Annons

Annons

7 saker en högkänslig person behöver för att må bra



Högkänsliga personer är ofta kreativa, empatiska och eftertänksamma. Men de kan även drabbas av utmattning, stress och ångest. Här är 7 saker den högkänsliga måste prioritera för att må bra.

Att vara en högkänslig person är inte en diagnos, utan ett karaktärsdrag som innebär att man tar in fler intryck och även tänker mer över dem jämfört med andra. Högkänsliga personer kan därför bli utmattade av stressiga miljöer och högljudda sociala sammanhang. Det blir helt enkelt för många intryck för det känsliga nervsystemet.

Annons

Om du identifierar dig själv som högkänslig är du långt ifrån ensam, uppemot 20 procent av befolkningen beräknas vara det. Högkänsliga personer kallas även för HSP, en förkortning av den engelska benämningen ”Highly sensitive person”. Såväl introverta som extroverta kan vara HSP personer. Danska Ilse Sand är psykoterapeut och teolog och har skrivit boken Elsk dig selv som är en guide för högkänsliga.

Gilla ELLE på Facebook

– Högkänsliga har inget skyddande filter. Allt de upplever går rakt in. De har ofta låg självkänsla och höga krav på sig själva. I dag då stresstålighet och flexibilitet är nyckelord på arbetsmarknaden är det svårt att vara HSP, berättade Ilse Sand tidigare för MåBra.

Att vara högkänslig kan ibland kännas tungt och därför måste du göra det till en prioritering att ta hand om dig själv för att inte bli utmattad. Därför listar vi, med inspiration av The Mighty, sju saker en HSP person behöver för att må bra.

LÄS OCKSÅ: 9 TECKEN PÅ ATT DU ÄR HSP

1. Tid för avkoppling

Stressiga scheman och högljudda miljöer påverkar nervsystemet. Även händelser som involverar press, exempelvis en jobbintervju eller första dagen på det nya jobbet, kan få en högkänslig person att känna sig utmattad. Förebygg ditt välmående genom att boka in en tyst, lugn stund för dig själv senare under dagen om du vet om att du ska vara med om en påfrestande händelse. Det ger tid för avkoppling och återhämtning.

2. Stöttande personer

Högkänsliga personer har nära till att visa sina känslor, oavsett om det är glädje, tårar eller ilska. Att ha personer som förstår, uppskattar och stöttar dig precis som du är, är viktigt för ditt välmående.

3. Mat med jämna mellanrum

Många högkänsliga personer kan känna sig ”hangry”, det vill säga hungriga och arga. För att motverka tillståndet, som kan leda till koncentrationssvårigheter och frustration, är det bäst att äta måltider med jämna mellanrum under dagens lopp. Det håller din blodsockernivå stabil och du minskar risken för att plötsligt bli hangry.

4. Tid för att anpassa sig

Det är naturligt att det tar tid att anpassa sig till något nytt. Oavsett om det är ett nytt jobb, en ny bostad eller ett nytt förhållande så är det viktigt att du ger dig själv den tid du behöver.

LÄS OCKSÅ: HÄR ÄR TECKNEN PÅ ATT DU HAR ETT HÖGKÄNSLIGT BARN

5. Betydelsefulla relationer

Högkänsliga personer kan bli rastlösa i betydelselösa relationer. Det betyder inte att högkänsliga personer överger sina vänner eller sin partner så fort de blir uttråkade, de jobbar snarare hårdare på att upprätthålla en meningsfull relation för båda parter. Dessutom är högkänsliga personer ofta selektiva när det kommer till vilka personer de släpper in i sitt liv från första början.

6. Egentid

Glöm inte bort att ta tid och plats för dig själv. Egentid är viktigt för alla människor, därför är det inte ovänligt om du ursäktar dig för att umgås med dig själv även fast du bor tillsammans med någon annan.

7. Tillräckligt med sömn

Sömnbrist kan få vem som helst på dåligt humör, men som högkänslig person kan det påverka dig än mer. Se till att sova minst sju timmar per natt för att på bästa sätt tackla vardagens stressmoment.

 

(0)
(0)

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

 

Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka
 
 

Annons

Laddar