5 saker din chef stör sig på att du gör

Emily in paris med sin chef

Brukar du skjuta upp arbetsuppgifter? Eller tillhör du dem som har en tendens att snacka skit om kollegor? Då kan det definitivt vara läge att tänka om. Det är nämligen beteenden som din chef har väldigt svårt för…
14 september, 2022

Att komma sent och snacka skit är två exempel på saker som chefer (inte helt oväntat) ogillar att sina anställda gör.

Nedan listar vi ytterligare exempel på uppträdande som vanligtvis inte faller ens arbetsgivare i smaken. Känner du igen dig och vill ställa dig in hos chefen kan det med andra ord vara läge att tänka sig för…

3 kvinnor som skapar förändringar i sina branscher – delar sina största lärdomar i karriären
Video: 5 saker din chef stör sig på att du gör
0:56

Efter reklamen: Video: 5 saker din chef stör sig på att du gör

(0:56)

Slå på ljud

Beteenden chefer ogillar

Att du alltid kommer sent

Alla kan bli sena ibland, men tillhör du dem som har som vana att alltid trilla in på din arbetsplats efter avsatt tid bör du tänka dig för. Det är respektlöst mot din chef och dina kollegor samtidigt som det får dig att verka oseriös. Var punktlig, det visar att du bryr dig om ditt jobb.

Att du inte håller dig till mötestiderna

På samma tema som tidigare punkt… Att komma sent till möten är både störande och tyder på bristande respekt. Det indikerar att du tycker att din tid är viktigare än din chefs och dina kollegors…

5 frågor alla (!) bör ställa på en arbetsintervju

Att du skjuter upp saker

Får du en tydlig uppgift av din chef bör du fokusera på att få den gjord, så fort som möjligt. Har du massa annat på ditt bord kan du be om hjälp att prioritera snarare än lägga chefens uppgift på hög och successivt beta av to do:n. Det visar att du både är professionell och samarbetsvillig.

Att du kommer med problem istället för lösningar

Det är enkelt att identifiera problem, men kommer du inte med lösningar är det lätt hänt att du bli stämplad som klagande och bitvis bitter. Istället för att bara ta upp problemen du ser är det smart att även presentera potentiella lösningar. Det kanske inte blir som du föreslagit, men ditt handlade visar på att du är seriös och inte förväntar dig att andra ska lösa saker åt dig.

Att du snackar skit om kollegor

Sist men inte minst… Att prata illa om kollegor bakom deras ryggar är absolut förbjudet. Det kan få allvarliga konsekvenser om personerna i fråga får redan på det samtidigt som det mer eller mindre kan leda till din undergång. Sprider du skvaller på kontoret kommer folk inte våga lita på dig och ditt rykte raseras. Så, engagera dig inte i skvaller och umgås inte med människor som gör det.

Artikelinspiration: Monster

Foto: Netflix

5 egenskaper du bör lyfta på en arbetsintervju (och sakerna du bör undvika)
Se också: 5 egenskaper du bör lyfta på en arbetsintervju 
0:48

Efter reklamen: Se också: 5 egenskaper du bör lyfta på en arbetsintervju 

(0:48)

Slå på ljud