Populärt: ShoppingtipsModetrenderSe Min LookSommarmodeBadmodeOutfits till bröllopMidsommarklänningar

Basgarderoben gör comeback – vi vill ha tidlöst, praktiskt och bärbart

16 aug, 2023 
AvLauren Indvik
Basgarderoben gör comeback – vi vill ha tidlöst, praktiskt och bärbart
Virala klicksökarkläder har fått konkurrens och nu tar en mer praktisk, tidlös och bärbar stil över. ELLE tar pulsen på en klassikers comeback: Välkommen tillbaka, basgarderoben.
För att spara den här artikeln
måste du vara medlem
Logga in på ditt kontoellerSkapa ett konto här!
Annons
Höjdpunkterna från Copenhagen Fashion WeekBrand logo
Höjdpunkterna från Copenhagen Fashion Week

I samma stund som Chloë Sevigny äntrade Proenza Schoulers catwalk klädd i en glansig svart kavaj och vit oxfordskjorta till en vadlång, slitsad skinnkjol och bylsiga stövlar, blev det uppenbart att modevindarna höll på att vända totalt.

Den monokroma looken, i kombination med fiskbensmönstrade tweedrockar, pälsbrämade mc-jackor och andra tillförlitliga klassiker, utgjorde en markant kontrast till de fransprydda behåtoppar och avslöjande makramékjolar som designerduon Jack McCullough och Lazaro Hernandez bjöd på i sin vår- och sommarkollektion. ”Vi har tröttnat på alla Instagramvänliga fantasikläder”, deklarerade de backstage.

Chloë Sevigny i Proenza Schouler.
Chloë Sevigny i Proenza Schouler.

Proenza Schoulers grundare och kreativa ledare vill helt enkelt återgå till att göra riktiga kläder, för riktiga kvinnor. Tack gode gud för det. De trender som föddes i samband med pandemins avklingande i väst och en upphaussad Y2K-nostalgi på TikTok, resulterade inte i särskilt många användbara plagg för vuxna kvinnor. Midikjolen banade väg för mikrominikjolen, jeans med ultralåg midja gjorde comeback (de var inte lätta att röra sig i ens när det begav sig förra gången) och mycket skulle gärna vara semitransparent. På modeveckorna blev catwalken skådeplats för diverse upptåg – robotar, en klänning som sprayades på kroppen och ett gigantiskt uppstoppat lejonhuvud (konstgjort, bör tilläggas) – vars enda syfte tycks ha varit att generera klickar online, men med väldigt lite att erbjuda vad gällde intressanta tendenser.

Annons

Det är inte bara McCullough och Hernandez som tagit ut ny riktning. Inför senaste visningen för hösten och vintern 2023 klargjorde Miuccia Prada att det var ”verkligheten” som legat till grund för hennes och Raf Simons kollektion – klassiska dufflar, kakifärgade coutureparkas och uppdaterade referenser till såväl sjuksköterskeklänningar som militäruniformer. I London övergav 16Arlingtons Marco Capaldo sina paljett- och fjäderprydda partykläder till förmån för blazrar i 1940-talsstil och plisserade kjolar som gjorda för kontoret, medan Molly Goddard visade varianter på skoluniformskavajer, stickade Faire Isle-tröjor och en ny, slimmad silhuett på sina vanligtvis voluminösa tyllklänningar.

Prada.
Prada.

– Jag ville göra en visning som kändes väldigt enkel och avskalad, med fokus på kläder som är bärbara, förklarade hon.

Annons

Till och med modevärldens egen meme-mästare, Balenciagas Demna Gvasalia, har fått grepp om verkligheten. På samtliga stolar runt catwalken låg det lappar med texten ”Mode har blivit en sorts underhållning och jag vill återgå till konsten att skapa kläder”, vilket innebar innovativa men nedtonade skärningar och mycket svart från topp till tå: boxiga, dubbelknäppta ullrockar och oversize blazrar med byxlinning nedtill i stället för fåll och plisserade aftonklänningar i fantastiska nyanser.

