Populärt: ShoppingtipsStylingtipsVårmode 2024StreetstyleMilano fashion weekSe Min LookTrendiga vårskor

Kunglig duo i design

13 okt, 2023 
AvHelena Skoog
Kunglig duo i design
Efter tio år av småbarnsliv och nära vänskap lanserar de sin första kollektion i eget namn, helt utan kompromisser.
Annons
Elle kungligt #8 - Kronprinsessan Victoria svenska favoritdesignersBrand logo
Elle kungligt #8 - Kronprinsessan Victoria svenska favoritdesigners

Vid ett bord i ett hem sitter en man och ritar. Bredvid sitter en annan man med ett litet barn i famnen. De pratar hela tiden, skrattar, bollar idéer, prövar tankar. Att en av dem är prins och den andra namne med sin släkting, konstnären Carl Kylberg, märks inte. Inte heller att de två just har startat det som ska bli ett av Sveriges mest omskrivna och uppmärksammade designföretag.

– De första åren, när min son föddes, jobbade vi hemifrån mig. Då satt du och höll honom och så ritade jag, och sen fick jag hålla honom och så ritade du, om min sambo Maria skulle göra något. Det var lite Three men and a baby och så har det varit för oss sen dess. Vi hjälper varandra, berättar Oscar Kylberg och prins Carl Philip nickar medhåll.

Prins Carl Philip och Oscar Kylberg träffades via en gemensam vän och startade Bernadotte & Kylberg 2012. Drygt tio år senare lanserar de nu sina första egna produkter, som scarfen som Oscar bär på bilden.

Det är en av de viktigaste sakerna de har gemensamt, det självklara fokuset på familjen. Att de vill hämta och lämna på förskolan, vara en aktiv del i barnens liv. En annan är kärleken till design och det är därför de nu står vid ett bord med tre platta, textilklädda lådor framför sig och ska visa sina första produkter i eget namn, för första gången. Bernadotte & Kylberg. I elva år, nästan tolv, har de jobbat ihop och ritat produkter åt andra. Skultuna, Georg Jensen och Åhléns är bara några av namnen på den gedigna listan över uppdragsgivare, och de har även varumärket Njrd tillsammans med Nordic Nest. Men produkterna med sigillet B&K är bara deras.

Annons

– Det här är en dröm, en vision som vi haft länge. Med förhoppningen om att någon dag kunna presentera egna produkter, berättar prins Carl Philip.

Och även om de säger att de inte är nervösa – ”mer nyfikna!” – så märks det att det är något annat att presentera en kollektion som är helt och hållet deras egen. Känslan är otålig, förväntansfull. Det finns ingen uppdragsgivare att stå bakom nu, inget design-DNA att förhålla sig till förutom det gemensamma formspråk som vuxit fram under de år de arbetat tillsammans. Resultatet väljer de att beskriva som ett nordiskt livsstilsvarumärke.

– Du behöver inte fundera på någonting när det gäller de här produkterna, säger Oscar Kylberg och förklarar: Omsorg, kvalitet, material, hållbarhet … Det finns ingen kompromiss. Det handlar om …

– Tryggheten i det, fyller prins Carl Philip i.

– Ja, i produkten. Att den är 100 procent.

Det är snart dags att öppna paketen – som ger ifrån sig ett litet klock när locket lyfts, ”som en Mercedes-dörr” – men låt oss stanna en stund i orden ”trygghet”, ”omsorg” och ”lyx”. De återkommer nämligen när Bernadotte och Kylberg ska beskriva sin relation. En ständigt pågående dialog, med högt i tak och öppen planlösning.

Annons

– Många gånger är det i det goda samtalet som idéer föds, berättar prins Carl Philip.

– Det har aldrig funnits någon prestige heller. Det har aldrig ens varit en grej. Vi har varit så fokuserade på det gemensamma int-resset för design, säger Oscar Kylberg.

De träffades genom en vän, som trodde att de skulle gilla varandra och fick rätt. Företaget startade de 2012 och de skulle ha firat 10-årsjubileet med sin nya kollektion förra året, men det var viktigare att låta arbetet ta den tid det behövde. Låta dialogen ha sin gång.

Samarbetet mellan prins Carl Philip och Oscar Kylberg är en ständigt pågående dialog, om allt från designprocesser och nya formgivningslösningar till barn och familjeliv.

Att tillbringa ett par timmar med designduon Bernadotte och Kylberg är att sitta mitt i den där dialogen, för en stund. Telefonen ringer och de hoppas att det är en budfirma med besked om en ny prototyp, men det är en telefonförsäljare. Det är högt och lågt, allvar och humor. Mest av det sista.

