Beate Karlsson – designern som utmanar modets normer

Beate Karlsson är designern som utmanar normer.

Federico Pompei
Hon tänjer på modevärldens gränser och drivs av att få människor att tänka nya tankar. ELLE har träffat Beate Karlsson – designern som aldrig slutar överraska.
31 augusti, 2021
TV: Beate Karlsson - 5 saker du vill veta
0:55

Efter reklamen: TV: Beate Karlsson - 5 saker du vill veta

(0:55)

I Beate Karlssons värld kan mode vara skor med fingrar, en slajmig grön kavaj eller Kim Kardashians rumpa som bärbar, välformad accessoar. Hon är creative director på AVAVAV och designer på Pyer Moss, och arbetar i gränslandet mellan konst och design. Hon älskar att utmana modets normer och konventioner – och konsumentens förväntningar på vad mode kan vara.

– Det jag tycker är roligast och det som jag är mest fascinerad av när andra lyckas med, är att göra något som överraskar. Något som man inte sett förut.

Beate Karlsson är designer och creative director på AVAVAV.

Beate Karlsson tänjer på modevärldens gränser. Redan som liten älskade hon allt färgglatt, i mjuka organiska former och inspireras både då och nu av asiatisk kultur och länder som Japan och Sydkorea.

Federico Pompei

Flyttade till New York som 19-åring

Beate Karlsson kom in i mode- och designvärlden när hon var 19 år och flyttade till New York. Hon hade gått estetlinjen på gymnasiet och älskade att sjunga och göra kläder. Hon sökte en skola i New York, fick ett stipendium för att åka dit och sedan dess har hon både pluggat och jobbat sig fram till det hon verkligen vill göra.

– När jag gick ut skolan började jag jobba med mer klassisk design på Coach, för då hade jag hållit på med det konstnärliga och det kändes kul att se hur de jobbade mer traditionellt. Det var inte riktigt min stil, men det var intressant eftersom det var så långt ifrån det jag tänkte att jag skulle göra.

Beate Karlsson jobbar i gränslandet mellan design och mode.

Designern Beate Karlsson jobbar i gränslandet mellan konst och mode.

Federico Pompei

För ett par år sedan, efter mycket tjat – eller ”spam” som hon säger själv – för att få en intervju, började hon jobba som designer på det New York-baserade modemärket Pyer Moss. Där var grundaren och designern Kerby Jean-Raymond öppen för hennes idéer och hon fick chansen att tänka nytt och innovativt.

Det kändes intressant och outforskat att bära en kändis kroppsdel.

– Jag tycker att det är kul att försöka utmana vad mode och produkter kan vara, hur de kan se ut och hur funktionen kan vara. Det har alltid varit min största drivkraft och det fick jag göra på Pyer Moss.

Digital version av Kim Kardashians rumpa

Vid sidan av har hon jobbat med en rad olika kreativa, konstnärliga projekt – som när hennes konstnärskompisar Ida Jonsson och Simon Saarinen (Ida-Simon) hade en idé om att göra en digital version av Kim Kardashians rumpa, med exakt rätt proportioner baserat på all information de kunde hitta om den på internet. Tillsammans gjorde de den till ett bärbart plagg.

– Det är en enkel idé, men det kändes ändå intressant och outforskat att bära en kändis kroppsdel. Jag har pillat mycket med såna roliga designprojekt, som kanske gränsat till konst. Men jag ser ändå mig själv som designer.

Fingerskorna föddes ur ett konstnärligt projekt men fick ta form på AVAVAV.

Beate Karlsson är bosatt i New York och Florens.

Federico Pompei

Blir Creative Director på AVAVAV

Hösten 2020 ville märket AVAVAV, som grundades av Adam och Linda Friberg (som tidigare grundat Monki, Cheap Monday och Weekday), göra en re-branding av varumärket och ta in en ny kreatör som kunde förnya designen.

– Jag fick frågan och det var väldigt långt ifrån det jag hade gjort förut, så jag frågade om de ville att jag skulle ta över och göra något helt annat, eftersom det är det jag tycker är kul och motiverande. Och de var väldigt öppna och gav mig stor kreativ frihet.

Att få människor att tänka nya tankar är något av det finaste man kan göra.

Idén bakom de omtalade fingerskorna

På AVAVAV föddes fingerskorna, ur ett tidigare, mer konstnärligt projekt med ett par handskor. Och det var inte helt lätt att få de klassiska fabrikerna – som i vanliga fall gör skor till stora modemärken som Prada – att göra en fingerplattform. Men det gick.

– Det mest intressanta som designer är att lyckas komma med något nytt och lite svårt, som fortfarande kan locka folk till att tycka att det är så pass intressant att de vill prova det. Vi var inte beredda på att folk skulle vilja köpa den här skon, men vi kände att vi kör på det ändå, så får vi se om folk kan bära den. Och det som är kul är att ganska många börjar bli mer öppna för att bära avantgardemode till vardags!

Beate Karlsson iklädd fingerskorna.

Fingerskorna föddes ur ett konstnärligt projekt men fick ta form på AVAVAV.

Federico Pompei.

Vad tror du att det beror på att den här lekfulla, lite surrealistiska estetiken lockar så många just nu?

– Jag tror att det beror på många olika saker samtidigt. En grej är att vi har börjat leva mycket på nätet, vi har våra cyberidentiteter, vi vill och vågar sticka ut mer online och virtuellt mode har inga gränser. Helt plötsligt kan vi göra kläder som lyser och flyger, för det ska bara existera online. Jag tycker att det är intressant att ta den extrema, virtuella modetrenden och göra den till fysiskt mode.

Och varför gillar du själv den här estetiken?

– När jag kollar tillbaka på min barndom, så älskade jag allt som var färgglatt, i mjuka organiska former. Asiatisk kultur och leksaker, Barbapapa. Det har nog bara funnits i min natur, att jag tycker att det är kul. Jag kan uppskatta minimalism också, men det där lekfulla språket som finns i barnvärlden tycker jag mycket om. På vissa sätt går det förlorat i vuxenvärlden och jag älskar Korea och Japan, för där är de så duktiga på att hålla det vid liv.

Beate Karlsson poserar i fingerskorna.

Att få människor att tänka nya tankar är en stor drivkraft.

Federico Pompei

Vad driver dig i ditt skapande?

– Att visa något som får människor att tänka nya tankar är bland det finaste och roligaste man kan göra. Det öppnar våra perspektiv på vad konst och design kan och ska vara. Jättemånga tycker att fingerskorna bara är fula, vilket jag fattar. Men hellre det än att folk känner att det där har jag redan sett och kollar bort.

Namn: Beate Karlsson

Gör: Creative Director på AVAVAV och designer på Pyer Moss.

Bor: New York och Florens.

Följ: @beate.karlsson

Av Helena Skoog

Foto Federico Pompei

TV: Se 5 back to work outfits att inspireras av i höst
1:9

Efter reklamen: TV: Se 5 back to work outfits att inspireras av i höst

(1:9)

Missa inte

Monsterskon återvänder med avavav´s största kollektion någonsin

Få en smygtitt här!

Catsuiten tar över i höst – Spana in 9 rykande shoppingtips

Så enkelt men så snyggt!

Iris Apfel fyller 100 år – modeguruns stilresa i 13 ikoniska bilder

Goals att bli som Iris!