, samt vad som faktiskt hamnar på tallriken. Denna sammanställning ger oss en god grund för att förstå både hur svenskarna tänker kring mat och vilka val de gör i köket, säger Karin Wenner, receptkreatör och matexpert på HelloFresh
Något som är tydligt är att vi lagar mer internationell mat hemma än någonsin. 37% av svenskarna gjorde det i högre utsträckning 2025 jämfört med föregående år. Självklart drivs den här trenden av sociala medier, det är så vi upptäcker nya rätter, recept och matkulturer.
4 mattrender som kommer prägla våra kök 2026
1. Hemmet blir restaurangen
2026 kommer vi att laga ännu mer mat hemma men inte för att vi måste, utan för att vi vill. Idag äter nästan hälften mer sällan på restaurang och var tredje lagar mer mat idag, jämfört med för ett år sedan. Majoriteten är öppna för, eller har redan provat att återskapa populär restaurangmat hemma. Enligt Food & Friends trendspaning kommer allt fler restauranger att satsa på att sälja sina specialiteter i matbutikerna och göra det ännu lättare att få till den rätta restaurangkänslan hemma. Räkna med att vi också kommer se mer färdiga mealkits, där måltidens alla byggstenar är prejade i restaurangkök och redo att servera på 15-20 minuter hemma. Snabbt, svinn-smart och gott!
2. De afrikanska köken kliver in i rampljuset
I andra länder där HelloFresh finns har afrikanska rätter sett toppar i efterfrågan. Även i Sverige har intresset för de afrikanska köken ökat, vi är sugna på något nytt och än så länge är det en världsdel vars kök vi ännu bara skrapat på ytan. I åldrarna som befinner sig mest på sociala medier (18-29 och 30-39), visar de sig att 11 respektive 10 procent är nyfikna på att testa etiopisk mat under det kommande året. De afrikanska köket har så många goda smaker har att erbjuda – låt 2026 bli året vi vågar oss på att laga injera, jollof rice, tagine och mafé.
3. AI hjälper dig i köket
Det är inget nyhet längre att sociala medier påverkar vad och hur vi äter. Det ska smaka gott och vara fint på bild. Självklart blir även AI allt vanligare även när det kommer till matlagning. AI är inte alls dumt att ta hjälp av när du behöver inspiration till vad du ska laga av resterna som finns i kylen, vilka ingredienser som kan bytas mot vilka eller till att räkna om mängden i recept för fler eller färre. Se AI som en hjälp i köket och en källa till inspiration.
4. Millennials mest nyfikna
Den generation som just nu etablerar sina hem, bygger sina karriärer och formar sina barns matvanor med störst intresse är milleniegenerationen (30-39 år). Millenials är betydligt mer nyfikna än övriga åldersgrupper och det verkar vara dem som driver nyfikenheten framåt, formar morgondagens hemmakockar och dess föredragna smaker. Under 2026 vill svenskarna fortsätta utforska det svenska, grekiska och självklart italienska köket och vi lagar mer internationell mat än någonsin. Vi älskar italiensk mat mest av alla kök men utanför Europa har vi verkligen omfamnat det japanska köket. Just nu vill vi att allt ska ha en japansk twist – oavsett om det är bowls, tacos eller hemlagade klassiker.
Fler kök som millennials är nyfikna på:
- Indiskt +10%
- Japanskt +9%
- Kinesiskt +7%
- Mexikanskt +6%
- Fusion +6%
Källa: hellofresh.se, foodfriends.se
Foto: Netflix, TT
Nami Kawakita
Nami Kawakita är digital redaktör på ELLE mat & vin. Hon är utbildad redigerare och digital kommunikatör och har tidigare jobbat med tv, radio och poddar. Hon rapporterar om det senaste som händer inom mat- och dryckesvärlden – allt från restaurangtips, matnyheter och TikTok-trender.

