Här intar Chanel tunnelbanan i New York – allt om årets Métier d´Art-visning
Det franska modehuset Chanel intog under gårdagskvällen New Yorks tunnelbana för sin årliga Métier d´Art-visning – vilket markerar den första för modehusets nya chefsdesigner Matthieu Blazy. Det var i höstas som Blazy presenterade sin efterlängtade debutkollektion och för hans andra riktades blicken till staden som aldrig sover och hjärtat av staden – dess tunnelbana där den typiska New York-känslan ständigt pulserar.
"New Yorks tunnelbana tillhör alla. Alla använder den, allt från studenter, tonåringar, stadsmän och pendlare. Det är en plats full av gåtfulla men underbara möten, en kollision av popkulturella arketyper, där alla ständigt är påväg någonstans och varje person är unik i sitt sätt att klä sig. Precis som i filmerna är de hjältarna i sina egna berättelser" berättar Matthieu Blazy i ett pressmeddelande efter visningen.
Så varför hålla en modevisning i New Yorks tunnelbana? Det är självklart ingen slump, utan grunden till inspirationen bakom årets Métier d´Art-kollektion. Det var under Gabrielle Chanels vistelser i New York som hon upptäckte modehusets globala genomslag och just i stadens tunnelbana syntes människor som anammat den typiska Chanel-stilen, något som inspirerade henne på nytt. Och det är just dessa resor som modehuset nuvarande chefsdesigner Matthieu Blazy inspirerats av för årets kollektion – genom en egen filmisk lins.
Visningen kickade igång med att modellerna klev av en ankommande tågvagn och tog sig fram längs tunnelbaneperrongen, precis som vilken New York-bo som helst hade gjort en helt vanlig tisdag. Därefter var visningen igång och bjöd på en glädjefylld kavalkad av personligheter. Modellerna speglade ett fång av kvinnor i olika åldrar på språng – tänk dig allt från societeter, kontorskvinnor och dansare till mammor och "ladies who lunch" sedda genom en filmisk lins. Kollektionen var med andra ord en hyllning till New York och dess stilsäkra kvinnor – från dess glitter och glamour till typiska vardagsbestyr. Visningen rörde sig genom flera tidsepoker och visade tydliga referenser från både 20-talets flapper-stil till 80-talets powerkostymer tillsammans med flera djurmönstrade inslag på typiska tweed-set. Och dessutom en Clark Kent-look á la Chanel!
Förutom olika tidsepoker tar kollektionen oss också genom dagen – från morgon till kväll – med allt från moderna vardagsuniformer (but make it Chanel) som jeans, vit t-shirt och den skräddade blazern eller den klassiska pennkjolen med en oversized kappa till festliga kvällslooks där allt från storslagna fjäderklänningar och skir spets fångar den rätta känslan. Och precis som varje år, är årets Métier d´Art-visning en hyllning till hantverket och modehusets skickliga ateljéer. Bakom varje look finns en kunskap och detaljerat hantverk – bara en sån sak!
Vad är en Métier d´Art-kollektion?
Métier d´Art är ett frankt uttryck som betyder konsthantverk och är en hyllning till exklusiva hantverksateljéer som arbetar med avancerade tekniker som broderi, plissering, hatt- och skomakande, fjäderarbete men även juvel- och pärlarbete. Sedan år 2002 har franska modehuset Chanel, i december varje år, visat upp en årlig Métiers d’Art-kollektion, vilket lyfter fram husets skickliga ateljéer i Paris. Kollektionen lyfter alltid modeskapandets hantverk och har enligt tradition alltid ett tema eller en destination kopplad till husets historia.
Foto: Chanel
