ELLE möter Glenn Martens och Ann-Sofie Johansson – inför höstens mest omtalade designsamarbete
När ELLE möter en av samtidens mest omtalade designers, Glenn Martens, tillsammans med H&M:s kreativa chef Ann-Sofie Johansson, sitter de avslappnat i en soffa i H&M:s showroom i Paris medan Glenns hund Murphy leker bredvid.
Den belgiske designern Glenn Martens har gjort sig känd för sin innovativa och lekfulla stil, där dekonstruktion och vardagslyx möts. Efter flera år som kreativ kraft bakom Y/Project och numera som kreativ chef för både Maison Margiela och Diesel, har han blivit en av modevärldens mest inflytelserika röster. Nu står han bakom höstens kanske mest efterlängtade designsamarbete – H&M Glenn Martens.
Våra Bästsäljare har Glennifierats
– Ann-Sofie JohanssonRedan innan lanseringen har kollektionen väckt stor nyfikenhet tack vare sina tydliga kopplingar till Glenns egna designkoder – asymmetrier, oväntade proportioner och smarta lager-på-lager-silhuetter som utmanar det klassiska.
Som designer med ansvar för både Maison Margiela och Diesel vet Glenn ett och annat om att röra sig mellan olika kreativa världar.
– För mig handlar det om att förstå varför ett varumärke existerar och att förvalta dess arv under den tid man är kreativ chef. Man måste känna till grundvärdena och sedan bygga sin egen vision ovanpå dem, säger han.
Just den balansen mellan respekt för historien och nyfikenhet inför framtiden genomsyrar hela samarbetet. Kollektionen, som Glenn tagit fram tillsammans med H&M beskrivs som en hyllning till både demokratiskt mode och kreativ frihet.
– H&M är ett demokratiskt varumärke, säger Glenn. Vi ville skapa en garderob som kan tala till alla – tonåringen, affärskvinnan, den coola kusinen och morföräldern.
Kollektionen bygger på klassiska plagg – trenchcoats, tweedkavajer, kabelstickade tröjor och denim men med Glenns lekfulla twist. Silhuetterna är överraskande men bärbara: en trench med stålkrage, stickade tröjor med asymmetrisk halsringning, och denim som kan stylas på flera sätt. Inspirationen kommer delvis från hans tidigare märke Y/Project (som lades ner 2024), vars arv han nu återupplivar i ny form.
– Det kändes viktigt att fira Y/Project i stället för att sörja det. Tillsammans med H&M kunde vi göra kreativiteten tillgänglig för fler, säger han.
Ann-Sofie Johansson beskriver samarbetet som både intensivt och inspirerande.
– Det här är en kollektion som är helt och hållet Glenn. Den bygger på våra bästsäljare, men allt har ”Glennifierats”, säger hon med ett skratt.
Frågan är då – hur mycket av kollektionen är egentligen "Glenn"?
– Allt, förutom boxershortsen, svarar Glenn med ett skratt.
– Men även de är roliga, de har sin egen twist.
Hon berättar vidare att det som fascinerar henne mest med Glenns syn på mode är hans förmåga att förena det storslagna med det vardagliga.
– Det är mode med stort M. För Glenn handlar det om att vara unik och ha en tydlig vision. Samtidigt är han djupt intresserad av klädernas verklighet – vad människor faktiskt bär till vardags, vad de lever i. Det är just den kombinationen av stora idéer och en förankring i det verkliga som gör hans arbete så speciellt och relevant, säger Ann-Sofie.
När Glenn berättar om sin relation till varför hans estetik tilltalar både stora modejättar som H&M och den yngre generationer skiner han upp.
– Jag tror att mitt sätt att designa tilltalar framför allt unga människor eftersom det handlar om individualitet. Mode ska vara roligt, befriande och fritt. När jag var tonåring såg alla likadana ut idag firas olikheterna, och det älskar jag.
Han beskriver också modevärlden som en plats där gränserna suddas ut både mellan kön, stilar och identiteter.
– Jag gillar tanken på att fira skillnader, inte dölja dem. Att visa sina färger och stå för vem man är, säger han.
Samarbetet med H&M har enligt båda parter varit fyllt av både kompromisser och kreativt mod.
– I början var det ”nej, det går inte”, berättar Glenn. Men sedan hittade vi lösningar. Det var en ständig balansgång, och just därför blev resultatet så bra. Det visar att bra design kräver både dialog och mod att testa nya idéer.
– Ja, som väskan, inflikar Ann-Sofie. Den väckte starka reaktioner i början, men nu älskar alla den!
Trots sina rötter i Belgien och bas i Paris har Glenn en oväntad koppling till Sverige.
– Mitt första stora jobb var faktiskt för Weekday, säger han. Jag har ofta hamnat i samarbeten med svenskar – det verkar ske naturligt. Svenskar har en stark designintegritet, lite som belgare. Vi tar arbetet på stort allvar, men inte oss själva.
Och just det är kanske hemligheten bakom succén: ett mode med integritet, självdistans och en rejäl dos lekfullhet.
Till sist får de båda frågan om vad samarbetet gett dem.
– Jag har lärt mig att mode kan vara både seriöst och roligt. Det är ett hantverk, men också glädje, säger Ann-Sofie.
Glenn nickar.
– Ja, precis. Man kan arbeta seriöst samtidigt som man har kul tillsammans. Det är något jag verkligen uppskattar och vill fira i mitt arbete.
Glenn Martens H&M lanseras i butik och online den 30 oktober. En kollektion som lovar att förena couture och vardag, humor och allvar. Precis som Glenn själv!
Se mer från ELLE
Foto: H&M