Taylor Swifts nya album The life of a Showgirl är här– det betyder alla låtar
Efter en lång väntan var det äntligen dags för lanseringen av Taylor Swifts nya album The life of a Showgirl i morse. Klockan 06.00 släpptes alla låtar, och trots att många fans redan tillbringat hundratals timmar på Tiktok med att analysera vad de kan tänkas handla om blev det en överraskning för alla tidigt på morgonen. Efter en snabb genomlyssning var det tydligt att den röda tråden på skivan är Taylors kändisskap – men allra mest hennes kärlek till Travis Kelce (som faktiskt refereras till i nästan alla låtar). Men vad handlar alla låtar om? ELLE reder ut!
The fate of Ophelia
Många tolkar den första låten på albumet – The fate of Ophelia – som en kärleksförklaring till stjärnans blivande make Travis Kelce. I låten beskriver hon hur han räddade henne från ett mörkt och destruktivt liv, jämförbart med Ophelias tragiska öde i Hamlet – där hon drivs till galenskap och slutligen drunknar.
Låten har flera referencer som pekar mot Travis. Första raden, "I heard you calling on the megaphone" skulle kunna syfta på när han öppet visade sitt intresse för henne i sin podcast. Även uttrycket "keep it one hundred" är något han ofta använder. I låten återkommer hon flera gånger till att hon innan förhållandet kände sig ensam och "instängd i sitt torn" – tills han kom och räddare henne.
Något annat som många uppmärksamma fans har diskuterat redan innan skivsläppet är att hennes ex Joe Alwyn har spelat i filmen Hamnet – vilket kan tolkas som att hennes ex påminner om Hamlet (och Ophelias undergång), och att Travis representerar hennes hjälte som ändrade hennes profetia.
Keep it one hundred on the land, the sea, the sky
Pledge allegiance to your hands, your team, your vibes
Don't care where the hell you been, 'cause now you’re mine
It’s 'bout to be the sleepless night you've been dreaming of
The fate of Ophelia
You saved my heart from the fate of Ophelia
Elizabeth Taylor
Låten Elizabeth Taylor är döpt efter den ikoniska Hollywoodstjärnan med samma namn och texten kretsar kring Taylor Swifts tidigare relationer som inte klarat av kändisskapets press. Många tolkar hela låten som ytterligare en pik till exet Joe Alwyn, eftersom han inte ofta ville synas offentligt med Taylor. Och även här hyllas Travis Kelce, eftersom hon sjunger om sin nuvarande relation som känns annorlunda och mycket starkare.
Att låten heter just Elizabeth Taylor tolkas som en vinkning till Elizabeth Taylors många misslyckade äktenskap – vilket Taylor just menar att hon gått vidare från.
Opalite
Det är ingen slump att låten Opalite heter just Opalite. Ordet betyder opalit på svenska – som råkar vara Travis Kelces födelsesten. I låten sjunger hon om sin nya kärlek efter en rad misslyckade relationer. "My brother used to call it, eating from the trash, it's never gonna last" sjunger hon och går över till att säga att när man väl vet att något är på riktigt, då vet och känner man det och att hon aldrig känt såhär förut.
I texten skulle man kunna tolka en textrad som en känga även till Travis ex. "You couldn't understand it. Why you felt alone. You were in it for real. She was in her phone. And you were just a pose", en liten vink till att han varit något av en trofépojkvän i tidigare relationer medan hans ex (till exempel influencern Kayla Nicole) varit mer intresserad av sociala medier.
I had a bad habit
Of missing lovers past
My brother used to call it "Eating out of the trash"
It's never gonna lastI thought my house was haunted
I used to live with ghosts
And all the perfect couples
Said, "When you know, you know"
And, "When you don't, you don't"
Father Figure
Father Figure tog många fans med storm direkt – eftersom den tros handla om hennes tidiga karriär och hur hon blev behandlad i musikindustrin. Texten börjar från ett perspektiv från någon som vill framstå som hennes beskyddare men som utnyttjar sin maktposition, med löften om att ge henne trygghet. Och sen vänder perspektivet – Taylor tar tillbaka makten i berättelsen. Hon gör det klart att hon står på egna ben och antyder att hon gör en uppgörelse med personer som försökt kontrollera henne (vilket låter som en tydlig vink till när hon köpte tillbaka sina masterrättigheter tidigare i år).
Många menar också att låten känns som en ny era i Taylors liv, där hon vill stå upp mot dåliga förhållanden i branschen även för nya artister (som hon i låten kallar för "familjen"). Och hon gör det tydligt att hon faktiskt är mäktigast av alla med textraden "I can make deals with the devil because my dick's bigger".
I was your father figure
You pulled the wrong trigger
This empire belongs to me
Leave it with me
I protect the family
Eldest daughter
Låten Eldest daughter handlar om ett löfte om kärlek och lojalitet och i texten uttrycker hon att hon aldrig kommer svika eller lämna den person hon sjunger till (ja, vi får anta att även det är Travis Kelce). Samtidigt knyter låten an till känslan av att vara den äldsta dottern i syskonskaran, att försöka vara cool och oberörd men innerst inne längta efter att få vara sig själv – något hon verkar ha hittat i sin nya relation.
