Maten du ska äta (och undvika) under flygresan

Genom att äta rätt innan och under flygresan kan du påverka både kropp och humör mer än du tror. Här är maten du ska välja – och den du ska undvika.
27 juni, 2017
Yoghurt med banan och havregryn. Foto: IBL

Yoghurt med banan och havregryn. Foto: IBL

Semestertider vankas och många väljer att åka till varmare breddgrader för att avnjuta semestern i solen. För att få en lyckad start på resan gäller det att ha koll på hur man ger sin kropp de bästa förutsättningarna. Vad du äter innan du flyger påverkar nämligen både din kropp, din energi och ditt humör. Och visst vill du väl påbörja semestern med gott humör? Här listar vi maten du ska undvika och den du ska välja istället.

Läs även: Undvik jetlag genom att äta så här

Ät det här inför och under flygresan:

1. Havre

Om du har en långflygning framför dig och hoppas sova några timmar under resan ska du se till att få havre i magen. Havre innehåller tryptofan som är viktigt för att kunna sova och slappna av. Dessutom är havre rikt på fiber, vilket håller dig mätt längre.

Läs även: 5 anledningar att äta mer havregryn

Havregrynsgröt med banan och blåbär.

Havregrynsgröt med banan och blåbär.

2. Yoghurt – men välj rätt!

Även om mejeriprodukter inte är att föredra inför en flygning har yoghurt fler fördelar än nackdelar – om du väljer rätt sort. Välj bort yoghurt med mycket socker i och ät istället en proteinrik yoghurt för att hålla dig mätt och pigg. En yoghurt med naturlig probiotika motverkar dessutom problem med matsmältningen.

Läs även: 9 enkla sätt att göra frukosten nyttigare

Naturell yoghurt med granola och bär. Foto: Shutterstock

Naturell yoghurt med granola och bär. Foto: Shutterstock

3. Frukt

Bakterier trivs i den instängda kabinen, bekämpa dem med vitaminer från frukt för att hålla dig frisk under semestern. Apelsiner håller väl i resväskan och är dessutom fullproppade med C-vitamin som stärker ditt immunförsvar. Packa även med en mättande banan. Eftersom frukten innehåller rikligt med kalium, kan frukten minska risken för kramper i benet.

Läs även: 5 frukter du ALLTID bör köpa ekologiska

Bananer och apelsiner är bra mellanmål.

Bananer och apelsiner är bra mellanmål.

4. Protein

Fyll magen med protein i form av fisk, kyckling eller kalkon för att hålla dig mätt länge. De magra proteinkällorna hjälper dig hålla energin uppe under hela resan.

Läs även: 10 enkla recept med kyckling:

Proteinrik kycklingsallad med ägg.

Proteinrik kycklingsallad med ägg.

5. Vatten

Det allra viktigaste att få i sig innan och under flygresan är vatten. Eftersom luften ombord på flygplanet är torr bör du hålla kroppen återfuktad genom att dricka vatten med jämna mellanrum. Att dricka tillräckligt kan dessutom minska jetlag, trötthet och dessutom hålla huden fräsch. Tips! Köp en vattenflaska på flygplatsen, eftersom vattnet ombord inte alltid är rent och det kan dröja innan du erbjuds dryck.

Läs även: 6 anledningar att dricka ett glas vatten före frukost

Kom ihåg att dricka vatten!

Kom ihåg att dricka vatten!

Undvik det här innan och under flygresan:

1. Friterat

Hur gott, snabbt och smidigt det än är – hoppa över snabbmaten på flygplatsen. Matsmältningen försämras uppe i luften och att bryta ner mättade fetter är kämpigt för kroppen redan på marken. Slipp orolig mage, halsbränna och minska risken för blodpropp genom att välja nyttigare mat.

Läs även: Krispiga sötpotatis pommes – utan fritös!

Gör sötpotatis pommes i ugnen!

Gör sötpotatis pommes i ugnen!

2. Baljväxter

Baljväxter som bönor och ärtor är kända för att vara gasbildande. De svårsmälta sockerarterna i grönsakerna orsakar en uppsvälld mage, något du inte önskar inför flygresan.

Läs även: 12 bra proteinkällor för vegetarianer

Baljväxter är gasbildande.

Baljväxter är gasbildande.

3. Korsblommiga grönsaker

Korsblommiga grönsaker inkluderar bland andra broccoli, vitkål och blomkål. Dessa grönsaker kan i likhet med baljväxter orsaka en uppsvälld mage. Gaserna i magen riskerar bli värre och expandera under flygningen eftersom luften i kabinen expanderar när lufttrycket minskar efter start.

Läs även: 5 grönsaker som blir nyttigare efter tillagning

Broccoli kan orsaka en uppsvälld mage.

Broccoli kan orsaka en uppsvälld mage.

4. Sockerfritt godis och tuggummi

Många väljer att tugga tuggummi under start och landning, men att välja den sockerfria varianten kan faktiskt vara det sämre alternativet. Kroppen kan ha svårt att bryta ner konstgjorda sötningsmedel, vilket leder till uppsvälldhet och det kan även ha en laxerande effekt. Om du inte vill sitta på flygplanstoaletten under halva resan kan det vara värt att tänka en extra gång på vilket godis du väljer.

Läs även: Alltid sötsugen? Det här kan vara förklaringen

Skippa det sockerfria tuggummit.

Skippa det sockerfria tuggummit.

5. Alkohol

Lika viktigt som maten är även drycken. Alkohol torkar ut kroppen, vilket har en negativ effekt på både kropp och humör under och efter flygningen. Kolsyran i öl och cider kan även bidra till en uppblåst mage, vilket inte är bekvämt under en lång flygning.

Läs även: Så många kalorier innehåller alkoholen

Ta det lugnt med alkoholen innan (och under) resan.

Ta det lugnt med alkoholen innan (och under) resan.

Källor: Smartertravel.com, Delish.com
Foto: Shutterstock