”Du måste inte jobba ihjäl dig för att ha en bra karriär”

Mona Aghai Berg.

Mona Aghai Berg.

Emma Grann/Studio Femme
Musikförläggaren Mona Aghai Berg tar ingen skit. Och efter sina sexton år i branschen vet hon vad det kan innebära att vara enda kvinnan på en maktposition, att starta nytt förlag från grunden – och varför det är så viktigt att sätta arbetet med jämställdhet främst.
01 juni, 2021
1:28

Efter reklamen: Cherrie om inspirationen bakom albumet: "Väldigt feministiskt"

(1:28)

Som ung visste hon knappt att det gick att jobba med musik. Nu driver Mona Aghai Berg – med sexton års erfarenhet i musikbranschen – egna musikförlaget RMV, tillsammans med Ludvig Andersson och Benny Andersson.

– Det var inte ett planerat move direkt, att börja jobba med musik, säger Mona Aghai Berg. Jag hade pluggat på Berghs, det fanns inte så många jobb efter utbildningen och jag landade i att jag nog inte alls ville jobba med reklam. Så dök det upp ett sommarvik på ett produktionsmusikförlag, som jag sökte och fick, så jag halkade in på det …

Hon blev kvar i nästan åtta år. Produktionsmusik är musik som specialgörs för film och tv, och hon jobbade mer mot reklam-, tv- och filmbranschen än musikbranschen.

– I slutet flyttade jag till Oslo och startade ett kontor för förlaget där. Jag var bara där i sju-åtta månader, men kontoret blev det mest inkomstbringande i hela territoriet. Så jag var bra på det jag gjorde, men jag hade blivit väldigt less på mitt jobb.

Ett musikförlag jobbar – till skillnad från ett skivbolag – inte med artisterna som sjunger låtarna, utan med kreatörerna bakom kulisserna: låtskrivarna och producenterna. Efter framgångarna i Oslo började hon jobba på ett mer traditionellt musikförlag i Stockholm, som sysslade med kommersiell musik, innan hon hamnade på ett så kallat 360-bolag, med skivbolag, musikförlag och management i ett. Där blev hon general manager och styrde upp förlagsarbetet, som inte fått så mycket fokus tidigare.

Mona Aghai Berg på RMV Publishing.

Mona Aghai Berg på RMV Publishing.

Emma Grann/Studio Femme

– Det var så roligt och jag trivdes sjukt bra. Jag är en ganska organiserad person och även om jag inte vill sitta i excel hela dagarna har jag ordning och reda – och det behövdes där. Jag kom in och röjde och styrde upp för låtskrivarna, och de tyckte att det var skönt att någon gjorde det. Det var en kul tid! Och bolaget hade precis börjat få en massa hits och många bra artister. Men …, säger hon och väljer sina ord:

– Det fanns en del herrar där som inte riktigt kunde hantera mig, en tjej på en hög position och i den rollen jag hade. Jag är ganska bestämd av mig och tar ingen skit, så jag bestämde mig för att lämna. Det var en sorg, eftersom jag trivdes så bra med mina kollegor och med låtskrivarna, men det var viktigt att göra det.

Hur kändes det då, i stunden?

– Jaa, det var verkligen … Att lämna utan att ha något annat, vilket jag aldrig i hela mitt liv har gjort förut. Ekonomi och pengar har varit otroligt viktigt för mig. Min mamma var ensamstående med fem barn, hon var frisör och dagispedagog, så jag kom inte från några stora pengar. Men jag nådde en punkt då jag hade ont i magen varje gång jag gick till jobbet. Det var det liksom inte värt. Det kändes som ”vad har jag gjort?”, men också så jävla skönt! Att bara visa att man inte tar någon skit.

Snart därefter blev Mona Aghai Berg inbjuden till en middag med ett gäng kvinnor i musikbranschen. Ett vägskäl av Sliding doors-karaktär, som skulle komma att betyda allt för hennes framtid.

– Det blev verkligen räddningen, för då hade jag precis skickat ut till alla att jag skulle sluta och en tjej på den där middagen frågade vad jag skulle göra nu. Jag sa: ”Jag vet inte, jag vill starta något nytt, något eget. Jag vill inte ha någon manlig chef!”. Jag var så less.

