Artikeln innehåller reklamlänkar – läs mer här >

Naturligt, lokalt och smart – allt du vill veta om trenden S-beauty

Lokalt, skandinaviskt och smart.

Den svenska beautyvurmen – från det svenska modeundret till det svenska beautyundret! ELLEs beautyredaktör Carin Hellman djupdyker i den blågula hudvårds- och makeupminimalismen och varför det är ett hållbart och smart steg i sin skönhetsrutin att leta mer lokalt.
24 februari, 2021

Minimalism kännetecknar den skandinaviska stilen – och i många år har fokus legat på svensk möbel- och kläddesign och dess rena linjer, jordnära toner och avskalade estetik.

En rad svenska beautysuccér

Men, något i bakgrunden av våra inhemska designsuccér, har den svenska beautyvågen vuxit sig allt starkare. Vi har pionjärerna Estelle & Thild och Björk and Berries som båda rönt framgång utanför våra svenska gränser – och i år firar en av våra största beautyframgångar Byredo 15 år (!) som parfym- och numera även makeupvarumärke.

För precis som Japan har sin J-beauty, med hudvård i extremt många steg och produkter, etableras allt mer begreppet S-beauty – en skandinavisk klart enklare och mer avskalad beautyrutin.

En av senaste årets S-beautyframgångar är makeupvarumärket Manasi 7. Grundaren är makeupartisten Susanne Manasi Persson. Hennes filosofi har varit avskalade, enkla makeupprodukter med ekologiskt och naturligt baserat i fokus.

Manasi 7:s multiprodukt All over colour.

– S-beauty för mig är kvalitet, funktion och hållbarhet. Har du en produkt med hög kvalitet, som varar länge och har flera användningsområden behöver du inte så många olika produkter. Du kan klara dig väl på några få och skapa en komplett look av dessa. Det är även mer hållbart både gällande produktionen och sättet att konsumera, säger hon.

Varför tror du att allt fler verkar söka sig mot en ”enklare” rutin, både när det gäller makeup och hudvård?

– Jag tror framför allt att det handlar om att kunna lägga mindre tid på det, men även att det blir så mycket enklare att lägga sin makeup om man kan använda en produkt på ögon, läppar och kinder. Makeup ska framhäva, inte komplicera, säger Susanne.

Svensk beauty från Varberg

En annan svensk beautysuccé som växt starkt internationellt de senaste åren är Varbergsättade L:a Bruket. Äkta paret Mats Johansson och Monica Kylén startade sitt varumärke när Monica började göra tvålar och fat i sin keramikverkstad hemma i den svenska västkuststaden 2008.

L:a Bruket har sin själ i svenska kurorten Varberg.

– Vårt synsätt handlar om ett sätt att leva, en nära koppling till naturen, ett sätt att förhålla sig där äkta skönhet är ett resultat av en holistisk livsstil och lockas fram med välbefinnande och hälsa. Vi står för en enkel och funktionell syn på hälsa och skönhet, en hyllning av naturliga, mycket sinnliga och kroppsliga upplevelser, säger Monica.

För ett par år sedan gick även franska investerare in i L:a Bruket och varumärket har bland annat flera butiker i både Paris och Tokyo.

Naturligt och ekologiskt innehåll sedan starten är L:a Brukets filosofi.

– Vår hudvård definieras av kvalitet och funktion, utformad för att vara inkluderande för alla, lika sensoriska som effektiva. Vi tror inte på onödig komplexitet utan menar att äkta lyx uppnås bäst när man reducerar ner produktinnehållet till de grundläggande, ursprungliga och mest högkvalitativa beståndsdelar som ger fullödig effekt och upplevelse. Varje ingrediens i våra formulas har ett syfte med avsikten att göra dem rena, effektiva och sensoriska, säger Mats.

Just det ekologiska, med inspiration från och närhet till vår svenska natur präglar många av våra svenska hudvårds- och beautysuccér. Även nya varumärket Colekt har sin filosofi i det naturliga – deras tre dofter Cologne concentrée är helt naturligt baserade och hudvården likaså.

