6 ostar som är bra för hälsan

Ost är bra för hälsan!

Visste du att ost ökar fettförbränningen, motverkar karies och stärker hjärtat? Här listar vi vilka ostar som är bäst för hälsan. Är din favorit med?
16 mars, 2017

1. Parmesan mot PMS

En stor andel kvinnor lider av tuffa PMS-besvär, men att få i sig mycket kalcium har visat sig lindra problemen. 1 000 mg kalcium om dagen kan motverka premenstruell utmattning och humörsvängningar, så satsa på att äta av den kalciumrika parmesanosten – i rent medicinskt syfte, givetvis. Dessutom ökar det fettförbränningen!

Recept: Parmesanchips med löjrom och citronkräm

 

Parmesanchips med löjrom och citronkräm.

2. Fetaost skyddar hjärtat

En ny studie visar att personer som äter drygt 50 gram fetaost om dagen minskar risken att drabbas av en stroke med 41 procent, skriver WomensHealthMag.com. Samtidigt sjunker risken för att dö i hjärt-kärlsjukdomar med 20 procent. Fetaost innehåller också en mindre andel mättat fett än de flesta andra ostar.

Recept: Kall bönsallad med fetaost och plommon

Kall bönsallad med fetaost och plommon.

Kall bönsallad med fetaost och plommon.

3. Öka mättnaden med mozzarella

Mozzarellaost har ett högt innehåll av mättande protein, samtidigt som fett- och kalorinivåerna är lägre än hos många andra ostar. Det är med andra ord en utmärkt osttyp om du vill leva hälsosamt. Gör gärna en caprese-sallad med skivad mozzarella, bifftomater och basilika.

Recept: Pasta caprese med tomater och mozzarella

Pasta caprese med tomater och mozzarella.

Pasta caprese med tomater och mozzarella.

4. Ricottaost stärker musklerna

I de flesta ostar har den nyttiga vasslen silats bort, men i den krämiga ricottaosten finns den kvar. Vassle är en populär ingrediens bland personer som tränar, då det har muskelbyggande egenskaper. En deciliter ricotta innehåller hela 14 gram vassle – och är dessutom rikt på aminosyran leucin, som även den hjälper till att öka din muskelstyrka. Perfekt för dig som har satt träningsmål för det nya året.

Recept: Minicrêpes med spenat och ricotta

Minicrêpes med spenat och ricotta.

Minicrêpes med spenat och ricotta.

5. Sänk blodsockret med gruyère

Den smakrika gruyèreosten innehåller högre halter av smörsyra än andra lagrade ostar, vilket kan hjälpa till att stabilisera dina blodsockernivåer efter att du ätit och i längden förebygga diabetes. En liten bit gruyèreost efter en måltid är med andra ord en bra idé.

Recept: Varm macka med gruyère och skinka

Varm macka med gruyère och skinka.

Varm macka med gruyère och skinka.

6. Cheddar motverkar karies

Forskning har visat att cheddarost faktiskt kan förebygga hål i tänderna. Troligtvis beror det på att osten sänker syranivån i munhålan, vilket ökar salivmängden och motverkar skador på emaljen. Vill du ha ett vackert leende är det med andra ord cheddar som gäller.

Läs mer: 7 tips för den perfekta ostbrickan

Den perfekta ostbrickan.

Den perfekta ostbrickan.

SENASTE VIDEOKLIPPEN FRÅN ELLE MAT & VIN: