Artikeln innehåller reklamlänkar
Populärt: Bäst i testHudvårdHårvårdSe Min RutinSkönhetsredaktörens favoriterELLE-galan

Doftstjärnornas historia – och säsongens finaste parfymer från modehusen

07 nov, 2022 
Modehusen har skapat några av våra mest ikoniska parfymer genom tiderna. ELLEs CarinHellman djupdyker i en väldoftande, ständigt pågående, kärleksaffär – den mellan våra största modedesigners och parfym.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Elle Talks – avsnitt 3Brand logo
Elle Talks – avsnitt 3

Det är en kärleksaffär som har en väldoftande, hundraårig historia – de stora modehusen och modedesignernas egna dofttolkningar i form av parfym. Parfym som doftaccessoar och förlängning av modehusets design.

Modehusens kärlek till parfym går hundra år tillbaka i tiden.

I dag har i stort sett varje modehus med dignitet sett potentialen (och kassakon) i att skapa parfym som för samman design och doftnoter i en fin flakong. Den globala parfymindustrin omsätter varje år över 300 miljarder kronor och ända sedan 1920-talet har modehusen sett fördelarna med att låta kunder bära varumärket som parfym.

Annons

Pionjären och N°1 som fyller 101 år i år

Pionjären var föga förvånande Coco Chanel. 1921 lanserades en av världens mest ikoniska hundraettåringar – doften som Marilyn Monroe sa var det enda ”hon gick till sängs med” – Chanel N°5.

Holiday collection 2022 av världens mest kända parfym-101-åring.

En parfym som revolutionerade doftsegmentet då det var den allra första parfymen som komponerats med aldehyder – en form av syntetisk alkohol som gjorde det enklare och billigare att ge doftsinnet upplevelsen av blommor och citrus, i stället för att använda rent och dyrt råmaterial.

Annons

Christian Dior skapade en av vår tids mest ikoniska dofter

Christian Dior var inte långt efter att väva samman sina drömmar om doft och design till en ”oförglömlig parfymaccessoar”. För Christian Dior blev den första parfymen från hans självbetitlade modehus Miss Dior.

Ikoniska doften som äger en vacker historia.

Den lanserades 1947, efter andra världskriget, och samma år som hans modehistoriska kollektion The new look. Dior hade sedan barnsben, uppvuxen i franska Granville där hans mamma hade en extravagant rosenträdgård, närt en dröm om att skapa en parfym med rosen i centrum.

Annons

Miss Dior har sedan dess fått nya vingar och delvis omformulerats och moderniserats (men har kvar sitt blommiga hjärta). 2005 fick den tilläggsnamnet Cherie och en ny tolkning av parfymören Christine Nagel.

Ett par år senare tog man bort Cherie från namnet och dåvarande chefsparfymören, François Demachy, gjorde ytterligare en ny tolkning. En av de senaste versionerna har fått ett extra blommigt hjärta under namnet Rose n' roses. Läs mer om parfymen här. (reklamlänk)

Klicka på bilden för att komma direkt till parfymen.

Nya versioner av etablerade dofter – en stor del av parfymmarknaden

Och nya tolkningar, spin-offs eller så kallade flankers på storsäljande ikoniska dofter, är sedan många år ett sätt att väcka nytt liv i, eller modernisera, en klassiker. Några av våra starkast lysande nittiotalsstjärnor till dofter har alla gått igenom olika metamorfoser under åren som gått.

Annons

Alla som är uppvuxna på nittiotalet minns genomslaget som Calvin Kleins CK One fick vid lanseringen 1994. Förutom att den frontades av dåtidens modellikon Kate Moss marknadsfördes den som den allra första unisex-doften på marknaden.

Den klassiska CK one -kampanjen med Kate Moss, plåtad av Steven Meisel 1994.

Då var marknadsföringen för doften och dess komposition, som grön och frisk cologne, norm- och banbrytande – i dag har dess doftcocktail omtolkats över 35 (!) gånger i olika versioner av originalet.

Klicka på bilden för att komma direkt till parfymen.

En av de senaste, CK Everyone, har anpassats till samtiden med naturliga ingredienser i fokus och innehåller bland annat ekologisk citron. Här kan du läsa mer om parfymen. (reklamlänk)

Annons

Jean Paul Gaultier skapade vår allra första parfymtorso

Jean Paul Gaultier och nyligen bortgångna japanska modedesignern Issey Miyake stod också för några av nittiotalets stora doftsuccéer. Miyakes konformade L’eau d’Issey var banbrytande med sina akvatiska doftnoter som ska påminna om rent och friskt vårregn.

Gaultiers ikoniska parfymtorso Le male och bustier-flakongen Classique har också förvandlats under åren, men behållit hjärtat i det storsäljande originalet.

Klicka på bilden för att komma direkt till produkten.

Jean Paul Gaultier pensionerade sig från sitt modehus 2020, men hans arv och lekfullhet lever kvar – som i årets julversion av Classique där flakongen klätts in i en klarröd JPG-täckjacka. Här kan du läsa mer om parfymen. (reklamlänk)

Annons

Modehusens parfym-haute couture för extra exklusivitet

Modehusdofter har med tiden blivit ett relativt ”prisvärt”, lättillgängligt och kommersiellt sätt att bära en Prada, Dior, Armani, Gucci eller Chanel – jämfört med att köpa en av husets väskor eller andra accessoarer i 30 000-kronorsklassen.

I kölvattnet av detta har många modehus också fokuserat på att skapa mer exklusiva parfymserier – ett haute couture-sortiment av doft med exklusivare råvaror och mer nischade doftkompositioner med en prislapp på tre–fyra tusen kronor.

Klicka på bilden för att komma direkt till parfymerna

Armani har sin guldstänkta Privée-kollektion, (reklamlänk) Gucci sin poetiska doftlinje The Alchemist’s garden, Chanel sin Les exclusifs med många av husets modehistoriska referenser tolkat som doft och Dior sin doftfamilj La collection privée.

Annons

Louis Vuitton väckte liv i sitt parfymhus 2016

För Louis Vuitton är parfymskapandet relativt nytt – eller snarare återupptogs det insomnade doftspåret 2016 då inhouse-parfymören Jacques Cavallier Belletrud anställdes. Han började nästan helt om med att skapa dofttolkningar i Vuittons anda.

För även om Heures d’absence var den första doften från Louis Vuitton, som lanserades i samband med en butiksöppning redan 1927, kom den endast i 300 exemplar.

Klicka på bilden för att komma direkt till parfymerna

Därefter lanserades ett fåtal parfymer under 1940-talet men LV gjorde inte några större ansatser till att väcka liv i parfymskapandet på allvar. Förrän 2016, då de satsade på en mer exklusiv linje parfymer som endast säljs i de egna butikerna och på hemsidan, och kostar från 2 600 kronor.

Annons

Modehusen har exklusivt sina "egna näsor"

Exklusiviteten i att ha en egen parfymör, dedikerad till varumärket, är få modehus förunnat numera. Det allra vanligaste sättet för ett modehus att skapa en doft, är att anlita en frilansande parfymör som arbetar brett med många olika varumärken.

Christine Nagel är modehuset Hermès egen hovparfymör och ligger bland annat bakom parfymen Twilly d' Hermès.

Men några av modehusen har en egen anställd ”näsa” – Chanel (Olivier Polge sedan 2015), Dior (Francis Kurkdjian sedan 2022), Hermès (Christine Nagel sedan 2016) och Louis Vuitton (Jacques Cavallier Belletrud sedan 2016).

Annons

Givenchys var en av de första att låta en celebritet bli ansiktet för parfym

Men även om parfymens doftcocktail såklart är essensen av modedofterna så är inte sällan kopplingen till ett känt ansikte i marknadsföringen lika viktig.

En av de allra första att se den potentialen var modehuset Givenchy, där chefsdesigner Hubert de Givenchy bestämde sig för att lansera två feminina parfymer 1957. Le De, ett namn som hänvisar till ”de” i hans namn, var en blommig komposition, som bara erbjöds husets haute couture-kunder.

Den andra parfymen var en present till hans vän och musa, skådespelaren Audrey Hepburn.

Hubert de Givenchy och Audrey Hepburn under 1950-talet.

Parfymören Francis Fabron arbetade nära både Hubert de Givenchy och Audrey Hepburn för att skapa den komposition som Audrey sedan bar i många år.

Annons
Klicka på bilden för att komma direkt till parfymen.

Namnet på doften sägs ha kommit till när Hubert de Givenchy bad Audrey Hepburn om tillåtelse att marknadsföra hennes parfym, och hon svarade: ”Je vous l’interdis”: Jag förbjuder dig!

Så fick den numera klassiska parfymen sitt namn, L’interdit – och Audrey blev trots allt ansiktet utåt för den under femtiotalet. Läs mer om parfymen här. (reklamlänk)

Celebriteter + modehusparfym = sant

Och vem kan tänka sig Diors J’adore (reklamlänk) utan Charlize Theron (som varit parfymens ansikte sedan lanseringen 1999), Miss Dior (reklamlänk)utan Nathalie Portman eller senaste modedoftsatsningen Paradoxe från Prada (reklamlänk) utan en Twiggy-kortklippt Emma Watson?

Annons
Charlize Theron har varit ansiktet för J'adore sedan 1999 (!) – här i senaste kampnajen för J'adore L'eau.

För är det något man kan addera som tredje part i kärleksaffären mellan modehus och parfym, så är det definitivt en celebritet.

Få det bästa av ELLEs värld - anmäl dig till våra nyhetsbrev

Vi handplockar vårt bästa innehåll åt dig med maxad inspiration och de senaste trenderna. Utöver det får du ta del av exklusiva erbjudanden, tävlingar och inbjudningar till olika event. Fyll bara i dina uppgifter här så sköter vi resten! ♥

Annons