Populärt: ShoppingtipsStylingtipsVårmode 2024StreetstyleMilano fashion weekSe Min LookTrendiga vårskor

Därför pratar alla om Beate Karlsson och AVAVAV:s (parodiska) visning i Milano

26 sep, 2022 
Därför pratar alla om Beate Karlssons (parodiska) visning i Milano AVAVAV
Beate Karlsson debuterade med AVAVAV under Milano Fashion Week. Och nu snackar alla om visningen och den svenska designern!
Annons
Beate Karlsson - 5 saker du vill vetaBrand logo
Beate Karlsson - 5 saker du vill veta

Beate Karlsson är känd som designern som utmanar modets normer och tänjer på modevärldens gränser. Hon arbetar i gränslandet mellan konst och design och har tidigare berättat för ELLE att hon drivs av att få människor att tänka nya tankar.

Även om du (mot förmodan) inte har så stor koll på den svenska, hyllade designern så har du säkert stenkoll på de omtalade fingerskorna, du vet stövlarna som är som stora händer, vilka hon ligger bakom.

AVAVAV:s omtalade debut på Milano Fashion Week

Sedan 2020 har hon varit creative director för AVAVAV (som för övrigt grundades av Adam och Linda Friberg, som tidigare grundat Monki, Cheap Monday och Weekday). Och i torsdags kväll debuterade AVAVAV på Milano Fashion Week.

Annons

Det tog inte många minuter efter visningens slut innan klipp spreds på sociala medier. Och att säga att visningen är all over the internet just nu, är en knapp underdrift. Varför? Beate Karlsson lät modellerna snubbla på catwalken. En efter en äntrar modellerna catwalken och gör sedan ett platt fall ner på golvet.

När Beate Karlsson sedan kommer in för att ta emot publikens jubel efter att modellerna klivit av catwalken, avslutar hon visningen med att – du har redan gissat rätt – själv snubbla!

Jakten på pengar bakom inspirationen

Pengar (och jakten på dem) stod som inspiration bakom kollektionen, vilket syntes genom bland annat baddräkter med dollartecken, prints med texten ”filthy rich” och ett tredelat Rolex-halsband värt cirka 3,4 miljoner svenska kronor.

”Ville göra en parodi på en modevisning”

”Jag ville göra en parodi på en modevisning som går i linje med det patetiska temat för den här kollektionen, och med modets extrema ytlighet, i en tid då så många människor fejkar rikedom med risk att falla hårt”, skriver Beate själv i kollektionsbeskrivningen.

Annons

På AVAVAV:s Instagram kommenterar hon ytterligare:

”Precis som många andra har jag längtat efter pengar det senaste året, vart jag än vänder mig är det en del av diskussionen. Som ett resultat av det, vill jag se rik ut, känna mig rik och jag vill ta det till en stötande nivå. Hur dumt det än låter, har jag njutit av min falska rikedom i det här tuffa klimatet”.

Se mer av visningen nedan.

Foto: Instagram/AVAVAV

Annons