Populärt: ShoppingtipsModetrenderSe Min LookSommarmodeBadmodeOutfits till bröllopMidsommarklänningar

Giusy Bettoni om modets framtid och ansvar

12 dec, 2022 
AvSofia Edgren
Giusy Bettoni om modets framtid och ansvar
Hon är en av världens främsta experter på hållbarhet och innovation inom mode. ELLE möter italienska Giusy Bettoni från C.L.A.S.S. och pratar om modets framtid, ansvar och värdet av nyfikenhet.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Video: Second hand i nytt ljus – så stylar du trendenBrand logo
Video: Second hand i nytt ljus – så stylar du trenden

En av världens främsta experter och innovatörer inom hållbart mode är i Stockholm för seminarier och möten. Och för att inspireras och ”leta nya smaker”. Då menar Giusy Bettoni smaker i allt från mode och konst till mat och miljö. Kraften i synergier, alltså teorin om att två eller flera influenser tillsammans bildar en starkare influens, drivs hon starkt av och det är också grundfundamentet i hela hennes värv.

Kraften i synergier drivs Giusy starkt av och det är också grundfundamentet i hela hennes värv.

– Ett plus ett är minst tre. Jag tror på det unika i mötet som sker mellan olika aktörer och fält. För att hitta nya affärsmodeller, vägar och system behöver vi mötas och lära oss av varandra. Fabriksarbetare, skräddare, leverantörer, forskare, journalister, studenter – alla är nyckelpersoner som kan lära av varandra, säger Giusy Bettoni när vi ses på medlemsklubben Alma i Stockholm.

Annons

Italienskan från Milano har varit i huvudstaden ett tiotal gånger, den här gången som en nystart för den ”world tour” som hon och hennes team påbörjade före pandemin. Med sitt företag C.L.A.S.S. (som står för Creativity, Lifestyle and Sustainable Synergies) vill hon utveckla och kasta en strålkastare på innovativa och hållbara material. Men framför allt skapa en plattform med missionen att undersöka, utbilda och sammanföra branschen. Och det i alla led – från producenter och varumärken till konsumenter, med målet att skapa en mer ansvarsfull bransch. Eller ja, en mer ansvarsfull livsstil och planet.

– Fabriksarbetare, skräddare, leverantörer, forskare, journalister, studenter – alla är nyckelpersoner som kan lära av varandra, säger Giusy Bettoni

– Begreppet hållbart är något urvattnat, jag pratar hellre om ansvar. Och när det gäller ansvarsfullt mode och innovation behöver du titta på hela produktions- och leveranskedjan, från råvara till konsument. Det handlar inte bara om dina kläder, utan om valen som du gör varje dag, säger Giusy Bettoni som under sina dagar i Stockholm bland annat träffat aktörer från svenska varumärken som Singular Society och Get the gallop och studenter från Beckmans designhögskola. Allt i syfte att lära av varandra. För utveckling, betonar hon ännu en gång, kommer inte ur separation utan ur förening. Förändring förutsätter att vi gör saker tillsammans.

Annons

Du startade C.L.A.S.S. 2007. Var kom idén ifrån?

– Jag hade jobbat på företag inom textil- och modebranschen länge och drev även en egen agentur. I början av 2000-talet började jag arbeta med en av de första biopolymererna och ur det föddes idén att skapa något nytt som både var designdrivet och innovativt, men framför allt ansvarsfullt och transparent. C.L.A.S.S erbjuder dels rådgivning för företag i branschen, men funkar lika mycket som ett forum där vi kan samtala, byta information och utveckla branschen. Företagets namn syftar även på klass. Att vi behöver den estetiska och designmässiga delen i våra liv. Vi attraheras av det vackra och är saker inte tilltalande bryr vi oss inte lika mycket om dem. Då, för 15 år sedan när jag startade C.L.A.S.S, var miljömässigt och innovativt mode inte synonymt med stil och klass i första hand.

För Giusy handlar det mer om ansvar än begreppet "hållbart", som enligt henne blivit något urvattnat.

Hur hamnade du i modebranschen?

– Jag utbildade mig faktiskt inom turism för jag drömde om att resa och upptäcka världen. Men i stället för att jobba med det hamnade jag på en anställning hos Internationella bomullsinstitutet i Milano i början av 80-talet. Jag blev helt fascinerad av textilier, i synnerhet syntetiska material som jag fortsatte att utbilda mig inom. Med åren har det blivit lite av min mission att utbilda bransch och konsumenter om hur vi kan göra bättre och mer ansvarsfulla val. Enligt mig finns det inga dåliga material, bara dåliga producenter. Designerns roll är att skaffa kunskap så att de förstår hur materialen ska användas och till vad.

