Populärt: Hemma hosInredningsnyheterELLE Deco Design AwardsKöksinspirationPåskdekorationerPåskpyssel och DIY

Bernadotte & Kylbergs nya projekt – varumärket NJRD

12 nov, 2020 
Prins Carl Philip och Oscar Kylberg lanserar NJRD – ett eget inredningsvarumärke
Bernadotte & Kylberg lanserar ett eget varumärke tillsammans med Nordic Nest. Den första kollektionen från NJRD visar upp deras starka grafiska identitet och ett nytt design-DNA från duon. Vi fick en exklusiv intervju med prins Carl Philip och Oscar Kylberg!
Annons
TRÄ ÄR TRENDIGASTE MATERIALET JUST NU – 10 INSPIRERANDE TIPSBrand logo
TRÄ ÄR TRENDIGASTE MATERIALET JUST NU – 10 INSPIRERANDE TIPS

Ett nytt design- och livsstilsvarumärke är här. Det är designduon Bernadotte & Kylberg, som består av prins Carl Philip och Oscar Kylberg, som tillsammans med Nordic Nest nu lanserar det egna varumärket NJRD.

Den första kollektionen består av mattor, en porslinsserie och plädar av återvunnen bomull och fokus ligger på det skandinaviska designarvet samt grafiska detaljer i kombination med minimalism och funktionalitet. Bakom stylingen av den första kollektionen står den norska duon Kråkvik & d’Orazio, vilket går i linje med det skandinaviska temat som varumärket andas.

Foto: Lasse Fløde Styling: Kråkvik & D’Orazio för NJRD

Mattor från NJRD
Grafisk i rosa och gult från NJRD

Designduon Bernadotte & Kylberg skapades 2012 och de har sedan dess gjort en lång rad olika projekt och prisbelönta designuppdrag för olika varumärken. Nu är de i en ny sits när de själva tagit fram ett helt nytt varumärke med ett eget uttryck.

Annons

Namnet NJRD, som uttalas ”Njord”, kommer från fornnordiskan och havets och handelns gud med samma namn.

– Vi ville ha något som anspelar på vårt nordiska arv, men som också känns nordiskt när man pratar om det, förklarar Oscar Kylberg.

Det här är NJRD – Bernadotte & Kylbergs nya varumärke

Ett eget varumärke är något formgivarna tänkt på i flera år och det har varit en idé som vuxit sig starkare ju mer erfarenhet de fått och ju fler projekt de genomfört.

– Jag tror vi har lekt med tanken sedan dag ett. Jag tror de flesta kreatörer funderar på det och hur det är att vara både frågeställaren och den som ska ta fram svaret på frågan samtidigt. Det har alltid varit våra idéer, men det ska ju fasas in i kundens design-DNA. Nu står vi inför ett helt annat moment och det är något vi inte gjort innan, så det är väldigt spännande, säger prins Carl Philip.

Porslin från NJRD – Bernadotte & Kylbergs nya varumärke
Matta med grafiska cirklar från NJRD

Genom årens lopp har designduon sömlöst rört sig mellan olika material, något de även gör i den första egna kollektionen för NJRD. Efter att ha jobbat med varumärken på olika håll inom olika branscher har de fått ta del av och lära sig om en mängd olika material, vilket gjort att de med lätthet kan röra sig mellan dem och ta med idéer från ett material till ett annat.

Annons

– Jag tror att vi har haft en väldigt stor fördel av att vi har vågat göra det. I början var det lite skrämmande, men nu är det vårt sätt att jobba, säger Oscar Kylberg.

– Det är det som vi tycker är så spännande, att hoppa in i någon annans värld, få ta del av och lära sig om den. Det gäller att pusha deras begränsningar, men samtidigt ha respekt för deras kunnande, säger prins Carl Philip och Oscar Kylberg tillägger:

– Vi har haft den stora turen att vi har fått träffa många mästare inom olika discipliner – glas, textil, stål – ja, allt möjligt. Av dem har vi dragit väldigt mycket lärdomar och vi har lyssnat väldigt mycket. Det är då vi ser att vi kan påverka väldigt många branscher med design, genom att tillföra funktionell design.

