7 saker du bör veta innan du blir vegan

Det finns några saker att tänka på innan du blir vegan.

Har du funderat på att bli vegan? Kanske är det av etiska skäl, för att du mår bättre av att skippa kött eller av miljömässiga skäl. Oavsett anledning finns det några saker du bör ha i åtanke innan du löper linan ut.
07 september, 2016

När du vill göra en förändring i din kosthållning kräver det ofta planering och förberedelse. Att skapa nya vanor tar ett tag, så ge inte upp om det känns motigt.

Här är 7 tips att ha i åtanke om du vill bli vegan:

1. Undvik vitaminbrist

Du har säkert hört att det är svårt att äta vegetariskt eller veganskt på grund av risken att lida av vitaminbrist. Enligt Bristguiden är det främst B12 som veganer löper störst risk att få brist på. Livsmedelsverket menar på att även brist på bland annat zink och järn är särskilt vanligt hos veganer. Ta därför kosttillskott med dessa för att vara på den säkra sidan och tänk på att äta varierat, även som vegan.

2. Se till att få i dig tillräckligt med protein

Många är nyfikna på den veganska kosten men är rädda för att de inte ska få i sig tillräckligt med protein. Det finns flera bra proteinkällor som är veganska så låt det inte vara en anledning till att inte äta veganskt.

Läs även: 12 bra proteinkällor för vegetarianer

Tofu är en bra proteinkälla. Foto: Shutterstock

Tofu är en bra proteinkälla. Foto: Shutterstock

3. Omgivningen kan ha starka åsikter om ditt kostval

Inget provocerar andra människor som den mat man väljer att äta. Du kommer troligtvis att möta många oförstående människor som vill att du ska förklara dig och ditt val. Trots att det idag är många som äter vegetariskt och vegansk kost är det ändå många som anser att det är konstigt. En god idé kan vara att inte försöka övertyga köttätare om att konvertera till vegansk kost, försök istället att inspirera och upplysa.

4. Hitta inspiration

Med hjälp av sociala medier finns det massor av sätt att hitta inspiration och likasinnade. På Facebook kan du gå med i vegangrupper, på Pinterest kan du hitta amerikanska matbloggare och Instagram har en hel uppsjö av nischade vegankonton. Med andra ord: du kommer kunna hitta veganska recept lätt som en plätt! (Dessutom kan det vara skönt att prata med likasinnade när du har frågor eller behöver råd.)

Recept: Veganska alternativ till ost, ägg och bacon

Veganska alternativ till ost, ägg och bacon.

Veganska alternativ till ost, ägg och bacon.

5. Börja i små doser – och konvertera fullt ut när du har vant dig

Självklart kan du gå från 0 till 100 över en natt men det är en enorm omställning. Likt alla förändringar kan det vara en god idé att börja smått för att sakta konvertera helt och hållet. Till exempel kan du byta ut komjölk mot sojamjölk eller havremjölk. Istället för smör kan du mosa avokado på smörgåsen. Byt ut rött kött mot fisk och lägg till mer grönsaker på tallriken än tidigare.

6. Vegansk kost = hälsosam?

Bara för att du äter en vegansk kost innebär det inte per automatik att du äter hälsosamt. Snabba kolhydrater i form av fruktsocker, bröd, pasta och liknande är enkelt att ta till när inspirationen tryter men kom ihåg att få i dig alla näringsämnen. Däremot är det bevisat att mat från växtriket minskar risken till många kroniska sjukdomar enligt en studie från Harvard Medical School.

7. Innehållsförteckningen blir din bibel

Ingredienser med spår av djur finns i allt från färdiga maträtter och godis till sminkprodukter. För att vara på den säkra sidan kan du hitta en konsumentguide på produkter som inte är testade på djur hos Djurens Rätt. En annan bra sida är Vegokoll där du kan se vad som är animaliska tillsatser.

Läs även: Vegetariska restauranger i hela Sverige

Miso ramen med nudlar, shiitake, tofu och pak choi. Foto: Shutterstock

Miso ramen med nudlar, shiitake, tofu och pak choi. Foto: Shutterstock

Inspirerad av Epochtimes