ANNONSSAMARBETE MED ACCENTURE

3 kvinnor som skapar förändring i sina branscher – delar sina största lärdomar i karriären

Oavsett om du just har startat din karriärresa eller varit på väg ett tag, och är osäker på hur du ska ta dig vidare, så är det alltid inspirerande och användbart att höra hur andra kvinnor navigerat och lyckats.
23 juni, 2022
Advertisement

Vi har pratat med tre olika kvinnor som skapat förändringar i sina branscher för att ta reda på vad som driver dem, hur de tagit sig dit de är idag och viktigast av allt, vilka tips de har till andra som letar efter en ny väg framåt eller vill hoppa upp några pinnhål i karriärstegen.

Ta steget

– Tidigare så var jag en höginkomsttagare, berättar Eshita Kabra Davies, som tidigare var anställd på ett stort företag och tog en beräknad risk och grundade By Rotation, ett socialt nätverk som säljer, lånar och hyr ut kläder och accessoarer.

– Förlusten av ekonomiskt oberoende påverkade min självkänsla och jag hade mycket tvivel kring om jag borde stannat på mitt jobb istället för att starta By Rotation. Det är därför många anställda aldrig lämnar sina tjänster – det är inte för att man inte är intelligent, saknar entreprenörsanda eller motivation, det är bara väldigt tufft att göra den förändringen.

rosa

Eshita Kabra-Davies, är grundare och VD på företaget By Rotation.

Det är aldrig försent

– Den största utmaningen jag mött var när jag bytte karriär 2019, säger Nathalie Pessel, en senior chef på Accenture i Frankrike, som specialiserar sig på hållbarhet.

– Det var min tredje professionella vändpunkt eftersom jag alltid varit nyfiken på nya vägar. De första förändringarna jag gjorde gick enkelt, men den här var lite mer komplex av två anledningar, jag hade ingen bevisad hållbarhetsexpertis, och så var jag över 40.

– Personligen så såg jag mig själv ”som ung” eftersom jag hade fler arbetsår framför mig än bakom mig. Men många rekryterare i andra företag såg mig redan som senior. De förväntade sig att jag skulle vara en expert och be om en hög lön, medan jag var villig att lära mig och inte tyckte att lönen var så viktig.

Sluta aldrig att vara ihärdig och drick så många koppar kaffe du kan med människor.

Nathalies tid hos Accenture betyder att hon personligen tagit del av företagets passion när det kommer till att erbjuda sina anställda möjligheter utan gränser. Hennes råd till andra?

– Sluta aldrig att vara ihärdig och drick så många koppar kaffe du kan med människor, utan några förväntningar, för ditt nästa jobbäventyr kan komma från en konversation med någon som ser mer i dig än vad du tror. Det hände mig när en chef på Accenture såg min potential och kompetens, och hur de kunde tas tillvara.

gr

Nathalie Pessel, är hållbarhetschef i Europa för SAP på Accenture.

Arbeta på dina svagheter

– Att bli entreprenör för första gången är utmanande vid alla åldrar, speciellt när du inte kommer från en affärsbakgrund, säger Stephanie Eltz, en tidigare läkare och medgrundare och VD av Doctify, en hälsovårds-plattform som samlar recensioner av tandläkare, sjukhus och specialister som främjar förtroende och transparens.

– Min medgrundare och jag var båda läkare, så vi visste hur man behandlar patienter men var helt nya på hur man sköter ett företag, förklarar hon.

Att ha olika styrkor gör det möjligt att
forma ett fantastiskt partnerskap och
skapa ett framgångsrikt företag.

– Vi visste att vi behövde bygga ett bra supportsystem omkring oss. Vi involverade oss själva i mentorskaps-program för nya entreprenörer, för att utbilda oss själva hur man gick från vision till verklighet. Det här hjälpte oss att komma i kontakt med likasinnade entreprenörer och skapade en proaktiv grupp av mentorer som hjälper oss när vi möter nya utmaningar.

Stephanie fortsätter…

– Det är också viktigt att omge sig med människor som du litar på och som väger upp för dina svagheter. Att ha olika styrkor gör det möjligt att forma ett fantastiskt partnerskap och skapa ett framgångsrikt företag.

vit

Stephanie Eltz, medgrundare och VD på Doctify.

Värdera mångfald

Alla tre kvinnor menar att mångfald och inkludering varit viktiga faktorer när det kommer till att skapa en framgångsrik och harmonisk arbetsmiljö.

– Att anställa människor enbart utifrån deras CV:n fungerar inte alltid för nya företag. Det är mycket viktigare att välja människor med potential, de rätta personligheterna och en go-getter attityd som är flexibla, dynamiska och samarbetsvilliga.

Nathalie håller med och är tacksam att Accenture sätter detta i centrum av sin verksamhet.

– Vi blir alla klokare och mer slipade när vi delar och lyssnar på åsikter från människor med andra upplevelser i livet.

Hon kan svara för faktumet att mångsidighet och inklusivitet är nyckelkomponenter för organisationen och att folk värderas efter särprägeln de tar med sig. För Eshita är det en stor drivkraft, både personligen och professionellt.

– Jag tänker på hur få sydasiatiska kvinnor som styrt på stora organisationer för en större publik, och jag vill förändra det säger hon. Jag vill att vi ska ta plats på den globala scenen.

Prioritera hållbarhet

För både Nathalie och Eshita är en stor motivation att ge något tillbaka till världen – något som fötts ur deras passion för jorden och framtida generationer.

– Min drivkraft är en vilja att bidra till samhället på något sätt, säger Nathalie. Jag kommer från en bakgrund med människor vars dagliga jobb är att ta hand om andra. Jag kan inte tänka mig att ha ett jobb idag som inte handlar om något större än mig själv.

Min drivkraft är en vilja att bidra till samhället på något sätt.

Det är en kraftfull känsla att veta att man är en del av ett större nätverk som alla jobbar målmedvetet mot samma mål. I Accentures fall har företaget ett miljömål med nollutsläpp år 2025, och ett åtagande med en kultur av jämlikhet, som inkluderar kvinnlig arbetskraft, som just nu står för 46% av jordens människor.

Eshita såg effekterna av textilindustrins avfall när hon besökte sitt hemland, Rajasthan i Indien och kände att hon ville göra något för att skapa en förändring, genom att göra hållbart mode mer tillgängligt och förlänga kvalitetskläders livscykel.

– Allt handlar om att använda det du redan har och vara påhittig.

Hitta karriärmöjligheter från A-Ö hos Accenture.