Colekt är ett nytt svenskt, naturligt baserat beautyvarumärke.

Man har även sett till att produktionen sker i Sverige, något som blir allt vanligare för de svenska varumärkena då det finns större möjligheter att producera beautyprodukter ”närproducerat” i fabriker i Sverige i dag.

– Det är en allmän trend inom många områden att man bryr sig om vad man konsumerar, var produkterna kommer ifrån, hur de har tagits fram och hur de kommer att påverka mig. I takt med att intresset ökar dyker också ett ifrågasättande upp av gamla sanningar som inte tål en mer kritisk granskning och man vänder sig till enklare och mer förståbara alternativ, säger Mats på L:a Bruket.

Och är det något gott den här pandemin burit med sig, är det att att vi i snabbare takt fått börja fundera över våra konsumtionsmönster och resonera kring vilken typ av beautyprodukter vi väljer att använda.

Manasi 7.

emil

– Jag tycker mig se en trend mot ett mer hållbart sätt att konsumera vilket är bra. I och med lockdowns och begränsningar hade man inte tillgång till allt hela tiden under 2020 och vissa produkter var slut eftersom många varumärken producerar förpackningar, men även ingredienser, i Kina. I stället tvingas många konsumera i mindre mängd och mer småskaligt producerade varor. Denna ”trend” hoppas jag håller i sig och gör att man kan tänka efter framöver också, avslutar Susanne Manasi Persson.

trendiga S-beauty-produkter

Advanced clarifying acid clay mask – Lernberger/stafsing

Frisörerna Patrik Lernberger och Mattias Stafsing startade med hårvård, men har utvecklat varumärket med Lernberger/Stafsing skincare. Här nya Advanced clarifying acid clay mask, 545 kr. Läs fler recensioner och köp produkten här. (reklamlänk från Adtraction)

All over colour – Manasi 7

Manasi 7:s bästsäljande All over colour, 465 kr, finns i en rad toner och kan användas på läppar, kinder och ögon. Läs fler recensioner och köp produkten här.

Night cream – Bagliora

Bagliora är ett nytt svenskt beautyvarumärke med fokus på naturliga ingredienser. Här Night cream, 695 kr, med bland annat avokadoolja. Läs fler recensioner och köp produkten här. (reklamlänk från Adtraction)

Blueberry blue tansy face oil – Björk and Berries

Björk and Berries var en av de allra första i S-beautygenren. Här deras nya Blueberry blue tansy face oil, 690 kr. Läs fler recensioner och köp produkten här. (reklamlänk från Adtraction)

Active youth serum – Estelle & Thild

Pernilla Rönnbergstartade Estelle & Thild 2009 och får kallas en av pionjärerna inom S-beuaty. Här Active youth serum med bland annat blåbärsextrakt, 425 kr. Klicka på bilden för att komma direkt till produkten. (reklamlänk från Adtraction)

Milk cleanser –Melyon

Melyon är svenska modellen Roger Duprés nya hudvårdsvarumärke med fokus på mörka hudtoner. Här Milk cleanser, 200 kr, med djuprengörande salicylsyra. Läs fler recensioner och köp rengöringen här.

Reload bakuchiol face serum –Colekt

Nya, svenska beautyvarumärket Colekt har både doft och hudvård – här Reload bakuchiol face serum, 1 250 kr. Läs fler recensioner och köp produkten här.

Broccoli seed serum – L:a Bruket

En av L:a Brukets bästsäljare, Broccoli seed serum,540 kr. Späckad med broccolifröolja som är full med nyttigheter som C-vitamin. Läs fler recensioner och köp produkten här. (reklamlänk från Adtraction)

Foto: Jesse Laitinen

LÄS MER:

ELLEs Beautyredaktör testar: mascarorna alla pratar om just nu

Vårens trendigaste frisyrer och klipp 2021

Nagelproffset: så fixar du vårens trendiga prick-manikyr