Populärt: ShoppingtipsModetrenderSe Min LookSommarmodeBadmodeSommarklänningarOutfits till bröllop

Clare Waight Keller om karriären, Tokyo och nya kollektionen för Uniqlo

15 sep, 2023 
Brittiska designern Clare Waight Keller om karriären, kärlek till Tokyo och kollektion med Uniqlo.
Hon är kvinnan bakom Meghan Markles bröllopsklänning, har jobbat för modehus som Chloé och Givenchy och nu skapar hon magi hos Uniqlo. ELLE möter den brittiska designern Clare Waight Keller i ett soligt Paris.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Kvinnorna som revolutionerat modehistorienBrand logo
Kvinnorna som revolutionerat modehistorien

Paris badar i gassande sol och trots att det är september känns det som sommar. Löven har precis börjat falla och vilar idylliskt på gatorna. Jag sitter i en taxi och den typiska Paris-trafiken står helt stilla, men i samma veva som jag tittar på klockan ropar taxichauffören att vi är framme.

Efter en hissresa sex våningar upp träffar jag Clare Waigth Keller i en vacker lägenhet med ännu vackrare utsikt. Eiffeltornet stoltserar utanför fönstret och med ett leende på läpparna slår den brittiska designern sig ner i en fåtölj. Hon bär en plisserad svart kjol från Uniqlo-kollektionen som hon designat, en svart oversized t-shirt och svarta sandaler. Cool, chic och sofistikerad. Allt på samma gång.

Annons

Clare Waigth Keller om Karriären, tokyo och uniqlo-kollektionen

Hon är född och bosatt i England men har mellanlandat i både New York och Paris. Och den som har koll på sin modehistoria vet redan att hon har en imponerade karriär i bagaget.

Clare Waigth Keller började hos Calvin Klein på 90-talet följt efter några år på Ralph Lauren. År 2000 blev hon tillfrågad av Tom Ford att jobba för honom på Gucci där hon spenderade följande fyra år.

Efter fyra år på märket Pringles of Scotland flyttade hon till Paris för att axla rollen som kreativ chef hos Chloé år 2011. Hon arbetade med det franska modehusets damkollektioner fram till 2017 innan hon tog över rodret på Givenchy efter Riccardo Tisci. Hon blev då den första kvinnliga kreativa chefen i modehusets historia och stannade till 2020.

Clare Waigth Keller är dessutom kvinnan bakom Meghan Markles storslagna brudklänning som hon bar under det kungliga bröllopet med Prins Harry. En ikonisk klänning som hon designade under sin tid hos det franska modehuset Givenchy.

Clare Waight Keller intervju med ELLE.

Du har en otroligt spännande karriär! Är det några tidigare erfarenheter som du alltid tar med dig till nya projekt?

Annons

– Ja mycket, men olika saker från olika tider. Det kan vara något jag har lärt mig under mina tidiga år när jag jobbade för någon annan kreativ chef eller mina egna år som kreativ chef i Paris. Oftast är det en specifik teknik. Till exempel det skräddade som var viktigt när jag jobbade för Ralph Lauren. Och tyger! Jag minns att han alltid har varit väldigt noggrann med materialval. Tiden med Tom Ford hos Gucci lärde mig allt om silhuetter och styling medan identitet och estetik var i fokus på Calvin Klein. Min design för Chloé speglar det feminina och sofistikerade medan Givenchy-åren handlade om att arbeta med storslagna kreationer och ett starkt arv. Att ständigt utmanas är viktigt för mig så därför kändes det lockande att designa för Uniqlo. I ett helt annat land och för en större kundgrupp.

Chloé SS15 designad av Clare Waight Keller.
Chloé SS15 designad av Clare Waight Keller.

På vilket sätt skulle du säga att modebranschen har förändrats sedan du startade din karriär?

– Det är så stor skillnad, allt har blivit mycket större och tillgängligt. På 90-talet var det omöjligt att upptäcka märken i andra länder utan att resa dit, medan det idag finns massvis av information överallt. I och med att allt nu handlar om att sticka ut i mängden är det mycket svårare att nå ut. Konkurrensen är galen!

