Gwyneth Paltrows kupp– uppmärksammar blöjskatten i USA

Gwyneth Paltrow

Gwyneth Paltrows företag Goop publicerade ett Instagram-inlägg om att de lanserar lyxblöjor. Det hela visade sig vara en kupp – nu berättar hon om anledningen bakom.
13 maj, 2022
1:13

Efter reklamen: 5 saker om Gwyneth Paltrow du kanske inte visste

(1:13)

Gwyneth Paltrows wellness-företag Goop har väckt stor uppmärksamhet tidigare då de tog in vaginadoftande ljus i webbshoppen. Nu har företaget varit i farten igen.

Lanserar lyxblöjor i alpacka ull

I ett inlägg på Goops Instagram publicerade företaget först ett inlägg där de sa sig lansera blöjan ”The Diapér”. Jasmin- och bergamottdoftande blöjor i alpackaull som skulle säljas i 12-pack för 120 dollar, vilket motsvarar 1200 svenska kronor.

Följarna blev snabbe misstänksamma mot lanseringen och ifrågasatte om detta verkligen var på riktigt.

Gwyneth Paltrow avslöjar anledningen till namnvalet på dottern

Gwyneth har tidigare uppmärksammat hur dyrt det är med blöjor i USA och i en debattartikel på CBS-news tidigare i maj skrev hon om den så kallade blöjskatten i landet och hur mycket det påverkar familjer att blöjor i princip beskattas som lyxvaror i 33 av landet 50 delstater.

Fares Fares och Clara Hallencreutz om första natten utan barn

Se klippet här!

Gwyneth Paltrow tar ställning i blöjfrågan

Det visade sig att Goops senaste lanseringen endast var ett påhitt för att återigen uppmärksamma problematiken kring blöjskatten. I en video på företagets Instagram berättar nu Gwyneth om problematiken hon vill belysa.

– Om ni blir arga av att blöjor behandlas som lyx borde ni också bli det av att de skattas som lyx. The Diapér är en oäkta produkt som riktar ljuset till ett äkta problem. Även om det är helt nödvändigt med blöjor så behandlas dem inte som en nödvändig sak i 33 stater. Det gör att en av tre familjer har svårt att ha råd med blöjor.

Foto: TT/Instagram @goop