Exklusiv intervju med H&M-aktuella Simone Rocha

Den hyllade irländska modedesignern gör H&Ms nästa designsamarbete som lanseras online världen över idag! ELLE fick en exklusiv intervju med Simone Rocha.
11 mars, 2021

Hon har de senaste åren positionerat sig som ett av de mest intressanta namnen i modebranschen och som en av samtidens bästa kvinnliga modeskapare. Efter studier vid Dublins National College of Art and Design och Central Saint Martins, debuterade Simone Rocha vid Tate Modern och London Fashion Week 2010 med självbetitlade märket.

romantisk, upprorisk och feminin estetik

Hennes föreställning om kvinnlighet med en romantisk, upprorisk och feminin estetik har under åren fångat mångas intresse. Nu blir den irländska, Londonbaserade 34-åriga designern H&M:s nästa stora designsamarbete och om Simone Rocha inte redan är det, kommer hon definitivt att bli en must have-designer i garderober världen över!

Simone Rocha.

– Vi har följt hennes arbete i ett antal år och varit så imponerade av hur tydligt hennes perspektiv är. Simone Rocha har varit på vår önskelista under en lång tid. Det som verkligen imponerade på oss var Simones unika och speciella estetik, säsong efter säsong. Och det kändes spännande med en kvinnlig designer med en så tydlig känsla för vem hon är och vad hon vill säga, berättar H&Ms kreativa chef Ann-Sofie Johansson.

En mix av Historiskt arv från Irland och Hongkong

Kollektionen för H&M är ett potpurri av modeskaparens historiska arv från Irland och Hongkong och hennes tio år som designer. Det är första gången Simone Rocha erbjuder en kollektion för hela familjen där dam-, herr- och barnkläder är inkluderade. Varje produkt är utformad för att vara i samtal med de andra – ”en enhet, en identitet”, som hon säger.

Samarbetet med H&M såg designern som en idealisk chans att gå tillbaka i arkivet och gräva djupare och reflektera över tidsperioder som hon varit särskilt stolt över. Hennes tidigare kollektioner har omarbetats till nya oväntade former och silhuetter, men för inbitna fans finns det inslag att känna igen – Simone Rochas signaturdetaljer och motiv genomsyrar kollektionen; tyllkläninngar, blommor, tartaner, pärlutsmyckningar, glittriga örhängen, trenchcoats och naturligtvis hennes signaturbrogue. Färgpaletten i rött, rosa, svart och crème känns också igen.

– Vi har ägnat mycket tid åt detaljerna som vi blivit kända för och verkligen analyserat vad det är och vad de betyder för en samtida konsument, berättar Simone och lyfter samtidigt fram sin vårkollektion från 2014 som en viktig milstolpe i karriären. Det var där hon fastställde sin identitet som designer och det var även där hon för första gången introducerade pärlorna som blivit ett av hennes signum.

– Att växa som designer handlar om en kombination av att bli inspirerad av det förflutna och nuet – hur vi lever nu – och jag hoppas att det syns i den här kollektionen.

Vad är du mest nöjd med i kollektionen?

– Jag är kär i alla klänningar. Vi utvecklade versioner av våra signaturtyger och gjorde en ny klänning på en fil coupé (en sorts jacquardväv, reds anm). Och det finns versioner av mina klassiska accessoarer; rosetter, glittrande örhängen, pannband och brogueskorna med pärlor som jag tycker är så speciella och som jag redan bär varje dag.

Du rör dig ofta i den feminina världen. Hur har du förhållit dig till att skapa herrmode för första gången?

– För mig är det inte att herrkläder handlar om maskulinitet, eller att damkläder är feminina – det handlar om en blandning, en känsla av olika plagg i dialog med varandra, en korsning mellan könen. Det finns tyllklänningar sida vid sida med tylldräkter, en trench för honom och en för henne, och skjortor för båda. Alla plagg kan verkligen mixas, matchas och lånas. För mig var det viktigt att det skulle var en komplett garderob, en mångsidig kollektion som kan användas på människors egna sätt, vilket är vårt etos.

H&Ms årliga designsamarbete har tidigare lanserats i november, men pandemin gjorde att tajmingen inte kändes rätt. I stället är kollektionen i skrivande stund planerad att lanseras den 11 mars i år. Pandemin har gett oss alla chansen att sakta ner och reflektera över saker. För Simone har det varit en tid för reflektion, läsning och research av konsthistoria och samtida kultur.

– Jag vill naturligtvis kunna besöka museer och gallerier igen, säger hon. Och, jag saknar att resa. Jag tror att mode, precis som konst, skapar möjligheter till fantasi, skönhet, en flykt. Och jag hoppas att människor kan hitta glädje och optimism in den här kollektionen och kläderna i den.

Hur ser du på framtidens mode?

– Jag tror att detta ögonblick har fått oss alla att tänka på vad vi köper och varför, och jag hoppas att det kommer att göra oss alla till medvetna konsumenter, som köper för att det ska hålla, saker som vi vill bära gång på gång. Det har alltid varit centralt i mitt arbete. Vi är inte ett varumärke som överger idéer varje säsong – vi ser ofta tillbaka på tidigare tankar eller fortsätter att utveckla en silhuett eller en form. Jag vill att folk ska njuta av mina kläder i flera år och att de ska vara mångsidiga. Jag älskar tanken på att människor verkligen tycker om att sätta på sig plagg från den här kollektion varje dag, oavsett om det är en mysig stickad tröja eller en klänning för ett riktigt speciellt tillfälle.

Det råder inga tvivel om att livet med covid-19 kommer att påverka hur vi klär oss framöver. Även om det är svårt att förutspå de långsiktiga effekterna av pandemin, tror Ann-Sofie Johansson att den ger upphov till mer ”informella loungewear-kläder och avslappnat mode”. Samtidigt påpekar hon att människor även framöver kommer att lockas av ännu mer fantastiska skapelser ”som distraherar eller som erbjuder en verklig förändring från vad vi alla har haft på oss de senaste månaderna”. Och visst kan Simone Rochas designsamarbete med H&M erbjuda just detta.

Foto: H&M

LÄS MER:

ELLEs stylingredaktör – här är mina favoriter från Simone Rocha x H&M

Simone Rocha gör årets designsamarbete med H&M

Modespaning: Är AR och VR det nya modefenomenet?

Slå på ljud