Annons

Annons

Så påverkas din hälsa av tystnad – 3 fördelar



När var du senast helt tyst för dig själv? I vår högljudda värld kan nämligen en kort stunds tystnad göra mycket för hälsan – speciellt för din hjärna.

I en vardag fylld av buller och ljud kan det vara svårt att hitta tystnad och lugn. Många jobbar i öppna kontorslandskap med ständiga bakgrundsljud från kolleger och på fritiden fylls öronen med musik, podcasts, tv, radio och prat med vänner och familj.

Annons

Allt ljud som omgärdar oss kan ha en negativ effekt på vår hälsa, visar forskning. Buller och ljud kan bland annat leda till högt blodtryck, sämre hörsel och ökade stressnivåer. Tystnad däremot, kan ha motsatt effekt. Nedan följer tre hälsofördelar med att ta en tyst minut då och då.

Läs också: Så mycket sömn har du förlorat sedan du fick barn

1. Tystnad lindrar stress

Ljud kan skapa stress, medan tystnad kan lindra den. Enligt en studie från 2006 kan tystnad lindra såväl stress och spänningar i kroppen. Två minuters tystnad visade sig vara mer avslappnande än att lyssna på lugnande musik, när forskarna mätte förändringar i blodtryck och blodcirkulation i hjärnan hos deltagarna i studien.

2.Tystnad hjälper hjärnan att återställa sig

Läs också: Studie: Städning kan vara lika bra för hälsan som träning

Alla intryck och ljud i vardagen anstränger hjärnans prefrontala cortex som bland annat styr problemlösning och beslutsfattning, vilket kan göra oss trötta och ofokuserade. När vi är i tystnad kan hjärnan återställa sig och ladda batterierna.

3. Tystnad hjälper hjärnan att komma i standardläge

Hjärnan beskrivs vara i standardläge när den inte fokuserar på en uppgift utan låter dagdrömmar och tankar strömma fritt, vilket är lättare utan ljud och buller runtomkring oss. Standardläget hjälper människor att vara empatiska, mer kreativa och reflektera över sitt eget liv och sina upplevelser.

Läs också: Studie: Därför är det bra för hälsan att vara kort

Källor: Huffington Post, Medical Daily, Lifehack
Foto: HBO

Artikeln publicerades först på MåBra.

 

(98)
(0)

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

 

Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 
 

Annons

Laddar