Susanna Strömquist om surrealisten som går igen på catwalken

Léonor Fini

ELLEs Susanna Strömquist om surrealisten som var sitt eget konstverk – och som nu går igen på catwalken.
04 augusti, 2018

Diors designer Maria Grazia Chiuri är expert på att fiska upp färgstarka kvinnor ur arkivet. I senaste haute couture-kollektionen var huvudpersonen ingen mindre än den extraordinära konstnären Leonor Fini. En god vän till Christian Dior. Deras vägar korsades första gången när han ställde ut hennes målningar i Paris i början av 30-talet på galleriet han drev innan han sadlade om till modeskapare.

– De syntes sedan ofta tillsammans, bland annat på efterkrigstidens extravaganta kostymbaler – där den teatrala Fini alltid såg till att vara den absoluta höjdpunkten, säger konst- och modevetaren Andrea Kollnitz som forskar om Leonor Fini.

Hon var en av tidens främsta och mest fotograferade skönheter, med en överväldigande styrka och karisma som inte lämnade någon oberörd.

– Hon var exceptionellt vacker med ett kattlikt utseende, och hade dessutom en stor passion för att klä upp och ut sig. Att iscensätta sig själv med kostymer, masker och peruker var en viktig del av hennes konstnärskap, säger Kollnitz.

Leonor Fini föddes i Argentina men växte upp i Italien och flyttade till Paris som tjugoåring där hon kom i kontakt med surrealisterna. Hon målade, designade scen- och filmkostym och hade också nära kontakt med modevärlden. Hon tecknade mode i Harper’s Bazaar och samarbetade med Elsa Schiaparelli. När det begav sig var hon välkänd i både Europa och USA, men har sedan dess mer eller mindre fallit i glömska.

– Min hypotes är att hon inte blev tagen på lika stort allvar som sina manliga kolleger för att hon syntes så mycket som person. Hon blev känd för sitt utseende och sina kostymer och det har delvis skymt hennes konst. Men hon valde också själv aktivt att inte förknippas med surrealismen. Hon var en av de mest autonoma och oberoende av alla kvinnliga konstnärer vid den här tiden. Hon ville inte tillhöra några grupper eller tillskrivas några kategorier. Hon månade mycket starkt om sin självständighet, säger Andrea Kollnitz.

Liksom andra lika extrema som provokativa individualister som iscensatt sig själva som levande konstverk, som Marchesa Luisa Casati, Leigh Bowery och Isabella Blow, gick Leonor Fini helhjärtat in för att uttrycka sig med hjälp av kläder och makeup. Ansiktsmasker och extrema huvudbonader med inspiration från djurriket hörde till hennes specialitet – med självständiga kattdjur och fåglar som favoriter. I Maria Grazia Chiuris värld blev bekantskapen med Leonor Fini en kollektion fylld av fluffiga fjädrar, spektakulära ögonmasker, surrealistisk makeup, svartvita illusioner och dramatiska linjer.

Christian Dior haute couture.