Ett nytt kapitel hos Chanel – allt om Matthieu Blazys omtalade debut
Det har gått 10 månader sedan det blev officiellt att Matthieu Blazy tar över det kreativa rodret hos Chanel, en av modevärldens mest eftertraktade roll, och sedan dess har förväntningarna på hans debut varit skyhöga. Och nu, efter månader av förväntan, är modeögonblicket vi alla längtat efter äntligen här.
Säsongens upplaga av Paris Fashion Week har minst sagt varit speciell då flera av världens största modehus stått med en nya kreativ ledare redo att presentera sina debutkollektioner. Och under modeveckans sista dag var det äntligen dags för en av de mest efterlängtade debuten – Matthieu Blazy för Chanel. En debut som inte bara markerar en ny era för modehuset, utan även ramar in modebilden vi befinner oss i precis just nu. En tid av nystarter och skiften som sakta men säkert rör oss mot ett nytt kapitel av modehistoria.
Nu börjar ett nytt kapitel hos Chanel
Årets internationella modeveckor avslutades minst sagt med ett bang – Chanels egna Big Bang som välkomnar oss in i modehusets (nya) universum. Och vilket debut det blev! I ett fullsatt Grand Palais, platsen där modehuset presenterat sina visningar sedan flera år tillbaka, presenterade Blazy en första titt på sin vision för Chanel. Den luftiga lokalen var kvällen till ära uppbyggd som ett enda stort universum där ett gigantiskt solsystem tog plats i taket. I samma sekund som kollektionens första look äntrade lokalen och mötte blickarna från visningens förväntansfulla gäster var ett nytt kapitel av det 115 år gamla modehuset igång.
Chanel handlar om kärlek.
Moderniteten inom mode kommer från en kärlekshistoria.
Matthieu Blazys debut för chanel
Visningen var fylld av ny energi och även om det vid första anblick kan ses som ett totalt skifte genomsyrade kollektionen av kärlek och tydliga referenser till modehusets djupa koder. Nu med en helt ny energi som både känns ungt, moget, rikt och lekfullt. Vi såg modehusets klassiker dekonstruerade och designade att kännas som de burits över tid – under alla tider i livet. Signaturer som tweed, kamelia-blomman och klassiska pumps, visas i uppdaterade versioner där både set i tweed och den klassiska 2.55 väskan är helt dekonstruerade. Sofistikerade klänningar med moderna silhuetter, croppade kavajer med upprullade ärmar och bärbara silhuetter genomsyrade och för snabbt tankarna till en modern Chanel-kvinna – on-the-go!
"Chanel handlar om kärlek", säger Matthieu Blazy i ett pressmeddelandet om kollektionen. Moderniteten inom mode kommer från en kärlekshistoria.
Dessutom syntes skjortor som ett tydligt nyckelplagg i kollektionen men även som en hyllning till kärlek och modehusets grundare. Gabrielle Chanel brukade låna skjortorna hon bar från sin stora kärlek Boy Capel. Dessa skjortor var från den historiska franska skjortmakaren Charvet och nu, i Blazys debutkollektion, är Chanels skjortor designade tillsammans med just Charvet.
Debutvisningen är ett historiskt ögonblick som avslutades som sig bör – med en storslagen debut. Till tonerna av låten "Rhythm Is a Dancer" och modellen Awar Odhiang dansade fram i en pampig sista look som skriver om koderna för aftonkläder. Den sista looken var en t-shirt med öppen rygg och en kjol där ett generöst släp med tusentals små abstrakta blommor svepte längst med golvet och blev pricken över i:et på den energifyllda visningen som avslutades med stående ovationer. Vi har bara sett en första titt på framtiden hos Chanel, men Blazy får redan våra tankar att drömma.