8 goda nyheter som lyser upp i höstmörkret
1. Bärigt smågodis
Höstens godisnyheter kom som ett välbehövligt brev på posten när det behövs som allra mest! Fruktigt, salt och segt är utmärkande för CandyKings sju nya gobitar, som du varken behöver stövlar eller myggnät för att plocka. Bland nyheterna hittar du salta bananer, knallblå överraskningar och unika Yummy Berry, som endast finns hos CandyKing. Lördagsgodis hela veckan!
2. Smaka på framtiden
AI är ordet på allas läppar och nu även som fysisk smak! Coca-Cola 3000 Zero Sugar är den första smaken som tagits fram genom ett samarbete mellan mänsklig och artificiell intelligens. Med hjälp av olika verktyg har man analyserat hur människor föreställer sig framtiden genom bland annat känslor, tankar, färger och smaker. Data har samlats in världen över och lett till utvecklingen av dryckens smak som är en kreativ tolkning av hur en Coca- Cola kan komma att smaka år 3000.
Den finns redan nu i butik och säljs i begränsad upplaga så långt lagret räcker.
3. Proffshjälp i köket
Att grönsaker är bra för oss är ingen nyhet ändå äter 8 av 10 svenskar för lite frukt och grönt. Det vill stjärnkocken Niklas Ekstedt ändra på, därför har han utvecklat produktnyheten Eat more greens vars syfte är att hjälpa fler tänka "grönsaker först" när de planerar sina måltider. Det kommer tre marinader att kombinera med grönsaker, en smaksatt mjölmix för krispiga blomkålsvingar och en mjölmix för att enkelt göra krispiga grönsaksplättar. Att äta grönt har aldrig varit godare – eller enklare!
Recept och inspiration hittar du här
4. Funktionella havredrycker
Fazer Aito är Fazers nya färgglada produktfamilj där växtbaserat står i centrum och där havren är nordisk. I våras lanserades Fazer Aito Barista havredryck och nu introduceras två havredrycker i smakerna hallon och mango. Perfekt som mellanmål eller när du är ute på språng och blodsockret störtdyker!
5. Vegetariskt för många
Det populära vegetariska alternativ Oumph! har länge varit ett uppskattat alternativ för de som inte äter kött. Även om vegetariskt har det tufft och tappar försäljning i dessa turbulenta tider så slår Oumph! på stort och lanserar hela sju (!) nya produkter. Till mångas stora glädje dyker Crispy Schnitzel, Crispy Nuggets och Ch*cken Style pieces upp i extra stora familjeförpackningar. Vi kommer även få nya produkter som Smash Burger, Tonkatsu Schnitzel, Koran BB Drums och Crispy Ch*cken Burger. Sannerligen välsmakande nyheter!
6. Girl dinner deluxe
Oavsett om Ridderheims känner till konceptet "girl dinner" eller ej så är det precis vad deras nya färdigmatchade plockbrickor är! Plockbrickorna gör det lätt när du inte riktigt vet vad du är sugen på och de kommer i fyra olika kombinationer. I La Familia hittar du Halkidikioliver, grissini och het cheddar- och jalapeñodipp och i redaktionens favorit Hola Bonita finns chilimarinerad hårdost, örtmarinerad vitlök och oliver med citron och lagerblad. Alltid bra att ha hemma i kylen!
7. Återupplev barndomen
Alla minns vi väl hur man fick med sig en ostmacka gjord på Skogaholmslimpa när man skulle bege sig ut i skogen som barn? Vårt mest bröd kommer nu i nytt format – nämligen som en lagom stor ruta perfekt att göra matsäck på. Nu kan du återuppleva barndomens alla utflykter med Skogaholmsrutan, som har samma goda smak som originalet, nästa gång du packar matsäck för en härlig höstpromenad!
8. Gåtfull whiskey med umami
Master Blender Emma Walker och Michelin-kocken Kei Kobayashi har gått samman i ett försök att avkoda en av världens mest gåtfulla smaker har dessa två smakmästare sammanställt sina år av erfarenhet för att kombinera den oöverträffade smaken av Johnnie Walker Blue Label, med essensen av umami.
– Jag minns att jag vaknade kl. 05.00 varje morgon och vandrade blandde fantastiska bergen i Nagano, där luften var ren och doften av träden hängde kvar. Umami besitter en mystisk kvalitet som väcker våra sinnen och avslöjar en utsökt smak, komplexitet och djup – och jag tror att vi har fångat denna essens i Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami. Den slutgiltiga drycken är ett nyanserat uttryck för hur jag tolkar umami, säger Kei Kobayashi.
Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami (5211901) lanseras i beställningssortimentet på Systembolaget den 18 oktober och kostar 3599 kr.