Populärt: ShoppingtipsModetrenderSe Min LookSommarmodeBadmodeOutfits till bröllopMidsommarklänningar

Archive Attire – pre-loved på nytt sätt

26 nov, 2022 
AvRebecca Jardsdotter
Archive       Attire
   – pre-loved på nytt sätt
På ELLE-galan 2022 prisades Archive Attire med det prestigefyllda H&M och ELLE Conscious Award. Bakom konceptet står Lilly Kungs – en 22-åring med ett brinnande intresse för mode, textil och gömda vintageskatter. ELLE fick en pratstund med vinnaren.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Second hand i nytt ljus – så stylar du trendenBrand logo
Second hand i nytt ljus – så stylar du trenden

Intresset för vintage, second hand och pre-loved (kärt barn har många namn) har Lilly Kungs haft med sig sedan barnsben. Att hennes passion kunde vara med i matchen om en grönare modeframtid insåg hon för något år sedan – och bestämde sig för att göra slag i saken. Med skarpa ögon för det som andra ofta ser förbi, startades för snart två år sedan den egna plattformen Archive Attire. Därigenom säljer Lilly Kungs second hand-plagg hon själv hittat i butikerna och placerar dem i nytt, välförtjänt ljus. Under ett år görs tolv lanseringar av plagg i olika kategorier, från läderjackor och denim till väskor och skjortor. Till vinsten av H&M och ELLE Conscious Award 2022 löd nomineringen på ELLE-galan: ”Med utvalda pre-loved-plagg och ett tilltalande bildspråk förändrar Lilly Kungs sättet vi ser på second hand. Kurerade släpp förankrade i aktuella trender är ett inspirerande och nytänkande vintagekoncept som lockar allt fler modeälskare att shoppa medvetet.”

Annons

– Det är en otroligt fin nominering, medger Lilly från lägenheten i Borås.

Hade jag varit du hade jag ramat in den.

– Haha! Det kanske jag borde göra? Jag har i alla fall pokalen framme, den sneglar jag på jämt.

Hur gick tankarna när du vann?

– Jag var i chock, det kändes galet, overkligt och roligt på samma gång. Att få ta emot priset var en stor ära. Det tog ett tag att smälta det hela.

Hur fick du idén till Archive Attire?

– Jag märkte att det var många som ville handla second hand men som inte hade energin, tiden eller rätt ögon för att hitta guldklimparna i butikerna. Personligen älskar jag just det, det är ett av mina främsta intressen. Frågor som ”Hur hittar du dina kläder?”, ”Var ska man leta?” eller ”Hur ska man tänka?” kunde jag få titt som tätt. Till sist slog det mig att jag kunde göra jobbet åt dem – söka upp, gallra bort, fotografera, presentera och marknadsföra plaggen på ett nytt, kul sätt. Där föddes idén.

Idén till Archive Attire föddes då Lilly insåg att många ville handla second hand men hade varken energin eller tiden att lägga på att hitta guldklimparna.

Vad har Archive Attire som saknats på marknaden?

– Jag saknade en inspirerande plattform för pre-loved. Det finns flera hemsidor och företag som lyfter exklusiva designmärken eller billigare andrahandsplagg i stora volymer. Däremellan fanns ett gap som jag ville fylla.

Annons

Var startsträckan lång från idé till webshop?

– Faktiskt inte! En dag bestämde jag mig bara. Jag åkte till en second hand-butik och hittade massvis av fina kavajer. Jag köpte allihop, kom hem till mina föräldrar och sa ”De här ska jag sälja!”. Efter det började jag bygga hemsidan och någon månad senare lanserades den.

Inför ditt första släpp av pre-loved-plagg ville du helst behålla allihop i din egen garderob. Är det ofta så?

– Jämt! Jag är otroligt selektiv med de plagg jag samlar in och plockar bara ut sådant som jag själv skulle vilja bära. Generellt sett letar jag efter högkvalitativa plagg med bra material utan fläckar eller håligheter. Plaggen ska dessutom ha hög trendfaktor. Gillar man min stil kommer man garanterat uppskatta kläderna som säljs.

Vad har hänt konkret sedan du tog emot priset?

– Jag har jobbat på, gjort fler släpp, gjort samarbeten med andra företag och jobbat med något superspännande som jag måste hålla hemligt ett tag till. Vinsten gav mig en ny sorts kämparglöd och en självsäkerhet för mig som småföretagare i en så stor bransch. Det är ett kvitto på att det jag gör fungerar, ligger rätt i tiden och att jag kan lämna ett viktigt avtryck.

Annons

I vinsten ingår också ett mentorskap med H&M samt medieträning hos ELLE.

– Det är jag så taggad på. ELLE kommer ge mig värdefulla tips och insikter kring hur jag ska tänka i intervjusituationer och jag ska få en inblick i hur mode- och mediavärlden samverkar. I mentorskapet med H&M är det fokus på expansion och att driva ett företag. Utöver erfarenheten ser jag fram emot det kontaktnät som jag kommer få ta del av.

Hur ser du på framtiden för Archive Attire?

– Den är ljus! Jag ser fram emot att få fler intresserade av hållbart mode. Just nu är det bara jag och mina två händer – jag skulle vilja expandera och bli ett större team.

Vem vill du inspirera med vinsten?

– Alla. Så många som möjligt. Jag vill inspirera de trendkänsliga och modemedvetna, men också andra unga med stora visioner.

Vad tror du om second hand-marknaden framöver?

– Den kommer bara att växa. Second hand har blivit en livsstil snarare än en trend, i alla fall för oss i generation Z. Det känns som att fler och fler värderar pre-loved starkare i sin klädkonsumtion. Det känns spännande.

Lillys tre pre-loved-tips

1. Ha tålamod

När du går in i en butik kan första instinkten vara att det inte finns något av värde. Det viktiga är att gå igenom butiken i lugn och ro, plagg för plagg.

Annons

2. Tänk in plaggen i din egen garderob

Fundera över vad du kan matcha med. Det gör att du ser plagget utanför sin, kanske trista, butiksmiljö.

3. Tänk brett!

Leta inte efter något särskilt. Fokusera inte på en typ av läderjacka eller ett särskilt skjortmönster. Var öppensinnad – då hittar du mer än du tror.

Namn: Lilly Kungs.
Ålder: 22 år.
Gör: Driver företaget Archive Attire och pluggar till textilekonom på Textilhögskolan i Borås.
Bor: I Borås.
Bakgrund: Uppvuxen i Österskär utanför Stockholm. Lanserade Archive Attire våren 2021.
Följ: @lillykungs och @archive_attire.

Foto: Emma Grann/Studio Femme

Benjamin Ingrosso: "Secondhand är otroligt"Brand logo
Benjamin Ingrosso: "Secondhand är otroligt"
Annons