Anja Forsnor: 3 steg för att starta året på bästa sätt

I år handlar Anja Forsnors nyårslöfte inte om förbud, utan om att bejaka det hon vill göra mer av. Hänger du på?
27 december, 2017

Jag gillar egentligen tanken med nyårslöften, tycker att det känns skönt att avsluta ett år och inleda ett nytt kapitel. Däremot är jag lite allergisk mot själva ordet ”nyårslöfte” då det alltför ofta är förknippat med måsten och stränga förbud.

Man ska sluta röka, aldrig mer äta godis, skippa pasta och bröd. Suck. Förstå mig rätt – att vilja skapa förändring och bryta en ovana är fantastiskt. Men risken om man är alldeles för hård mot sig själv i sina löften är att det bara blir tråkigt och – framför allt – ohållbart. Lite samma fälla som att ständigt börja sitt nya liv ”på måndag”.

Anja Forsnor om att fokusera på positiva nyårslöften

Jag tycker att vi bör fokusera på positiva saker som vi vill göra mer av, i stället för att formulera förbud. I år är mitt löfte att vara snällare och mer sann mot mig själv, att alltid utgå från mitt eget välmående och att prioritera – mig. Något som jag tror att flera av oss, särskilt tjejer, kan behöva bli bättre på. Vad blir ditt löfte?

3 steg för att starta året på bästa sätt:

1. En sak i taget

Gör en förändring i taget. Om du exempelvis bestämt dig för att börja träna, fokusera på det. Först när du fått in den goda vanan som en naturlig del av vardagen är du redo att ta itu med nästa. Stressa inte och kom ihåg – du har hela året på dig att skapa nya vanor.

2. Lägg till i stället för att ta bort

Det känns så mycket roligare att lägga till i stället för att ta bort, som att göra en grön smoothie till frukosten, ta med mellis till jobbet eller äta mera grönt till lunchen.

3. Utgå från dig själv

Om du inte tränat tidigare är det inte läge att boka upp dig på fem pass i veckan. Då riskerar du bara att tröttna samt ökar risken för att bli förkyld och sedan tappa motivationen.

Tips!

Skriv ner alla saker du vill göra mer av under året. Listan får bara innehålla sådant du vill göra, ordet inte får inte vara med på listan. Till exempel: resa mer, yoga regelbundet, äta mer grönt, umgås med vänner.

Foto Anja Forsnor

Läs mer:

Anja Forsnor: ”När började vi se sömn som ett slöseri med tid?”

Anja Forsnor: 5 fördelar med att äta efter säsong

Anja Forsnor: 10 sätt att slippa stressa ihjäl dig i december