Exklusiv intervju med Florence Welch om doft(beroende) och kreativitet

Florence Welch x Gucci.

En evig stilikon och hyllad sångerska, dressad i Gucci. Men också prövad av pandemin och melankoli. Svenska ELLEs Carin Hellman ringde upp Florence and the machine – Florence Welch – för ett personligt samtal.
08 februari, 2021

Det är som om energin går rakt igenom högtalaren. För även om mitt samtal med Florence Welch sker över en vanlig telefonlinje, utan att vi ser varandra, känner jag hennes värme och närvaro. Jag sitter i mitt sovrum utanför Stockholm där jag gömt mig undan två barn som är lediga från skolan. Florence är i lockdown i sitt hem i London.

Och för Florence, som livnärt sig med sitt band Florence and the Machine och i decennier rest och turnerat världen runt, är det här året som gått en omätbar prövning.

_

LEKIEWICZ INA

För kan man ens börja en intervju under 2020/21 utan frågor om vad livet i karantän och ensamhet gjort med oss? Och hur tiden på många sätt blivit en än mer repetitiv form?

– Jag var redan innan karantänen en introvert person, så det här är inte så stor skillnad för mig. Eller jo, det har varit och är fortfarande en jätteutmaning. Det svåraste med karantänen har varit att inte kunna krama mina närmaste familjemedlemmar. Speciellt min fyraåriga systerdotter som jag står nära – hon bor nära mig och trots detta är det perioder då vi bara sett varandra på avstånd och inte kunnat kramas. Jag har varit helt förstörd mellan varven, medan hon är ett barn i nuet och kanske inte upplevt det fullt så jobbigt.

_

LEKIEWICZ INA

Klarar du ens av att vara kreativ i denna tid?

– Det har varit svårt att vara kreativ i karantän, att vara låtskrivare när man inte har så mycket intryck. Det är så svårt att skriva om, det här vi går igenom är på något sätt för stort och lite ”osynligt”.

För även om Florences mjuka röst och bubblande skratt ständigt är närvarande under vårt samtal har hon genom åren varit öppen med att hon haft perioder av ångest och beroende av alkohol – hon är numera nykter sedan sju år tillbaka. Mycket av svårigheterna har bearbetats i text och musik och på senaste skivan High as hope bearbetar hon även sin ätstörning under tonåren i låten Hunger. Hon säger att det varit en utmaning att acceptera stillheten och isoleringen.

_

LEKIEWICZ INA

– Jag har försökt att skriva, men det har mest blivit för mycket ångest. Jag är ingen person som får inspiration hemma, jag är inte kreatören som skriver musik i en hemmastudio. Jag har alltid varit en person som packat en väska och rest iväg, att sitta stilla så här mycket på en och samma plats har varit en verklig utmaning.

Så ”The dog days are over” kan vi inte riktigt säga än, eller hur?

– Haha, nä … Jag är en tänkare och jag behöver miljöombytet och resandet. De där stunderna då jag flyger, åker bil och bara tittar ut genom ett annat fönster och får dagdrömma – det är då jag är i mitt kreativa universum.

Jag kan tänka mig att du har läst en del. Vet att du har en bokklubb, Between two books – ditt bästa boktips?

– Jag har absolut läst mycket i karantän, men mest essäer och poesi. Det är som att det varit svårare att ta till mig fiktion, att just korta små berättelser varit en lättare inspiration att ta till sig. Som Zadie Smiths essäer Imitations som handlar om just livet i lockdown. En annan favoritförfattare är brittiska Olivia Laing.

_

LEKIEWICZ INA

Florences oefterhärmliga stil och mjukt bohemiska klädestetik har hyllats och, precis som hennes musik, tilldelats priser. Och sedan 2019 är Florence även en del av chefsdesignern och kreatören Alessandro Micheles Gucci-universum. En stilmässig kärleksaffär, en ”match made in heaven” estetiskt.

Alessandro Michele och Florence under reklaminspelningen av Gucci Bloom profumo di fiori.

