Annons

Annons

15 tecken på att du är en extrovert introvert



Du är i grunden introvert. Du tycker om din egentid och umgås hellre med en god vän än i stora grupper, men samtidigt har du inga problem med att ta en ledarroll om det behövs. Då kanske du är en extrovert introvert.

Folk älskar att prata om huruvida de är extroverta eller introverta. Det är ett sätt att förstå sig själv men det är inte lika tydligt för alla. Vissa kan inte riktigt identifiera sig med vare sig de introverta personlighetsdagen eller de extroverta, eller snarare – de kan identifiera sig med båda.

Annons

Och så kan det vara, vi är inte antingen eller utan vi är någonstans på ett spektrum mellan introvert och extrovert, där de introverta behöver mycket egentid för att samla energi, medan extroverta får energi av att vara bland folk.

Gilla ELLE på Facebook

Känner du dig som lite mittemellan kanske du är mer av en extrovert introvert, alltså en introvert i grunden som periodvis kan vara extrovert. Men ibland kan det kosta på.

Här är några exempel för att göra det tydligare.

1. Du är ofta tyst, men det betyder inte att du inte vill prata

Du har massor av tankar och funderingar men tänker ofta att de inte skulle intressera andra. Du lyssnar hellre och lär dig av andra personer som verkar trivas bättre med att prata än du gör.

2. Du vill vara med folk – men inte nödvändigtvis prata så mycket

Att prata kan kosta på. Du är ofta ganska nöjd med att bara vara runt människor, att prata är inte nödvändigt.

3. Om det behövs kan du rycka in

Som sagt, om någon annan verkar tycka mer om att prata så har du inga problem med att låta hen göra det. Men du kan också ta kommandot för att göra de övriga i gruppen bekväma, om du märker att det inte finns någon annan som älskar att prata.

4. Det är bättre på att umgås i par än i grupp

Du föredrar att umgås med en bra vän, snarare än i stora grupper. Då kan ni verkligen prata om sånt ni gillar och lära känna varandra på riktigt, i stället för att försöka hitta gemensamma nämnare som inte riktigt intresserar dig.

5. Du träffar gärna dina vänners andra vänner – men de får gärna förvarna

Självklart kan du vara social, utåtriktad och prata mycket – men det kostar på. Du vill gärna veta i förväg så att du kan förbereda dig på att det kommer bli en pratig kväll.

Läs också: 7 tecken på att du är BÅDE introvert och extrovert

6. Det kan vara svårt att få med dig ut, men när du följer med har du roligt

Det är inte så att du inte vill, men du funderar ofta över om det kommer bli roligare än att läsa din bok eller kolla på Netflix. Eller om dina vänner kanske mest bjuder med dig för att vara snälla och inte för att de kommer sakna dig om du tackar nej. Du tänker mycket på det som skulle kunna gå fel i stället för att bara köra på.

7. Visst kan du gå på en snackig middag, men sen får det vara tyst

Efter en sådan urladdning vill du bara ta det lugnt och ladda om.

8. Du kommer alltid fundera mycket, även när det verkar som att du släppt loss

Du slutar aldrig riktigt analysera och läsa av situationen.

9. Ibland hamnar du i en ledarposition – men du vill inte ha beröm

Många verkar tycka att du har ledaregenskaper och ibland hamnar du också i en ledarposition. Men din analyserande hjärna tycker egentligen att du saknar det som krävs så när du får beröm vill du mest försvinna.

10. Ibland vill du ha uppmärksamhet – men när du får det vill du fly

Det känns så klart skönt att få uppskattning och uppmärksamhet när du tycker att du förtjänar det, men andra gånger, om strålkastarna riktas mot dig i mer än 10 sekunder, vill du bara skifta fokus till någon annan.

Läs också: 8 saker du aldrig ska säga till en introvert

11. Du går ofta ut mest för att visa dina vänner att du gillar dem

Du kanske helst hade stannat inne, men du vill inte att dina vänner ska tro att du inte vill umgås. Så du följer med ut ändå.

12. Du kämpar ibland med din introverta sida

Du kan bli frustrerad på sig själv när du märker hur du vänder dig inåt, ofta om du är bland mycket folk. Då tänker du att du måste stå emot, måste prata med någon för att inte verka ointresserad och tillbringa resten av kvällen i ditt eget huvud.

13. Du tycker absolut inte om kallprat

När du pratar vill du prata om något som intresserar dig eller dina vänner. Om det ska pratas om vädret eller andra utfyllnadsämnen finns det mycket annat du hellre gör med din tid.

14. Du har inte nödvändigtvis ditt ”gäng”

Du väljer dina vänner med omsorg ur olika sociala sammanhang, inte för att det är bekvämt med ett gäng.. Du behöver inte ha en stor grupp att umgås med, det viktiga är att du faktiskt älskar dem du spenderar tid med.

15. Om du umgås med någon så tycker du verkligen om den personen

Eftersom det inte är din favoritsak i livet att kallprata och träffa nya människor i stora grupper så betyder det en hel del bara att du vill spendera tid med någon. Det kanske bara är lite svårt att säga det ibland.

Stämmer det in på dig? Du är du förmodligen en extrovert introvert.

Inspirerad av den här artikeln av David Ly Khim.

Mer om extroverta och introverta:

8 vanliga missuppfattningar om högkänsliga personer

Därför är introverta personer så bra vänner

13 vardagsproblem du känner igen om du är introvert

(0)
(0)

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

 

Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 
 

Annons

Laddar