I NJRD:s kollektion syns dels textilier i form av tuftade och vävda mattor samt plädar i återvunnen bomull och dels även en serie i porslin. När de tagit fram tallrikarna har duon bland annat jobbat med olika texturer där de blandat matta och glansiga ytor för en taktil känsla och funktionell design.

Annons

– Vi siktar väldigt brett, långt och djupt med NJRD. Vi kommer vår vana trogen att jobba i många olika material och vi kommer jobba i många kategorier. Men nu har vi börjat med det vi känner oss ganska starka i, till exempel textil. Vi började med en mönsterbild och utvecklade det därifrån.

Mattor med grafiska mönster i färg
Porslin av prins Carl Philip och Oscar Kylberg
Grafisk pläd från Bernadotte & Kylbergs märke NJRD

Med inspiration från det skandinaviska designarvet

Den första kollektionen från NJRD har en tydlig grafisk identitet och går i starka färger, men innehåller även monokroma delar. Inspirationen kommer från det skandinaviska kulturarvet och alla de färger som bland annat syntes i Carl Larssons verk och under den gustavianska tiden.

Annons

– Det var väldigt fina färger då och vi vill ta tillbaka dem. Vi vill använda färger, grafisk form och framför allt, det som jag tycker är intressant, är ytorna som uppstår mellan färg och form som hjärnan skapar. NJRD handlar väldigt mycket om det, säger Oscar Kylberg.

– Svensk och skandinavisk design är nu mer känt som minimalistiskt, ljust och fräscht, men om vi tittar bakåt så har det kanske inte alltid riktigt sett ut så. Om man tänker på kurbitsen till exempel, så har det varit rätt färgstarkt och tagit för sig på olika sätt, säger prins Carl Philip.

Designduon ser en tendens i att allt fler börjar addera mer färg och hantverk till hemmet och släppa loss från det minimalistiska och monokromt ljusa.

– Jag tror att väldigt många personer skulle ha mycket mer färgstarka hem om man bara gick på vad man själv tyckte, säger Oscar Kylberg.

Nya varumärket NJRD stylat av norska Kråkvik och D'Orazio
Tallrikar och tekanna designade av prins Carl Philip och Oscar Kylberg
Mattor från NJRD – designernas egna favoriter

Vad betyder det skandinaviska designarvet för er?

– Det betyder enormt mycket. Om du vill veta vart du ska kan du inte se framåt, du måste titta bakåt för att se var du har varit. Det är samma sak med designarvet, det påverkar oss hela tiden, säger prins Carl Philip och Oscar Kylberg fyller i:

Annons

– Det har gett oss navigationsinstrument. Det ger oss ett självförtroende som formgivare, att vi är del av någonting som känns väldigt tydligt för oss.

På frågan om vilka nordiska formgivare som inspirerat dem har duon svårt att hålla sig till några få namn. De framhåller att de tycker alla de nordiska länderna har starka formgivare som under lång tid satt regionen på den internationella kartan. För prins Carl Philip finns även en stark formgivare i familjen, som är en viktig del av det svenska designarvet, nämligen Sigvard Bernadotte.

– Det finns flera stycken som påverkat en vid olika tider i livet, och man tar ju med sig dem. Spontant tänker jag på att det finns många skarpa och duktiga kvinnliga formgivare i vårt arv, som kom upp i en stor volym av många bra idéer och produkter, som Estrid Ericson och Märta Måås-Fjetterström, säger Oscar Kylberg.

