Annons

Annons

11 saker som ger dig energi i höstmörkret



Hösten är här och det börjar bli mörkare på både kvällar och morgnar. Dags att tända några ljusa, krypa upp i soffan och njuta av att äntligen få tid till det där man aldrig hinner annars. Och när du känner att energin börjar tryta så har ELLEs Anja Forsnor listat 11 saker som håller energin uppe i  höstmörkret.

1. Börja morgonen med en grön smoothie

En grön start på dagen ger inte bara energi, den mättar också och håller dig pigg och nöjd fram tills lunch. Här hittar du massor av inspiration på härliga smoothies.

Läs också:

Annons
Gilla ELLE på Facebook

Här är skorna som gör höstlooken komplett

2. Vardagshäng med dina vänner

Inför måndagsmiddag, after work, en söndagsbrunch eller något annat härligt att se fram emot varje vecka.

3. Unna dig gott finkaffe hemma

Länge körde jag på vattenkokare och snabbkaffepulver hemma men en kaffebryggare som bjuder på finkaffe varje morgon är oslagbart, det får mig att längta efter den där första koppen.

4. Boosta kroppen med D-vitamin

När soltimmarna blir färre behöver vi få i oss D-vitamin i annan form, exempelvis vid mat som lax, sill, makrill och mejergiprodukter eller boosta lite extra med kosttillskott. Numera finns även D-vitaminberikad olivolja, perfekt att ringla på salladen och använda i matlagning.

Läs också: Dags för D-vitamin

5. Boka upp något att se fram emot

Planera in en avkopplande spa-helg, weekend med tjejerna, romantisk get-away, träningshelg eller något annat härligt att se fram emot. Oftast ger det lika mycket välmående att bara se fram emot själva resan som att faktiskt vara där.

6. Var ute så mycket du kan

Gå eller cykla till och från jobbet medan det ännu är ljust eller dra med kollegorna ut på en kort promenad på lunchen. Njut av dagsljuset och andas in den friska höstluften.

7. Mirakelpulvret Moringa

Den gröna växten som man i Afrika och Indien använt sedan århundraden tillbaka sägs vara en fantastisk källa för hälsa och lång livslängd. Kallas även mirakelträdet och sägs vara den mest näringspackade växten som någonsin upptäckts. Tillsätt en halv tesked i smoothien på morgonen!

Läs också: Brita Zackari: Så får du höstens snyggaste Isabel Marant-look

8. Träna dig pigg

Testa på höstens hetaste träningsform – paddel! Gå ihop ett gäng och styr upp en paddel-dejt med jämna mellanrum – vansinnigt roligt, något alla kan vara med på som garanterat höger energinivån till skyarna.

9. Njut av en bra serie

Få saker är så avkopplande som att riva av en riktigt grym serie. För feelgood sträckkollar jag gärna på New Girl (Netflix) eller Girls (HBO), för gastkramande spänning rekommenderar jag den extremt välproducerade Quarry (HBO).

Läs också: Bli pigg av nyttiga shots och smoothies i höst – här är fyra enkla recept

10. Vila och sov ordentligt

Passa på att vila och sova ut ordentligt nu när kalendern kanske är lite glesare för en gångs skull. Vi har ett ökat sömnbehov på vintern så gå och lägg dig någon timme tidigare och unna dig sovmorgon när du kan. Låt alla måsten vänta, sömnen är viktigare!

11. Är bra mat

Vi är vad vi äter och givetvis påverkas humöret av det vi stoppar i oss. Bra mat hjälper produktionen av serotonin, som bl a nötter, ost, frön, inälvsmat, fågel och fisk. Satsa även på järnrika livsmedel, grönsaker och allt som hjälper till att hålla blodsockret på en jämn nivå under hela dagen.

(10)
(0)

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder ELLE nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.”Stressa ner – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

”Jag tycker att kursen är väldigt bra! Jag har rekommenderat den till flera av mina patienter.”

– Andy Smith, fysioterapeut på Ekeby hälsocenter, Uppsala.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

 

 

Annons


Annons
Annons
För mode och beauty
i din inbox varje vecka

Annons

Laddar