”Jag ville visa att det går att göra det helt jämställt”

Hon skrattar och berättar att kvinnan tänkte efter lite och kom på att Ludvig Andersson pratat med henne om att starta förlag, men själv var hon inte intresserad eftersom hon trivdes på sitt nuvarande jobb. ”Du borde snacka med honom!” sa hon.

– Jag hade sån otrolig tur, för det var ju precis det jag ville göra. Starta något nytt. Och att få göra det med ett större bolag i ryggen är ju otroligt skönt!

Det visade sig snart att hon och Ludvig Andersson hade precis liknande tankar om vad de ville göra, vilken musik de ville skapa och med vilka värderingar – och när hon träffade tredje grundaren, Ludvigs pappa Benny Andersson (ja, den Benny), var känslan densamma med honom.

Efter sina tidigare dåliga erfarenheter var hon noga med att prata om jämställdhet. Tidigt.

– Jag berättade att jag ville göra något unikt och ha ett jämställdhetstänk i ”rostern” – det är de som är signade till bolaget. När vi sedan hade möte med Benny var han med på det direkt och sa: ”Ska du inte bara köra kvinnor då?”. Då visste jag att jag hade hamnat rätt. Men jag var inte intresserad av att göra det, jag ville visa att det går att göra det helt jämställt.

Mona Aghai Berg.

Mona Aghai Berg drivs av orättvisor.

Emma Grann/Studio Femme

Musikbranschen är en mansdominerad bransch och #metoo fick stort genomslag. Hur jobbar ni konkret med jämställdhet?

– I och med att jag hade bestämt mig från början och kommunicerade det åt alla håll, så har jag det hela tiden med mig. När vi ska signa någon ny frågar vi oss vad vi behöver härnäst. ”Vi behöver en producent och gärna en kvinna”. Men även i externa möten pratar vi om det hela tiden – det gör att vi sätter press på andra också. Och när vi ska rekrytera nya medarbetare måste det vara en självklarhet för dem med. Du måste inte brinna lika mycket för jämställdhet som jag, men det kommer genomsyra arbetet, så du måste vara med på tåget.

Vad driver dig i ditt arbete?

– Orättvisor. Jämställdhet är en sån. Det finns nog inget som eldar upp mig mer. Att alla maktpositioner är mansdominerade, rostrarna, hitmakarna, de som tjänar mest pengar, ledningsgrupper, styrelser … Jag blir tokig! Jag bara måste göra en förändring, försöka i alla fall. Jag vill inte acceptera ett sånt läge.

”När det gör ont i magen är det ju inte rätt”

Det är nog inte alla som vågar säga upp sig från arbetsplatser som inte känns bra, eller hoppa på en ny utmaning utan att veta vad som väntar. Varifrån kommer ditt mod?

– För mig handlade det inte om mod utan om att trivas, och att utvecklas. Jag är otroligt lojal och har varit länge på mina arbetsplatser, så jag hade såklart gärna varit kvar längre om det inte var något som störde så mycket att jag hade ont i magen. Då är det ju inte rätt. Sen kanske det har något att göra med att jag är yngst av fem syskon …?

Hur var du som liten?

– Jag har frågat min syrra, för jag kommer inte ihåg och hon tog hand om mig mycket när jag var liten. Hon sa bara ”du var snäll” och ”du fick inte ta så mycket plats, för vi var fem syskon”. Jag var inte så ”gnällig, kaxig och otrevlig” som jag är nu, sa hon också, haha! Sen i skolan kom ledarskapsgrejen, jag hittade på mycket saker. Startade basketlag, ordnade skolfester, gjorde årsböcker … Jag tror att jag var elevrådsordförande i mellanstadiet och sedan igen i gymnasiet, då var jag också idrottsföreningsordförande. På Berghs var jag med i gruppen som styrde slututställningen.

Var kom ditt engagemang ifrån?

– Jag ville påverka. Jag tyckte att om man ändå ska gå i skolan kan man lika gärna göra mer grejer vid sidan av, så att det blir lite kul. Maxa tiden. Jag vill kunna påverka och då måste man göra mer än bara det som ska göras.

Som general manager är du i ledarposition gentemot de låtskrivare och producenter som ni signar, och du är även medgrundare till musikförlaget RMV. Vilka är dina bästa egenskaper som ledare?