Är konkurrensen starkare nu än förut?

– Ja, den är mycket starkare nu. Jag tror att det beror mycket på att det finns så många fler märken att upptäcka idag och du kan göra det när som helst, vart du än är i världen. Jag tror också att den yngre generationen söker en mer personlig och experimentell stil vilket gör att vintagemarknaden också är större än någonsin. Fler vill utforska mode genom att mixa vintage med nytt och göra det mer personligt. Min dotter och hennes kompisar gör det hela tiden, det är spännande att se.

Annons

Hur ser du på framtidens mode?

– Svårt att förutspå men jag tror först och främst att vi måste vara mer medvetna om vem kunden är och hur personen lever sitt liv. Bara under senaste åren har det ändrats väldigt mycket. Att göra tidlös design och bra kvalité till ett bra pris tillgängligt för alla är enligt mig det mest moderna sättet att designa.

Jag är nyfiken på hur samarbetet med Uniqlo tog fart, berätta hur allt startade.

– Under pandemin tog jag ett steg tillbaka. Man kan säga att jag tog en detox från modevärlden en stund, haha. Det var en perfekt tid att djupdyka i allt från böcker till konst och se det med nya ögon. Uniqlos Yukihiro Katsuta kontaktade mig genom en gemensam vän och efter det gick allt snabbt. Nu sitter vi här med en första kollektion som jag arbetat med under de senaste 18 månaderna.

Uniqlo:C kollektion. Rutig kappa och grå stickade plagg.
Uniqlo:C kollektionen är designad till att vara enkel att styla lager på lager.

Ta oss genom designprocessen! Din design är ofta tidlös och feminin, men med en maskulin känsla. Är det något vi kan vänta oss även i denna kollektion?

Annons

– Ja, jag gillar verkligen att balansera feminint och maskulint så det är definitivt något jag tagit med mig. Det har också varit viktigt för mig att arbeta med plaggens former och att göra plagg som funkar att bära oavsett om du bor i Tokyo där det ofta är varmt eller i kallare land som England. Trenchcoaten i kollektionen har till exempel en maskulin silhuett men feminina detaljer. Ärmen är skapad med extra utrymme för att enkelt kunna bära ett tjockt plagg under. Utan den där känslan av att vara instängd. Jag ville också experimentera med nya tyger som Uniqlo tidigare inte arbetat med, som den plisserade kjolen i fin chiffong som ger en fjäderlätt känsla.

Gul stickad tröja och plisserad kjol från Uniqlo:C.

Vad har varit mest utmanande? Och roligast?

– Att hitta rätt prisklass är alltid svårt. Speciellt när man vill att kvalité och tillgänglighet ska matcha. Prissättningen på vissa plagg har definitivt varit utmanande. Det bästa har utan tvekan varit att få jobba i Tokyo. Det är min favoritplats i världen så att både få jobba och utforska staden har varit en helt fantastisk upplevelse.

Vilket är ditt favoritplagg från kollektionen?

– Utan tvekan trenchcoaten! Den är designad med en maskulin känsla utan att kännas för stor och ett plagg att bära genom hela året. Det är verkligen ett av kollektionens mest lyxiga och arbetade plagg.

Uniqlo trenchcoat.

Då gissar jag att du har massvis av bra Tokyo-tips. Ge oss tre tips man inte får missa!

– Om jag har! Tre saker du inte får missa i Tokyo är:

  1. Maten! Jag älskar all mat där och speciellt barerna där man får se kocken förbereda maten framför en. Det är fantastiskt.
  2. Området Daikanyama vid Naka-meguro. Där kryllar det av fascinerande små butiker och jag älskar att strosa omkring där. Du kan hitta allt från inspirerande bokaffärer och konstgallerier till coola nischade butiker.
  3. All hudvård! Jag botaniserar alltid bland nya hudvårdsprodukter när jag är på besök. Det är ett måste.

Kollektionen finns tillgänglig från den 15 september online hos Uniqlo och i utvalda butiker.

Foto: Uniqlo, TT

Annons