Annons

– Det kan vara allvarliga ämnen som cirkulerar kring oss, men vi har alltid gått in med … att se livet från den ljusa sidan litegrann. För det är så mycket. Vi är ganska bevakade, eller väldigt bevakade, det finns mycket förväntningar. Om vi inte garvar, då blir vi galna tror jag, säger Oscar Kylberg.

– Jag tror också att det landar mycket i trygghet och att båda stöttar varandra i den andras tänk och idéer, säger prins Carl Philip.

– Det som vi definitivt har gemensamt är att vi tar vårt uppdrag på största allvar, men inte oss själva.

De kan inte riktigt svara på hur de är olika, eller vad de blir oense om, för även där handlar det om samtalet som en del i skapandeprocessen. De kan ifrågasätta varandras idéer, eftersom de vet att de alltid landar på samma ställe i slutändan.

– När vi är oense är vi det av en anledning. För en av oss har kanske en väldigt tydlig känsla av att vi ska åt ett visst håll. Då ska man ju lyssna på det! För det kanske är just därför vi ska gå dit. Du säger ju din åsikt av en anledning. Inte bara för att. Eller ibland bara för att. För att testa, säger prins Carl Philip.

– Man måste ha stort personligt utrymme när man jobbar i en duo, för att ta ut svängar och testa sina idéer. Nästan som om man jobbar själv. Om du vill ”go for a ride” kreativt – gör det! Så får vi se om vi parkerar på samma ställe igen, eller om du hittar något där. Det kanske är något som jag inte har sett och jag vill inte gå miste om det. Det är det som är grejen med att vara en duo, den dynamiken.

Annons

Inga konflikter, alltid ense – det kanske inte är så roligt för en journalist som försöker karva fram en spännande vinkel, men det står snart tydligt att det är just dialogen, samtalet och enigheten som är vinkeln. Två nördar – deras ord, inte mitt – som hittat varandra.

De har alltid älskat att besöka produktionerna och prata med vävare i Portugal eller glasblåsare i Bayern. Igen: nördar emellan.

– Vi glider alltid åt sidan och fastnar med dem som står och gör grejerna.

Men det krävs inte många googlingar för att se att duon inte bara omgetts av hejarop, kreativ frihet och glädjen i skapandet. Artiklarna som skrivits, som ifrågasatt allt ifrån deras kunskaper inom design till deras vänskap och samarbete, trippar inte på tå direkt. Kritiken är öppen och ofta elak. Vet de vad de gör eller glider de bara omkring på en kunglig räkmacka? Kan de något själva eller kopierar de rakt av från andra? Hur länge ska de få hålla på?

Prins Carl Philip.

– Vi kände redan från början att visst, fler ögon kanske var på oss och vissa säger att vi hade det mer förspänt. Men det finns en baksida på det myntet. Fler tycker att det är kul att undersöka och syna lite mer i sömmarna, vilket också har gjort att vi alltid har fokuserat mer på detaljer och på att hålla den nivån vi vill, säger prins Carl Philip.

Annons

– Jag minns ett samtal vi hade i början då vi pratade om det och sa: ”fan, vi släpper det!” Tiden kommer att bevisa vad vi vill göra och vilken designresa vi kommer att vara på. Sen har vi gjort vår grej. Skulle man lägga energi på vad alla andra tycker, hade man förmodligen inte fått så mycket ritat, säger Oscar.

– Nej, och man hade nog varit väldigt flackande kring hur man ska rita och då kanske man tappar bort sig själv. Så det var också strategiskt från början. Vi gör vår grej, på vårt sätt. Det är det enda vi kan kontrollera, säger prins Carl Philip.

Om ni fick gå tillbaka i tiden och ge råd till er själva i början, när ni startade. Vad skulle ni säga då?

– Jag skulle nog ha sagt: ”Lyssna på din kollega.” Det är det som jag klokt nog har gjort också, i stället för att ha någon prestige-grej. Är man en bra kollega så lyssnar man, annars kan man lika gärna jobba själv, säger Oscar.

– Vi hade inte stått här i dag om vi inte hade gjort den resa vi har gjort. Men samtidigt skulle jag vilja säga: ”Stå på er. Ni vet vad ni kan”, säger prinsen.

Annons

Under de år som gått sedan de startade sitt företag har båda fått barn. Oscar Kylberg har en son som nu är 10 år och prins Carl Philip har tre söner, 2, 6 och 7 år. Och precis som för alla småbarnsföräldrar som driver företag utan anställda har det varit tufft att få ihop allt.

