H&M i designsamarbete med Glenn Martens – se första bilderna
Under de senaste 20 åren har svenska H&M samarbetat med några av modevärldens största namn. Allt från Karl Lagerfeld 2004 och Stella McCartney 2005 till Mugler och Paco Rabanne under våren och hösten 2023. Och nu är det dags för nästa stora designsamarbete – hösten 2025. Denna gång med den belgiske designern Glenn Martens som gjort sig känd för sin innovativa och lekfulla stil, där dekonstruktion och vardagslyx möts.
Han är en av modevärldens mest inflytelserika röster och omtalade designers. Efter flera år som kreativ kraft bakom Y/Project är han nu kreativ chef för både Maison Margiela och Diesel. Och nu får vi alltså ta del av hans egna designkoder i höstens stora designsamarbete med svenska H&M.
"Jag ser den här kollektionen som en stor familj av plagg, alla med flera syften och personligheter – precis som människor växer och förändras de varje dag. Jag är alltid intresserad av kläderna vi verkligen lever i, och idén om arketyper och garderobens basplagg var utgångspunkten för det här mycket speciella och glädjefyllda projektet med H&M", säger Glenn Martens i ett pressmeddelande.
En första titt på årets stora designsamarbete – det kan vi vänta oss
Höstens designsamarbete förvränger klassiska klädarketyper till nya och oväntade former i en kollektion som består av dam, herr och unisex-plagg tillsammans med skor och accessoarer. För kollektionen har Glenn Martens blickat till H&M:s arkiv och valt ut en rad nyckelplagg som sedan återskapats med hans egna tydliga designspråk. Vi pratar allt från asymmetrier, oväntade proportioner och smarta lager-på-lager-silhuetter som utmanar det klassiska.
Vi kan vänta oss en kollektion som bygger på klassiska plagg och bästsäljare som t-shirts, trenchcoats, bomberjackor, tweedkavajer och denim – nu med Glenns lekfulla twist. Varje plagg är bärbart men har en oväntad twist. Oväntade silhuetter och möjligheten till att kunna anpassa plaggen (bland annat som avtagbara ärmar på en klassisk trench) genomsyrar kollektionen som ett sätt att få bäraren att själv omfamna plaggen. Dessutom hyllar kollektionen även Martens resa som designer och hans tidigare märke Y/Project, vars arv han nu återupplivar i ny form. Flera plagg i kollektionen refererar till tidigare signaturplagg och mönster – vi pratar allt från stövlar, silhuetter och tryck.
"Jag tycker verkligen att det här är en av de mest kreativa samarbeten vi någonsin har gjort. Glenn är en talang och en radikal tänkare, och det här är enastående design som leker med arketyper och själva essensen av vad det innebär att klä sig varje dag. Kampanjen är något alldeles speciellt – redan ikonisk”, säger H&M:s kreativa chef Ann-Sofie Johansson.
Då släpps kollektionen Glenn Martens x H&M
Glenn Martens x H&M lanseras i butik och online den 30 oktober – en kollektion som lovar att förena couture och vardag, humor och allvar. Tills dess kan vi ta del av kollektionens kampanjbilder som speglar den hyllade designerns humoristiska designestetik och grund till kollektionen.
ANNONS Här kommer du kunna shoppa hela kollektionen!
Astrobarometern
Foto: H&M