Gurkmeja – därför är det nyttigt

Gurkmeja är nyttigt.

Gurkmeja är inte bara en god och vacker smaksättare, örten har även läkande egenskaper och används bland annat för att lindra smärta och hämma inflammation. Här är 8 anledningar att äta mer gurkmeja.
27 oktober, 2016

Gurkmeja är i dag en av de mest studerade livsmedelsingredienserna och modern forskning visar att denna otroliga krydda kan ha en rad olika stärkande och stöttande effekter.

Gurkmeja:

  1. Är en av de starkaste antiinflammatoriska kryddorna som finns.
  2. Minskar inflammationen på cellulär nivå.
  3. Stärker och förbättrar matsmältningen.
  4. Är renande för blodet.
  5. Ökar ledernas flexibilitet och minskar svullnaden vid ledgångsreumatism.
  6. Skyddar levern mot gifter och stödjer hälsosam leverfunktion.
  7. Stärker hudens elasticitet genom att stödja den naturliga floran som kan ge huden skydd mot mikrober.
  8. Har flera läkande egenskaper. Svensk forskning visar till exempel symtomförbättring hos bananflugor med Alzheimerssymptom.

Gurkmeja finns som torkad krydda, men kan också köpas färsk i välsorterade hälso- och livsmedelsbutiker.

Läs också: 5 saker att tänka på innan du köper gurkmeja som kosttillskott

Recept: Citrusshot med ingefära och gurkmeja

Citrusshot med ingefära och gurkmeja. Foto: God Morgon Juice

Citrusshot med ingefära och gurkmeja. Foto: God Morgon Juice

Av: Johanna Svan hos våra vänner på Allas.se