De 5 hälsosammaste vinerna – här är listan

Vinet som boostar hälsan mest

Att antioxidanterna i vin har många positiva effekter är ingen nyhet - men visste du att det är skillnad på vin och vin? Här är valen som boostar din hälsa mest!
25 maj, 2018

Alla vinälskare har säkert skålat för forskningen som visar på vinets alla fördelar. Forskning har till och med visat att de som dricker vin i måttliga mängder har en hälsosammare vikt, tränar mer och äter mer antioxidanter (utöver de som ingår i själva vinet). Men visste du att det kan vara ganska stor skillnad på vin och vin?

Vill du maxa hälsoeffekten ännu mer – kolla in den här listan:

1. Torra röda viner

Röda viner har flest hälsofrämjande effekter av dem alla. Framförallt tack vare den höga halten av antioxidanter i druvornas skal som inte avlägsnas under tillverkningsprocessen och som kopplas till skyddande hälsoeffekter mot exempelvis hjärtsjukdom. Forskning har även visat att viner från sydvästra Frankrike och Sardinien har högre halt av antioxidanten procyanid – i genomsnitt faktiskt hela fem gånger så hög som viner från Spanien, Sydamerika, USA och Australien.

2. Orangea viner

Näst på listan är orangea viner, en typ av naturviner som fortfarande är ganska anonyma i hyllorna. Orange vin tillverkas av vita druvor, men tillverkas på samma sätt som rött vin. När man gör vitt vin avlägsnas skalen från de gröna druvorna precis efter att de processats, men här låter man istället skalen ligga kvar under allt från en vecka till ett år, vilket resulterar i den orangea tonen och en massa nyttiga antioxidanter.

3. Roséviner

Rosé görs av röda druvor men skalen avlägsnas ännu tidigare i processen än vid tillverkning av röda och orangea viner, ofta redan efter 2-20 timmar. Mindre skalkontakt ger färre antioxidanter och färre hälsovinster.

4. Torra vita viner

Utan skalkontakt i processen blir hälsoeffekterna mindre. Det är fortfarande inget ”dåligt val”, bara färre av de skyddande egenskaperna än hos sina färgstarka motsvarigheter.

5. Söta vita viner

Söta viner betyder högre sockerhalt. Exempelvis innehåller ett litet glas muscat 21 gram socker, medan ett lika stort glas chardonnay bara ger 3 gram socker. Ett vin att njuta av då och då till dessert alltså.

För hälsans skull är det naturligtvis bra att också välja ekologiska viner och självklart är det viktigare att dricka med måtta, snarare än exakt vilken typ av vin du väljer. Det har trots allt bevisats att även ett måttligt intag av vin kan ha negativa effekter på exempelvis fertilitet och vissa typer av cancer.

Läs också: Så matchar du rätt vin till maten

Föredrar du rött eller vitt vin till maten?

Föredrar du rött eller vitt vin till maten? Foto: Shutterstock

Källa: health.com
Bildkälla: IBL