Alessandro Michele lämnar Gucci – slutet på en mode-era att minnas

Alessandro Michele lämnar Gucci – slutet på en mode-era att minnas

Group 88
När Guccis succédesigner Alessandro Michele lämnar varumärket markerar det slutet på en mode-era att minnas. Knasig, mönstrad och färgstark. Det stilarv han lämnar efter sig formade en helt ny Gucci-kvinna.
13 januari, 2023
Se modedesignern Vivienne Westwood genom tiderna
1:04

Efter reklamen: Se modedesignern Vivienne Westwood genom tiderna

(1:04)

Slå på ljud

Redan när första modellen gjorde entré på Guccis catwalk för att visa höstkollektionen 2015 stod det klart att Frida Gianninis Gucci och även Tom Fords Gucci var ett väldesignat, stilrent minne blott – Alessandro Micheles Gucci skulle bli något helt annat. Knytblusar, maximalistiska mönster, transparenta blusar och en air av slumpmässigt hopplockad vintagestil gestaltades framför modevärldens fokuserade ögon när look efter look promenerade in. Nördens återkomst! Geek chic! Knasigt cool! The Royal Tenenbaums hade kunnat bära varenda outfit och succén för Guccis nya Rom-födda chefsdesigner var omvälvande och omedelbar.

Maximalismens mästare Alessandro Michele.

Maximalismens mästare Alessandro Michele.

Imaxtree

En stjärna var född. Från att ha arbetat i det dolda, bakom kulisserna på Gucci som accessoardesigner på modehuset, var hans namn plötsligt känt över hela världen och synonymt med en helt ny stil. Eller ny var den väl aldrig. Snarare en uppdaterad stilmix, en stylingfest, en maskerad med extra allt – och stjärnor som Jared Leto, Harry Styles och Florence Welsh var bara några av dem som genast dansade ombord på Michele-tåget och som sedan skulle komma att skapa oförglömliga röda mattan-looker i samarbete med honom. Under Alessandro Micheles ledning blev Gucci plötsligt coolt igen.

Louis Vuitton i nytt designsamarbete med konstikonen Yayoi Kusama

– Han är maximalismens mästare, säger ELLEs modechef Elina Grothén.

Alla ville synas i gigantiska Gucci-glasögon – helst med de oversizade glasögonkedjorna han presenterade i vårkollektionen 2020 – och den nördknasiga stilen spred sig över hela modevärlden. Mainstreamkedjorna hakade på, superstjärnorna hakade på, andra designer hakade på och plötsligt var mönstrad maximalistisk styling med en tydlig doft av lyxigt 1970-tal överallt. Dessutom spreds hans budskap om inkludering, att våga gå emot trötta könsnormer och att vem som helst får klä sig hur som helst, när som helst.

De populära solglasögonen från vårkollektionen 2020.

De populära solglasögonen från vårkollektionen 2020.

Imaxtree

De som saknade 1990-talets Gucci med glamourösa, sexanspelande Tom Ford vid rodret suckade givetvis högt och kallade Michele för effektsökande och kommersiell, men faktum är att det Michele lyckades med under sina sju år som kreativ chef – att förändra modet på riktigt och göra sin stil till allas – är ovanligt. Inte ens Tom Ford lyckades med det. Chanel gjorde det. Christian Dior likaså. Och ingen hävdar väl att Michele är i närheten av deras designerstatus eller hantverkskunnande, men hans kreativa sätt att forma mode och den experimentlusta som fick honom att låta modellerna hålla i kopior av sina egna huvuden under armen (höstkollektionen 2018) eller att endast använda tvillingpar som modeller i identiska kläder (vårkollektionen 2023) gav energi.

– Vårkollektionen 2023 är en av de vackraste visningarna jag fått äran att närvara på. Nu i efterhand förstår jag varför den var laddad med så mycket känslor, säger Elina Grothén.

Vårvisningen för 2023, <i>Twinsburg</i>, blev Micheles sista för Gucci.

Vårvisningen för 2023, Twinsburg, blev Micheles sista för Gucci.

Group 88

Och dessutom pengar på banken för Gucci, som drog in miljarder till konglomeratet Kering under Alessandro Micheles första år. Enligt tidningen Business of Fashion har den moderna lyxmodesektorn inte sett en mer framgångsrik ekonomisk vändning än den som Gucci lyckades med under åren 2015 till 2019.

Även om Alessandro Michele må ha nått sin (höga) platå när det gäller ekonomiska framgångar för Gucci kan det ändå tyckas märkligt att inte bara fortsätta på samma sätt, mjölka kassakon tills den sinar? Men det faktum att Micheles stil blev en allomfattande trend är troligtvis också anledningen till att han till slut inte längre sågs som lika het som han gjorde hösten 2015. Om något blir trendigt kan det per definition också bli otrendigt och de senaste åren har det börjat höjas röster om att designerns signaturstil är på väg ur tiden, att han inte är lika nyskapande längre och att kunderna efterfrågar något nytt. Något helt annat. Något som kanske återigen kan ge rekordklirr i Guccikassan.

Prickigt och 70-talsinspirerat Gucci, våren 2020.

Prickigt och 70-talsinspirerat Gucci, våren 2020.

Imaxtree

Modets cirkushjul snurrar snabbare än någonsin och för de få som faktiskt lyckas skapa något helt eget är det ett högt ställt krav att hen ska uppfinna det där hjulet gång på gång. Ändå är det just det som förväntas av en designer 2023.

I ett inlägg på Instagram förklarade Alessandro Michele den 23 november att ”det finns tillfällen då vägar skiljs åt på grund av de olika perspektiv var och en av oss kan ha”. Efter att ha arbetat på det italienska modehuset i över 20 år tog han farväl av sin ”extended family” och tackade från djupet av sitt designerhjärta för sig.

Giusy Bettoni om modets framtid, ansvar och värdet av nyfikenhet
Alessandro Micheles första kollektion för Gucci, hösten 2015.

Alessandro Micheles första kollektion för Gucci, hösten 2015.

– Vi kommer med största sannolikhet att få se Alessandro Michele i ett nytt modesammanhang snart igen. Frågan är bara var, säger Elina Grothén.

Uppdaterad logoväska, våren 2016.

Uppdaterad logoväska, våren 2016.

Imaxtree

Ja, för vart han tar vägen nu – många hoppas på ett nytt knasmaximalistiskt modehus i eget namn – och vem som ska ta över efter honom på Gucci är i skrivande stund oklart. Kommer hen fortsätta på Alessandro Micheles inkörda väg eller göra något helt annat? Att fortsätta tycks nästan omöjligt och inte heller önskat av ägarna på Kering, men att göra något helt annat och kalla det nytt är troligtvis en utmaning som kräver sin designer. Vem det blir återstår att se, men drömmen om att omforma modevärlden dröms av många – även om få lyckas. Och Alessandro Michele är, vad kritikerna än säger, en av de senare.

Foto: Imaxtree, Group88