– Vi har haft fantastisk stöttning hemifrån, såklart, säger prins Carl Philip.

– Vi är otroligt familjeorienterade. Vi vill vara en aktiv del i barnens liv och det har varit jätteviktigt sedan dag ett. Det är också ett sätt att inte jobba ihjäl sig faktiskt.

– Vi har fått höra att vi är moderna pappor, men jag tror att den moderna pappan är sån. För oss är det naturligt. Och när jag tänker på våra vänner är alla likadana, säger prins Carl Philip.

Apropå det, många kämpar med balans i livet och att få in alla delar. Hur gör ni?

– Vi pratar med varann, först och främst. Vad gör du och vad har ni? I och med att vi pratar om våra barn hela tiden har vi rätt bra koll på var den andra befinner sig, säger Oscar Kylberg.

Annons

– Vi pratar mycket och har högt i tak. Du jobbar ju 100 procent på vårt företag, medan jag har ”något annat” vid sidan av som tar tid också, säger prins Carl Philip och syftar på sina officiella uppdrag.

– Ja, det handlar om planering och kommunikation.

Vad gör ni för att varva ner?

– Min son spelar hockey, så jag är med där och tränar. Sen målar och tecknar jag mycket, säger Oscar.

– Jag umgås med familjen, då tankar jag mycket. Sen så jagar vi en del på hösten, det är också ett sätt att varva ner.

Plötsligt, mot slutet av samtalet, dyker det upp ett ämne där duons åsikter och smak faktiskt skiljer sig åt. Lyckan! Ämnet? Mode.

Annons

– Kläder är en viktig del av vardagen. Annars hade det blivit en konstig stämning på tvåans buss, skrattar Oscar Kylberg, men fyller i med större allvar:

– Det finns så många duktiga kreatörer och det är ju närbesläktat med vad vi gör, så det är en jättestor del av våra liv givetvis. Jag tror att din klädstil är mer diversifierad än min. Du har lite större kravspec!

– Ja, en del av mitt liv har större kravspec, vilket kanske påverkar den andra. Då klär jag mig lite mer … nedtonat. Jag höll på att säga avklätt! Haha.

– Jag tycker att du har en casual och ganska sportig stil privat. Jag har nog lite av en arbetsuniform, ”japanese workwear”. Jag handlar mycket på Uniqlo. En rak, praktisk och enkel stil.

Prins Carl Philip bär nästan alltid svensk design.

Prins Carl Philip passar på att plocka bort en liten tråd på kollegans skjorta innan han fortsätter.

Annons

– Jag har nästan endast svensk design. Det finns väldigt många duktiga svenska varumärken som gör snygga kläder som passar mig i form.

Modeintresset blir en fin övergång till de där paketen, de nya produkterna. De första, med B&K-sigillet som ett grafiskt mönster i ett stort urval av färgtoner, är nämligen textilier. En pläd i kashmir och merionoull, en scarf i siden och en halsduk helt i ull. Design och hantverk, utan kompromisser.

– Vi är jättestolta över de här produkterna. De har vaskats fram under lång tid, skulpterats i huvudet, säger prins Carl Philip.

På frågan om drömmar för framtiden är svaret tydligt. De är där nu, i drömmen.

– Det här är de tio första punkterna på listan, skulle jag säga. Vi ser så mycket fram emot att få utveckla våra kollektioner, säger Oscar Kylberg.

– Vi har idéer och har skissat på saker som är på gång. Vi får se vart vi tar vägen … säger prinsen.

Men en sak är säker: De ska dit tillsammans, som duo. Ledorden är omsorg, trygghet – och lyx.

Annons

– Är man en person, fantastiskt – men man kommer bara till en viss nivå. Är man två så utmanar och stärker man varandra. Och det samarbete som jag och Oscar har, för mig är det väldigt lyxigt. Vi stöttar varandra i allt.

Bernadotte & Kylberg
Namn: Prins Carl Philip och Oscar Kylberg.
Vad: Designduo som formgett produkter åt företag som Skultuna, Georg Jensen och Åhléns.
Aktuella med: Den första kollektionen från det egna varumärket Bernadotte & Kylberg, som så småningom kommer utökas med bad, bädd och design för det dukade bordet.
Följ: @bernadottekylberg

Fotograf: Sara Bille/Linkdetails
Stylist: Emine Sander/Linkdetails
Grooming: Caroline Ljusterdal
Fotografassistent: Niklas Marklund
Produktion: Linkdetails

Annons