Cause I'm not a bad bitch
And this isn't savage
And I'm never gonna let you down
I'm never gonna leave you out
So many traitors, smooth operators (Ah, ah)
But I'm never gonna break that vow (Never gonna break that vow)
I'm never gonna leave you now
Se mer från ELLE
Actually romantic
Många spekulerar om att låten Actually romantic från The life of a Showgirl handlar om artisten Charlie XCX. Ryktena kommer från att Charlie har en låt som heter Everything is romantic och att låten Sympathy is a knife ska handla om Taylor. I låten sjunger Taylor om en annan artist som är besatt av henne och som skvallrar och skriver om henne, men menar att besattheten i själva verket är "actually romantic", det vill säga smickrande. Även textraden "You said you're glad he ghosted me" sägs vara en möjlig vink till Charlies vänskap med Taylor Swifts ex Matty Healy, som ska ha ghostat henne vid uppbrottet.
Ett annat obekräftat rykte är att referensen till "Boring Barbie" ska vara ett öknamn från Charlie, och att hon hintar om artistkollegans påstådda, men obekräftade, kokainbruk.
I heard you call me "Boring Barbie" when the coke's got you brave
High-fived my ex and then you said you're glad he ghosted me
Wrote me a song saying it makes you sick to see my face
Some people might be offended
But it's actually sweet
All the time you've spent on me
Wi$h li$t
Låten Wi$h Li$t står i kontrast till "livet som showgirl" och tar istället upp mer jordnära önskningar. Hon sjunger om att andra drömmer om lyxiga yachter, priser och rikedom, medan det enda Taylor egentligen vill ha är (får vi gissa igen) Travis Kelce, barn och ett lugnt hem med en basketkorg på garageuppfarten. Låten förstärker känslan av att hela albumet är en hyllning till det lugn hon hittat hos Travis.
I just want you, huh
Have a couple kids, got the whole block looking like you
We tell the world to leave us thе fuck alone, and they do, wow
Got me drеaming about a driveway with a basketball hoop
Boss up, settle down, got a wish list (Wish list)
Wood
Gör dig redo att rodna – Wood är Taylors kanske allra mest sexuella låt hittills. Återigen står (förmodligen!) Travis Kelce i centrum, och i det här fallet en av hans mer privata delar. Textraden "New heights of manhood" flirtar både med Travis och hans podcast – men också deras intima liv tillsammans. "Redwood tree, it ain't hard to see. His love was the key that opened my thighs" är raden som höjde flest ögonbryn, en tydlig vink till redwood-trädet (som symboliserar styrka, storlek och... uthållighet).
Men låten är inte bara full av sexuella anspelningar – redan här hintade hon om ett framtida bröllop med Travis. "Girl I don't need to catch the bouquet. To know a hard rock is on the way" – en blink till att hon inte alls behöver fånga brudbuketten på ett bröllop för att veta att hennes relation med Travis är trygg även i framtiden (och att hon kommer få en diamant på ringfingret – vilket hon ju fick innan albumet ens släpptes).
Forgive me, it sounds cocky
He ah-matized me and opened my eyes
Redwood tree, it ain't hard to see
His love was the key that opened my thighs
Cancelled!
Låten Cancelled! handlar inte helt förvånansvärt om att bli just "cancelled". Taylor beskriver en mörk värld där man ser vilka som är ens riktiga vänner – de som har "matching scars", som delar samma erfarenhet av kritik och offentlig granskning. Låten tolkas både som ett skämt om cancel-kulturen och en hyllning till de som gått igenom det. Att låten stavas på brittiskt vis, med två L, skulle kunna vara en referens till Storbritannien. Många menar också att den skulle kunna vara en blinkning till Blake Lively och att hon egentligen stöttar henne i Justin Baldoni-härvan, istället för att ta avstånd, vilket många trott att hon gjort.
Good thing I like my friends cancelled
I like 'em cloaked in Gucci and in scandal
Like my whiskey sour
And poison thorny flowers(Honey)
Welcome to my underworld
It'll break your heart
At least you know exactly who your friends are
They're the ones with matching scars
They stood by me
Before my exoneration
They believed I was innocent
Honey
Honey handlar om hur ett smeknamn kan ändra betydelse, beroende på vem som säger det. Från att vara något passivt aggressivt för Taylor har smeknamnet "honey" blivit något kärleksfullt och genuint. Och återigen ser vi referenser till Travis Kelce, där han har förvandlat namn som "honey" och "sweetheart" till något kärleksfullt istället för nedlåtande.
It was standin' in the bathroom, white teeth
They were sayin' that skirt don't fit me
And I cried the whole way home
But when you touched my face
Redefined all of those blues
When you say "Honey"
Summertime spritz, pink skies
You can call me honey if you want because I'm the one you want
The life of a Showgirl (feat. Sabrina Carpenter)
I låten med samma namn som hela albumet får vi följa en aspirerande showartist oc hhennes beundran för stjärnan Kitty, som gjort sig känd på att vara "snygg och smart". Låten växlar perspektiv mellan fanet, som drömmer om kändisskap, och showgirlens egen insikt om att livet i rampljuset inte alls är lika glamouröst som det verkar. Texten skildrar också hur fanet blir en showgirl själv och hur mycket avundsjuka och rivalitet som finns bakom kulisserna – men att hon ändå till slut blir "odödlig". Låten hintar också om att vi kommer få höra mer av Taylor även framåt, eftersom hon avslutar låten med att säga "Thank you for an unforgettable night. We will see you next time".
But you don't know the life of a showgirl, babe
And you're never, ever gonna
Wait, the more you play, the more that you pay
You're softer than a kitten, so
You don't wanna know the life of a showgirl, babe
And you're never gonna wanna