9 livsmedel som inte är så nyttiga som du tror

Det finns självklart också nyttiga juicer, smoothies och bars.

Även om du tror att du äter nyttigt kan det vara tvärtom. Vissa livsmedel och maträtter har nämligen fått oförtjänt bra rykte. Här är nio exempel.
26 februari, 2019

Strävar du efter en sund och hälsosam livsstil men tycker att det är svårt att nå resultat? Trots att du äter ”rätt” och motionerar regelbundet? Svaret på varför finns med största sannolikhet i ditt kök. Det kryllar nämligen av dolda hälsofällor i sånt som vi tror är bra mat.

Träningsmagasinet Women’s Health har tillsammans med professionella dietister listat flera populära livsmedel som du med fördel kan skippa om du törstar efter en mer sund kosthållning. Vissa överraskar mer än andra – men vi kan nästan garantera att du har något av det här hemma:

1. Vegetariskt ”kött”

Allt fler väljer att äta vegetariskt och tack vare det ökar utbudet av alternativ till kött i butiker och på restauranger. Oftast bra för både hälsan och miljön – men det gäller ändå att se upp! Mycket av det som ska fungera som alternativ till kött innehåller mindre bra ingredienser såsom bearbetat sojaprotein och färgämne. Försök så ofta det går att välja hela proteinkällor istället. Tänk bönor, linser, ägg, mejeriprodukter och nötter – det är betydligt mer hälsosamt.

Recept: 3 goda röror med bönor och linser

Goda röror med bönor och linser.

Goda röror med bönor och linser.

2. Grönsakschips i butik

Chips är chips – oavsett om det är gjort av grönsaker eller potatis. Det ohälsosamma sitter i hur de tillagas. Fett, olja och mycket kalorier. Nej, att överdosera mängden chips är inte bra för hälsan, både på lång och kort sikt. Men ingenting ska behöva förbjudas helt. Törstar du efter chips i tid och otid kan du med fördel testa att göra dina egna av grönkål, morötter eller zucchini. Det är både enkelt, gott och mer hälsosamt.

Recept: 7 enkla recept på nyttigare chips

Nyttigare chips gjorda på grönsaker och rotfrukter.

Nyttigare chips gjorda på grönsaker och rotfrukter.

3. Färdigblandad nötmix

Nötter är bra – men håll koll på vad för typ du äter. De färdigblandade nötpåsarna i butik är praktiska, men mindre nyttiga. I alla fall om du väljer de som är fullproppade med salt och socker. Salt är sämre för blodtrycket och socker förhöjer blodsockret. Vill du äta nötmix så välj en så neutral påse som möjligt, alternativt blanda din egen mix. Kom också ihåg att titta på hur påsen ser ut. Råd & Rön gjorde nämligen ett test av olika färdigblandade nötpåsar och generellt var innehållet sämre i de påsar som saknade insyn.

Recept: Kryddrostade nyttiga nötter

Kryddrostade nyttiga nötter.

Kryddrostade nyttiga nötter.

4. Kombucha

Kombucha (fermenterat te) har under de senaste åren blivit en riktig snackis. Mycket tack vare de många hälsofördelar som sägs komma med drycken. Och visst, viss positiv inverkan på balans i mag- och tarmsystem existerar, men annars finns väldigt lite forskning på effekterna med att dricka kombucha. Vissa forskare och dietister menar till och med att för mycket konsumtion av drycken kan leda till magbesvär. Med andra ord – drick med måtta och var noga med att den kombuchan du köper är ordentligt bryggd. Är du ute efter fermenterade livsmedel finns surkål, kimchi och kefir som alternativ.

Recept: Nyttig shrub med vinäger och bär

Nyttig shrub med vinäger och bär.

Nyttig shrub med vinäger och bär.

5. Frukostbowls

Det har nog inte undgått någon att så kallade ”bowls” i diverse varianter är en av årets hetaste trender när det kommer till mat. Frukostbowls bygger ofta på någon form av yoghurt eller smoothie som bas och en blandning av frukt, bär, nötter och müsli som topping. Det här är så klart inte onyttigt, men det man bör se upp för är att kombinationen av allt smarrigt lätt kan bli väldigt kaloritungt. Tänk efter en extra gång – vad behöver du och vad är du sugen på? Tallriken behöver inte alltid vara anpassad för Instagram.

 Recept: Grön och nyttig smoothie bowl

Grön och nyttig smoothie bowl.

Grön och nyttig smoothie bowl.

6. Agavesirap

Tillhör du dem som ersatt honung med agave och tänkt att du är hälsosam? Då är det dags att tänka om! Agave har lågt GI men högt innehåll av fruktos och anses därför av LCHF-anhängarna som ett extra farligt socker. Enligt vissa mätningar innehåller agavesirap närmare 90 procent fruktos jämfört med 50 procent i vanligt socker.

Recept: Chiasylt utan socker

Chiasylt utan socker.

Chiasylt utan socker.

7. Proteinbars

Proteinbars ses ofta som ett nyttigt mellanmål för de som tränar. Men flera bars innehåller också mängder med fett och socker, samtidigt som de saknar viktiga näringsämnen. Det bästa är därför att baka proteinbars eller proteinbollar själv hemma. Då vet du precis vad de innehåller och kan anpassa innehållet efter det du tycker om och behöver.

Recept: Energibars med nötter, frön och bär

Energibars med nötter, frön och bär.

Energibars med nötter, frön och bär.

8. Granola

Frukost är viktigt, men hur hälsosamt äter du egentligen? Det finns flera frukostfällor du bör undvika – och granola är en av dem. I alla fall viss typ granola. Ofta innehåller den rostade müslin du köper i butik både sirap och torkad frukt, vilket är väldigt sockerrikt. Precis som med mycket annat är det därför bäst att göra sin egen granola.

Bonustips – du behöver inte ha socker eller honung i din hemmagjorda granola, det räcker att rosta med vatten och olja!

Recept: Godaste grundreceptet på granola

Hemmagjord granola i glasburk.

Hemmagjord granola. Foto: IBL

9. Färdigköpt smoothie

Utbudet av färdiga smoothies växer så det knakar. Det känns fräscht och är smidigt. Men smoothies i butik består ofta av fruktjuice som bas – och juice innehåller mycket socker. Dessutom mättar färdigblandade smoothies inte särskilt länge. Hinner du så blanda ihop din egen variant – det går att variera i all oändlighet. Väljer du ändå att köpa i butik? Håll koll på innehållsförteckningen!

Recept: 3 nyttiga juicer och smoothies

Nyttiga juicer och smoothies.

Nyttiga juicer och smoothies.

Källor: Women’s Health, Råd & Rön