– Vi har en sådan extremt likadan känsla av estetik, jag tror aldrig jag har träffat någon som Alessandro som jag kan känna en sådan samhörighet med i ett estetiskt universum. Det är som om han någonstans är den där rödhåriga brittiskan och han mitt manliga alter ego. Vi är som själsfränder i hur vi tänker på skönhet, uttryck, stil och estetik.

Florence under reklaminspelningen av Gucci Bloom profumo di fiori.

– Jag tror också att vi ser saker på samma sätt, i hur vi båda letar efter skönhet men ändå hittar något som skaver. Att det vackra också har element av melankoli och ett visst mörker. Det vackra är inte bara en sak – det ska aldrig vara för sött eller snyggt. Och inte heller för mycket vare sig nu eller då, utan bara en helt egen tid och resa.

Den vackra kampanjen för doften Gucci Bloom profumo di fiori där du medverkar tillsammans med bland andra Anjelica Houston måste kännas som en annat liv?

– Ja, herregud, den filmade vi och plåtade strax innan pandemin satte klorna i tillvaron. Det känns som en annan värld. Den upplevelsen var så oerhört magisk. Att få arbeta med så ikoniska kvinnor – alla gav en sådan speciell energi.

Florence – en del av Alessandros Gucci-universum.

– Jag kommer särskilt ihåg när Anjelica Huston kom gående in på själva inspelningen. Hon har en sådan oerhört speciell gångstil – så vördnadsfull och graciös, det är som om hon svävar och glider fram. Jag har ett mer klumpigt rörelsemönster när jag inte är på scen. Jag är liksom mer gänglig, slår i saker i mitt vanliga liv. Tappar min telefon och så vidare.

Anjelica Huston och Florence under inspelningen av Guccis doft Bloom.

Men när du är på scen har du ju den mest graciösa stilen! Jag minns när jag såg dig på en spelning på Debaser Medis i början av 10-talet och blev som hypnotiserad av din scenstil. Den är helt fantastisk, du är som ett eget väsen!

– Ja, men det är när jag är på scen som jag kan projicera och förvandla mig till den där mer graciösa. Då blir jag nästan någon annan.

Hur är din relation till doft och parfymens universum generellt?

– Jag har alltid varit extremt intresserad av doft och parfym. På vår senaste turné blev både jag och bandet helt besatta av skapandet av dofter. Vi hänger runt på olika parfymcommunitys och lär oss allt om topp-, mellan- och basnoter och skapandet av parfym. Det är klart ett bättre beroende att ha på en turné än till exempel alkohol.

Gucci Bloom är en krämig, om än blomstrande doft-familj.

– Parfym kan ju bli en konstart, jag fascineras starkt av dess skapandeprocess. Jag var verkligen rörd av att få vara ett av ansiktena för Gucci Bloom, som den parfymnörd jag är. Och Bloom är i grunden en krämig och tidlös doft med sin tuberos och sandelträ, och den blir varm och en så mjuk ”skin scent” när den till sist verkligen landar på huden. Den passar mig, som den brittiska, rödhåriga personlighet jag är.

_

LEKIEWICZ INA

Du är redan tidigare en stilikon och har en omistlig känsla för stil, nästan som en egen konstart.

– För mig handlar det inte om att vara en tidsresenär i hur jag klär mig även om jag älskar vintage. Har jag en vintageklänning vill jag helst blanda upp den med mer moderna skor och på så sätt skapa ett nytt sammanhang och kontext. Då skapar man sin egen tidsera – och det är det Alessandro så skickligt gör. Som ett Gucci-print baserat på ett äldre holländskt blomstertryck, men i det har han blandat in en Iphonesladd. Det får liksom aldrig bli för mycket av vare sig det ena eller andra i det estetiska uttrycket. Det vävs i stället ihop och blir något annat, helt nytt.

_

LEKIEWICZ INA

Har du alltid haft en känsla för stil?