Annons

Var kommer din drivkraft ifrån?

– Från min nyfikenhet. Jag ville bli upptäcktsresande som liten och har alltid varit oerhört nyfiken. Jag minns hur jag i elvaårsåldern lyssnade på BBC på radion och försökte förstå de främmande språken … och hur jag drömde mig bort till okända platser och möten med nya människor.

Hur kan du skapa en mer hållbar – och ansvarsfull – livsstil?

– Se till att skaffa dig information och kunskap. Kolla in varumärkenas hemsidor för att veta vad de står för och hur de jobbar. Undersök materiallappar och innehållsförteckningar på produkterna du ska köpa. Och ställ frågor på plats i butiken, oavsett om det gäller mode, mat eller någon annan vara. Fråga om ursprung, innehåll, leverantör och produktion. Det pushar marknaden till transparens och utveckling.

Giusy får sin drivkraft från sin nyfikenhet.

Hur ser du på framtidens modeindustri?

– Branschen är i total förändring, men jag är optimistisk. Med all ny teknologi och kunskap utvecklas ständigt nya modeller och material. Samtidigt har vi en helt ny typ av konsumentmakt i dag. Köparen är generellt betydligt mer upplyst och ställer högre krav på plaggen. Jag vet många modeälskare som av etiska skäl knappt ens köper nya kläder längre. De handlar second hand och återanvänder gammalt i stället.

Annons

– Och jag ser så många spännande initiativ som är under utveckling. Exempelvis modebranschens satsning på blockkedjeteknik kopplad till enskilda produkter och plagg. De här ”digitala passen”, som är ett slags modevärldens motsvarighet till konstvärldens NFT:er, ger kunskap om ursprung och äkthet, men kan även länkas till annan värdefull information. Som företagets affärsmetoder, normer och ansvarstagande. På så sätt kan exempelvis ett så kallat ”Prada passport” öka affektionsvärdet, men även bidra till mer transparens och ansvarstagande i branschen.

Det finns redan överflöd av bra, kvalitativ vintage – behöver vi nya kläder överhuvud­taget?

– Svaret är inte att helt sluta producera eller konsumera, utan att göra det på ett annat sätt. Genom att producera mindre men bättre och genom att lägga ett värde i våra enskilda plagg. Våra kläder är mer än något vi bara har på oss, de kommer alltid vara ett sätt att uttrycka vår personlighet och det kommer vi vilja fortsätta med.

Annons

Hur ser du på svenskt mode?

– Den svenska attityden gentemot hållbarhet är en av världens bästa. De nordiska länderna var några av de första att börja tala om vad miljömässig innovation och ansvar innebär och det engagemanget sträcker sig långt utanför modebranschen. Det är många företag i Sverige som jag är jättenyfiken på. Som Sysav, en innovativ återvinningscentral i Malmö. Den vill jag besöka nästa gång jag är här!

Giusy tror att en av lösningarna är att producera mindre och lägga ett värde i våra enskilda plagg.

5 favoriter att följa

Giusys 5 tips till dig som vill jobba med hållbarhet

1. Var hungrig och naiv

Det betyder att du är nyfiken på det som finns omkring dig och hur saker är tillverkade. Acceptera aldrig ett generiskt svar.

Annons

2. Gör medvetna val

Hållbarhet handlar om hur du agerar i vardagen. Respekt för människor, miljö, djur och hav är något alla kan aktivera varje dag. Det handlar om enkla, medvetna val.

3. Skapa dig en helhetsbild

Det är viktigt att förstå den påverkan produktionsprocesser har på människor, miljö, djur och hav. För att uppnå resultat krävs en helhetsbild och kunskap.

4. Häng med

Håll dig uppdaterad inom design, mode och innovation. Nya regler, lagar och även värderingar utvecklas hela tiden.

5. Nätverka!

Ingen utvecklas eller uppnår någonting ensam. Gemenskap är nyckeln.

Giusy Bettoni grundade C.LA.S.S., en informationsplattform med målet att förändra synen på hållbart mode och skapa ett internationellt forum för textil, mode, livsstil och inredning.

FAKTA
Namn: Giusy Bettoni.
Yrke: VD och grundare av C.LA.S.S., en informationsplattform med målet att förändra synen på hållbart mode och skapa ett internationellt forum för textil, mode, livsstil och inredning.
Bor: Milano.
Följ: @classecohub

Foto: Beata Holmgren/Studio Femme

Annons