5 nyttiga snacks som lindrar kvällssuget

Nötter och nötsmör innehåller bra fetter.

Brukar du bli sugen på något gott innan du går och lägger dig? Det är ingen fara att äta sent på kvällen, men välj gärna nyttiga snacks som inte stör din nattsömn.
07 januari, 2019

Brukar du också leta igenom kyl, frys och skafferi för att hitta något bortglömt snacks som kan stilla kvällssuget? Choklad, chips, glass eller kakor kan vara tillfredsställande, men bekymmersamt när du ska sova.

Som tur är behöver du inte välja mellan hunger och sömnbrist – för äter du rätt är det lätt! The Huffington Post har med hjälp av dietister tagit fram fem tips på nyttiga snackssom till och med kan gynna nattsömnen!

5 nyttiga kvällssnacks som inte stör sömnen:

1. Några skivor ost dämpar hungern

Ät en skiva bröd (helst med hela korn, råg och frön) och addera ett par skivor ost som pålägg. Proteinet och fettet i osten dämpar känslan av hunger samtidigt som ost innehåller aminosyran tryptofan som gör oss sömniga.

Läs mer: 6 ostar som är bra för hälsan

Ost är bra för hälsan!

Ost är bra för hälsan!

2. Nötter är nyttigt

Gör din egen nötblandning och ät en näve när du känner att suget kommer krypande. Det finns flera positiva hälsofördelar med nötter. Pistagenötter är till exempel rika på antioxidanter och innehåller både B-vitamin och E-vitamin. Paranötter är rika på selen som bland annat är bra för håret och naglarna.

Recept: Rostade nötter med salt, persilja och vitlök

Rostade nötter med salt, persilja och vitlök.

Rostade nötter med salt, persilja och vitlök.

3. Yoghurt är mättande

Fyll en skål med 1–2 deciliter naturell yoghurt och addera lite bär, nötter eller havregryn. Det kommer stilla din hunger och fylla på med hälsosamma fetter. Känner du dig inte superhungrig kan du plocka bort någon av ingredienserna eller bara äta yoghurt.

Recept: Chiayoghurt med keso, frukt och nötter

Chiayoghurt med keso, frukt och nötter.

Chiayoghurt med keso, frukt och nötter.

4. Nötsmör lindrar sötsuget

Mer sugen på något sött än mättande? Då kan du med fördel skiva upp ett par bitar äpple och addera en liten mängd valfritt nötsmör på varje skiva. Äpple innehåller fibrer och nötsmör är fullt av protein. Var bara noga med vilket smör du väljer! Ett bra smör består bara av nötter och eventuellt lite salt, medan sämre alternativ innehåller både transfett och socker.

Recept: Mandelsmör, jordnötssmör och nutella

Gör eget mandelsmör, jordnötssmör och nutella.

Gör eget mandelsmör, jordnötssmör och nutella.

5. Varm dryck innan läggdags

Fundera över varför du äter innan läggdags. Handlar det snarare om sug och tidsfördriv än riktig hunger är det bättre att dricka en kopp te eller ett glas varm mandelmjölk smaksatt med kanel.

Recept: Hemmagjord mandelmjölk

Hemmagjord mandelmjölk.

Hemmagjord mandelmjölk.

Detta ska du undvika att äta och dricka på kvällen

Godis, choklad, läsk, kaffe och te med koffein bör alltid undvikas innan läggdags. Koffein gör oss pigga och att dra upp sockerkurvan med godis och choklad kan verkligen sabba sömnen. Detsamma gäller kryddig och flottig mat som kan irritera magen, orsaka sura uppstötningar och leda till försämrad sömnkvalitet.

Läs mer: 7 nyttiga livsmedel för dig som har svårt att sova

Bananpannkakor med nötter och honung.

Bananpannkakor med nötter och honung.