(Oönskad) trendspaning: Så har pandemin påverkat våra matvanor inför 2021

pasta i sängen, take-away-drink och fin dukning

Vi har nog alla fått nya matvanor det här året, på gott och ont. Vi sparar pengar på uteluncher, men saknar socialt restauranghäng och proffsig mat. Men vad gör vi istället? Så här beskriver trendrapporten för 2021 våra nya, coronainfluerade vanor.
02 december, 2020

Food & Friends levererar med jämna mellanrum trendspaningar för hur våra matvanor förändras och vad som spås dominera nästkommande år. I år har de, passande nog, döpt sin rapport till Cheers for disaster. För visst är det så att pandemins konsekvenser kommer att spilla över långt in på 2021 också.

Här är några av de tongivande spåren som mat- och dryckesindustrin tvingats in på, på grund av coronaviruset.

Hemma är det nya krogen

När vi sparar pengar på att inte gå på restaurang kan vi unna oss mer guldkant i vardagen. Något måste foodies lägga sin nyvunna tid och energi på! Förutom att unna oss lyxigare hemmamiddagar och köpa ”onödiga” hushållsmaskiner satsar vi också på #tablescaping, spektakulära dukningar som får hemmet att lyfta och måltiden att kännas lyxigare.

Comfort food

När världen svajar söker vi tröst i trygga vanor. Just nu tittar vi mer bakåt än framåt och lagar gärna husmanskost och rätter vi minns från barndomen. Vi bakar också mer än innan.

Nya handlingsvanor

För att undvika viruset har vi minskat på småhandlingen och storhandlar ett par gånger i veckan istället, gärna på nätet. På trygghetstemat letar vi också mer närproducerat, ekologiskt och varumärkesknutet igen.

Vi prioriterar den egna hälsan och matsäkerheten framför miljön

Här backar utvecklingen. Motståndet mot förpackningsmaterial minskar till förmån för väl förpackade varor med ökad hållbarhet och mindre risk för smittspridning. Och vem vill köpa ”handgjort” nu? Generellt har också säkerhetsaspekten gjort att vi tänker annorlunda kring vem vi handlar av. Industrin som följer matsäkerhetsprogram känns säkrare än småskaliga och alternativa producenter.

Hemmabaren

Vi dricker inte nödvändigtvis mer, men vi blandar mer drinkar hemma – och ofta blir det ganska nytänkande drinkar eftersom ”man tager vad man haver” gäller då man inte ska ränna ut i onödan. Och nu går även slattarna åt.

Restaurangbranschen måste hitta nya former

Restaurangbranschen blöder och försöker hitta alternativa lösningar för att överleva. Nya former av take away-kit för både mat och dryck lanseras och kanske satsar man på delikatessförsäljning av sina specialitéer under dagtid. Fantasin MÅSTE flöda.

Läs rapporten i sin helhet här.

Foto: Unsplash

LÄS MER:

Julklappstips: 20 saker till köket att önska sig eller ge bort i jul

7 virtuella lekar som höjer stämningen på nästa AW

Naturviner – lär dig allt om nya trenden