– Jag tror att det bästa med mig är att jag är väldigt rak och tydlig. Jag är inte så luddig i hur jag kommunicerar. Det tror jag å andra sidan också kan vara min sämsta egenskap om det inte passar en. Jag kan nog uppfattas som ganska hård och tuff, men de som lär känna mig vet att jag är supersnäll, haha.

Hur är en bra chef, tycker du?

– För mig är det en chef som är chef. Som leder bolaget och de anställda, och som backar mig. En som är tydlig, men också lyhörd om någon har idéer och vill förändra. Som inte bara kör på något som den själv har bestämt utan är öppen för att ta in andra. Men också någon som förstår vikten av en bra gemenskap på arbetsplatsen. Att det är bra feeling, för då har folk kul och då presterar de bättre.

– Sen har jag också tänkt ganska mycket på: Hur är en bra anställd? Om man skulle vända på det. Jag tror att det är en person som identifierar problem, men som också kommer till sin chef med förslag på lösningar. Jag har själv alltid varit sån. Det är därför det är så bra, haha! Nä, men jag har alltid varit en problemlösare och ganska pragmatisk. Om min man kommer med ett problem börjar jag direkt: ”Ska du inte göra så här …?” Fast han kanske bara ville lufta något …

Hur hanterar du kritik och motgångar?

– Jag tycker att det är svårt, men jag försöker ta till mig av kritiken. Vad har jag gjort fel? Hur har det blivit så här? Och framför allt: håller jag med om kritiken och vad kan jag i så fall göra åt den? Men det absolut första jag brukar göra när jag stöter på motgångar är att skriva i en chat med mina före detta kollegor, ett gäng som kallas SLÄS – vi är sex tjejer som är utspridda i Sverige och UK på olika musikbolag. De är mina bästa stöttepelare. Att ha kollegor, fast inte på riktigt, som man kan bolla med. Det har varit allt för mig.

Många kämpar med balans i livet, med familj, vänner, träning, fritid, karriär – hur får du ihop allt?

– Det finns många saker jag vill bevisa och en av dem är att du inte måste jobba ihjäl dig för att vara framgångsrik och ha en bra karriär. Jag tror starkt på åtta timmars arbetsdag. Du jobbar effektivt och sedan jobbar du inte mer när du gått hem. Jag blir inte imponerad om du mejlar mig 22.30, om något som du absolut kunde ha väntat med till dagen efter. Jag älskar mitt jobb, men jag älskar också mitt privatliv och min fritid. Vi lever bara en gång, ska vi jobba bort allt?

Mona Aghai Berg.

Ålder: 41 år.

Yrke: Musikförläggare.Medgrundare och general manager på RMV Publishing. Sitter i styrelsen för Musikförläggarna samt i ledningsgruppen för utbildningen Music Business Developer på DMG Education.

Familj: Mamma, fyra syskon, syskonbarn, kompisar som är som familj, samt Hannes,Nisse och Lava.

Bor: Telefonplan i Stockholm.

Följ: @rmvpublishing på Instagram.

Mona Aghai Bergs bästa tips för dig som vill jobba i musikbranschen

• Identifiera vad du vill göra. Branschen är stor, det finns många roller. Vill du vara artist? Eller vill du jobba med artister? Vill du sätta upp en musikfestival eller vill du lyssna på en miljard demos?

• Förstå skillnaden på de olika bolagen. Vad är skillnaden på ett förlag och ett skivbolag till exempel? Det är jättefrustrerande när någon hör av sig till mig och vill jobba med marknadsföring för artister, för då ska den jobba på skivbolag.

• Vet du inte vad du vill göra? Gå en utbildning. Det är alltid en bra grej. Det finns flera bra utbildningar i dag, som inte fanns när jag pluggade och de är lite olika inriktade. Det ingår praktik och då har man möjlighet att utforska ännu mer.

Vad är ett musikförlag?

Musikförlag sajnar låtskrivare och producenter och hjälper dem i deras arbete som upphovspersoner genom att maxa intäkterna för deras låtar och utveckla deras kompetens. Det kan handla om att låtarna ska hamna hos rätt artist, att de ska spelas i en film eller att samla låtskrivarna i ett kreativt låtskrivarcamp.

Läs mer:

12 smarta (och snygga!) teknikprylar vi inte kan vara utan

Podden Frukostfolket med Hanna Stefansson och Johanna Bradford nu på ELLE

Så lyckas du med din digitala arbetsintervju