Efter dubaichokladen – nu tar de virala fruktbakelserna över
Består hela ditt flöde av mukbangs där matprofiler och vanlisar tuggar i sig fruktbakelser? Frukterna har tagit över sociala medier de senaste veckorna och blivit en riktig snackis.
Bakelserna såg dagens ljus redan 2018 när Pavoni släppte en serie silikonformar som ser ut som frukter, i samarbete med ett gäng franska stjärnkonditorer. En av dem, Cédric Grolet, känd för sina konstnärliga bakverk, har gjort fruktbakelser till sitt signum och serverar dem på sina patisserier i Paris.
Fenomenet kallas “trompe-l'œil”, franska för “att bedra ögat”. Tekniken bygger på illusionen av en frukt, ett föremål eller en maträtt som i själva verket är ett ätbart bakverk.
Nu har svenska konditorier hakat på trenden. På bageri Brantingsborg i Uppsala ringlar köerna långa varje fredag när de släpper ett begränsat antal bakelser, som säljer slut snabbare än någon hinner säga “trompe-l'œil”.
Bakelserna består ofta av en fruktkompott med smak av frukten de föreställer, en luftig mousse och ett tunt skal av vit eller blond choklad. Skalet sprayas sedan med kakaofärg för att ge det naturtrogna utseendet. Resultatet blir en illusion som ska vara så verklighetstrogen att ingen kan se skillnad.
Foto: Nami Kawakita