– Äsch, jag vet inte … Det känns som om jag har haft många konstiga stilar och faser, och jag har alltid varit den som tagit på mig det jag hittat i mammas, en pojkväns eller mormors garderob. Men framför allt har jag nog alltid haft en stark känsla för vad jag verkligen gillar. Jag har alltid känt en stark dragning till vissa plagg. Men jag har som sagt också haft faser där jag går all-in på en speciell stil helt och hållet. Som under en period då jag dejtade en kille som jobbade i en bokaffär och vi båda tog bibliotekarie-looken till nya höjder, haha. Att, okej, nu är jag ihop med en kille i en bokaffär, då kör jag hela den looken fullt ut.

_

LEKIEWICZ INA

Bohemian-vintage måste ändå ligga dig varmt om hjärtat?

– Jag har ju alltid älskat blommigt och böljande former, klänningar och plagg som flyter. Genom allt experimenterande har jag alltid älskat vintage. Ibland tar jag små steg ifrån det, men jag kommer alltid tillbaka till den stilen.

– När jag var yngre hade jag en exakt känsla för vad jag gillade – mer kompromisslös. Men i takt med att jag blev mer känd, började göra större framträdanden och synas offentligt blev jag ängsligare i hur jag trodde att en känd artist skulle se ut. Ta på mycket makeup, bära speciella kläder, se mer ”exklusiv” ut eller hur man nu ska definierad det … Det var lite av en läxa, att jag tappade bort min inre stilröst ett tag. Jag hittade sedan tillbaka till vad jag verkligen själv gillar utan kompromisser.

Men äger du ens några myskläder? Jag har så svårt att tänka mig dig hänga runt hemma i tights och sweatshirt?

– Haha, ja, jag kan tänka mig att det är svårt att visualisera, men visst äger jag den typen av plagg. Jag har verkligen skrotat runt så mycket i en och samma tröja och mysbyxor här hemma.

Florence bakom kulisserna under inspelningen av reklamfilmen för Gucci Bloom-dofterna.

Det är väl nu den största längtan någonsin infunnit sig, efter att få klä upp sig i Gucci?

– Exakt! Jag längtar så oerhört mycket efter att få klä upp mig! Jag dressar faktiskt upp mig själv här hemma ibland, bara för att få känslan. Jag tror att jag hittade min stil i och med att jag handlade och botaniserade så mycket i butiker i London när jag var yngre. Och mycket av snitten på Alessandros Gucci-plagg är hämtade från den eran, så jag känner mig väldigt ”mig själv” i dem.

Så vad doftar bäst i världen?

– Jasmin är magiskt. Jag har det i min trädgård. Och doften du först känner när du öppnar dörrarna på ett flygplan och känner doften av en ny plats och stad – det nya äventyret som väntar. Åh, ju mer jag tänker på det, desto mer måste det väl vara en av världens bästa dofter. Doften av att få resa. Herregud, vad jag saknar det!

Florence Leontine Mary Welch.

Anton GOTTLOB-SCHOENENBERG

Florence Leontine Mary Welch

ÅLDER: 34 år, född 1986.

Född i London men är både brittisk och amerikansk medborgare då hennes mamma är amerikan och pappan britt.

FAMILJ: Mamma, pappa, syster och bror.

GÖR: Låtskrivare, sångerska och stilikon. Bandet Florence and the machine bildades 2006 och har fyra album bakom sig med låtklassiker som The dog days are over och You’ve got the love. Prisad oräkneliga gånger med Grammy-statyetter och MTV Music Awards för bland annat Årets låt, Bästa live-akt och Bäst klädda.

BOR: London.

FÖLJ: @florence.

CREDITS: Klänningar – alla från GUCCI. Krage, COSTUME STUDIO.

Fotograf Ina Lekiewicz

Stylist: Ekaterina Mukhina/ELLE RysslandFotograf: Ina Lekiewicz/AgenturMakeupartist: Sarah Reygate/David ArtistsHårstylist: Leigh Keates/The Wall Group

Kreativ konsult: Aldene JohnsonStylistassistent: Leonor Carvalho

Produktion: Aleksandra Parsadanova/2DM-produktion

LÄS MER:


Vinnarna och bästa produkterna i ELLE Beauty awards 2021

Allt du vill veta om årets mest modemässiga hårspray