Svartvit pläd från NJRD
Vävda mattor från NJRD – Bernadotte & Kylbergs nya inredningsmärke

Bernadotte & Kylberg: ”Det är lättare att vara två”

Designprocessen bakom kollektionen beskriver duon som i viss mån annorlunda jämfört med tidigare projekt. Något färdigt DNA fanns inte att ta hänsyn till som i tidigare projekt för andra företag. Tillsammans har duon fått arbeta fram vad just NJRD ska vara – eller inte vara.

Annons

Hur ser en dag i er studio ut?

– Den ena dagen är inte den andra lik. Vi har jättemycket olika produkter och processer igång samtidigt och det är olika faser. En kan sitta och rita, medan den andra sitter i researchfasen, som är den första och kanske viktigaste delen, berättar prins Carl Philip och Oscar Kylberg tillägger:

– I och med att vi jobbar med så mycket olika saker kan vi ha textilprototyper i ett hörn, keramik i ett annat och stål i det tredje. Vi jobbar väldigt hopflätat, vi kan sitta med varsitt, men sedan möts vi upp och stämmer av. Och ibland sitter vi väldigt tätt och jobbar med små detaljer tillsammans.

Att jobba som en duo är något som passar för formgivarna och som de till och med anser underlättar arbetet. Båda två beskriver sig själva som extremt detaljorienterare formgivare, som är med i varje del av processen. Arbetet dem emellan menar de dock är prestigelöst och intuitivt, med högt i tak. Och styrkan är att de är just två som jobbar så tätt ihop och kan lyfta varandra.

Annons

– Vi tycker det är lättare att vara två. Det har vi tyckt från början. Sedan är vi såklart två olika individer och ibland har man olika idéer på en lösning, men vi har varit ganska samsvetsade från början, säger prins Carl Philip och fortsätter:

– När man är en så gör man något till en viss nivå, men när man jobbar tillsammans med någon så höjs den ribban än mer. Båda två lyckas tillsammans pusha den gränsen mer än vad man skulle kunna göra själv.

– När den ena kommer med en idé, en kommentar eller ifrågasätter så är man väldigt lyhörd. Vi känner oss inte riktigt nöjda förrän den andra har varit där och petat. Det känns inte komplett om inte båda varit där, säger Oscar Kylberg.

Tekannor och porslin från NJRD:s första kollektion
Grafiskt och färgglatt – inredning från Bernadotte & Kylberg

Bernadotte & Kylberg om framtiden – och sina designfavoriter

Har ni någon personlig favorit i den första kollektionen?

Annons

– Hur vi har jobbat med dem är en stor del av varför man gillar dem. Processen med tekannan var kul, så jag skulle välja den eller en av mattorna, säger Oscar Kylberg.

– Det är svårt att välja en. Men jag skulle kanske välja en matta, den med två cirklar, eller en av plädarna. Tallrikarna får man inte heller glömma, säger prins Carl Philip med ett skratt.

Duon är förtegen om hur de framtida kollektionerna kommer se ut och vad de kommer innehålla, men tydligt är i alla fall att det finns mycket spännande som bara väntar på att komma ut från deras designstudio under det nylanserade varumärket NJRD.

– Vad det än är som kommer, och det vi släpper nu, så är det väldigt viktigt för oss att det är hållbar design. Vad vi än släpper är det något vi hoppas våra barn och nästa generation kan njuta av också. Vi tänker väldigt långsiktigt med varumärket. Hållbar design för oss är sådan design som används av flera generationer, så med det i åtanke är det det som vi sätter våra sikten på, säger Oscar Kylberg.

NJRDs första kollektion lanseras den tolfte november på njrd.com samt hos Nordic Nest och finns tillgänglig i 70 länder.

Läs mer:

Anmäl dig till ELLE's nyhetsbrev

Få det bästa och senaste från ELLEs värld direkt i din inbox – anmäl dig något av – eller alla – våra nyhetsbrev! Bocka i ditt val och ange din mejladress så får du nästa utskick i din inbox. Utöver veckans utvalda artiklar får du dessutom ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar, inbjudningar till VIP-shoppingkvällar och olika event. Välkommen!

Annons