Max Mara.
Max Mara.

Varför denna plötsliga förändring? Delvis på grund av den välbekanta trendcykeln, såklart. När modet börjar nå vägs ände i en riktning, tenderar den alltid att göra en U-sväng tillbaka. Men det finns också mer omvärldsrelaterade faktorer som spelar in. Drastiskt ökade levnadskostnader och besattheten av ”stealth wealth” (Succession, någon?) har banat väg för en mindre flagrant klädstil, precis som under lågkonjunkturerna i början av 1990-talet och slutet av 00-talet. I London, Paris och Hong Kong byter de välbeställda ut sina Rolex mot mer modesta klockor, i stället för portföljer från Rimowa köper de Filson och dyra handväskor bärs med logotypen inåt. ”Det känns lite tondövt att bära en designerväska just nu”, resonerar en bekant som arbetar för en amerikansk teknologijätte.

Med en inflation som slukar en större del av vår disponibla inkomst tvingas många konsumenter se över sina konsumtionsvanor. ”Våra värderingsdrivna kunder speglar inflationen, de väljer bort alltmer i högre grad nu”, berättade chefen för ett stort amerikanskt klädmärke som jag pratade med nyligen. Han ser också en ökad efterfrågan på basplagg som stilrena jumprar, kavajer, klänningar och skjortor.

Gabriela Hearst.
Gabriela Hearst.

Gwyneth Paltrow kan nog ses som själva sinnebilden för den här sortens nedtonade lyx. Under vårens rättegång (där hon friades efter att ha anklagats för vårdslös skidåkning) syntes hon i vit finstickad polotröja, kashmirrock och en grå dubbelknäppt kavaj med nonchalant uppkavlade ärmar. Det såg inte billigt ut, tvärtom, men långt ifrån det som Martha Stewart signalerade med sin Hermès Birkin under rättegångsprocessen 2004, då hon dömdes för ekobrott.

Annons

– Det är en ganska dramatisk förändring, menar Heather Gramston, senior inköpschef på Londonbaserade lyxboutiquen Browns. Vi ser en markant tvärvändning från maximalistiska kläder, sexighet och miniplagg till det betydligt mer anspråkslösa.

Michael Kors.
Michael Kors.

– Allt är mer nerskalat, fortsätter hon. Och när det händer hamnar fokus på material, finish och kvalitet. Personlig stil tar sig uttryck i hur vi bär plaggen och hur vi matchar dem med sådant vi redan har.

Det låter väl helt rimligt? Kalla mig medelålders (jag är 36), men jag vill ha kjolar och byxor som jag kan ha på mig på jobbet utan att hela arbetsplatsen vet exakt var mina födelsemärken sitter. Dessutom vägrar jag köpa något som jag inte kan se mig själv i under åtminstone tio år framöver – allt annat vore oansvarigt med tanke på klimatkrisen.

Annons

Av de här anledningarna har jag de senaste åren tenderat att leta efter (ofta second hand) kläder från Gabriela Hearst och systrarna Olsens The Row – märken som satsar på att göra vackra och tidlösa plagg – för att i stället accentuera med subtilt avantgardistiska skor. Särskilt förtjust är jag i The Rows ljusbruna och hallonröda omlottkappor i kashmir (inte för att jag har råd med dem) och de tunna, vida yllebyxorna i klanderfri skärning. Margaret Howell, Jil Sander, Max Mara och de nyare aktörerna Fforme och Another Tomorrow siktar även de in sig på kläder till vuxna kvinnor, avancerat skräddade i utsökta material.

The Row.
The Row.

Som med alla trender kommer klädskapare och konsumenter tröttna på den här modesta lyxen också, den kommer avfärdas som ”tråkig”. Monogram, paljetter och väskor med guldkedja får såklart återigen sin plats i solen. Men innan dess är det perfekt läge att köpa sig en trenchcoat. Eller en blazer. Eller ett par riktigt snygga byxor.

Foto: Spotlight/Launchmetrics

Annons