10 snabba sätt att hälsoboosta din smoothie

Bönor i smoothien? Ja, visst! Här kommer tio härliga och oväntade sätt att göra din smoothie ännu fylligare, krämigare och mer späckad med goda nyttigheter.
06 maj, 2019

Våra matvanor förändras hela tiden, men frukosten verkar bestå. Många av oss äter mer eller mindre samma frukost under hela livet. Men något har hänt under de senaste åren och det har dykt upp nya godsaker på frukostbordet. Smoothie är en av dem. Enkelt att sno ihop, lätt att få i sig massor av nyttigheter snabbt – och smidigt att ta med sig i en flaska för den som äter frukosten på språng.

Men det finns ju knappast någon smoothie som inte kan förbättras. Här listar vi tio enkla sätt att hälsoboosta din smoothie, oavsett om du vill ha den matigare eller mer späckad med vitaminer. Några av alternativen kanske du inte har tänkt på tidigare.

1. Havregryn

Du som letar efter en mer mättande smoothie kan med fördel tillsätta havregryn. Smaken är neutral och fungerar i de flesta smoothies. Havre innehåller massor av vattenlösligafibrer som dina tarmbakterier älskar.

2. Spenat

Det här med gröna smoothies delar befolkningen. Vissa kan inte tänka sig att sörpla i sig den lite beska drycken medan andra älskar smaken. De gröna bladen är rika på antioxidanter, vitaminer och mineraler som är nyttiga för hela kroppen. Mjukstarta med att mixa ner spenat, som är mild i smaken, i din smoothie.

3. Kakao

Vem blir inte glad av lite choklad på morgonen? Att mixa ner kakao i smoothien är inte bara gott utan tillför också de kraftfulla antioxidanterna flavonider och polyfenoler till din smoothie. De är effektiva för att dels ta hand om fria radikaler i kroppen och dels sänka blodtrycket.

4. Olja

Många av oss är fortfarande lite rädda för fett sedan 80- och 90-talets fettskräck, men att tillsätta en liten mängd olja till din smoothie gör att du enkelt får i dig det fett din kropp behöver för att kunna reparera celler och tillverka hormoner. En tesked rapsolja i smoothien kommer du inte att märka av på smaken.

5. Avokado

Avokadons milda smak gör att den passar perfekt i smoothies. Dessutom gör den konsistensen både mättande och krämig och bidrar med nyttiga fetter och vitaminer.

6. Blomkål

Tänk utanför boxen när det kommer till grönsaker i smoothien. Att mixa ner blomkål gör att smoothien blir fyllig och mättande samtidigt som du får massor av B-vitamin och kalium som bland annat är bra för muskel- och nervfunktionen. Det går bra att ta blomkålen från frysen.

7. Rotfrukter

Söta i smaken och fulla av näring – rotfrukter som olika betor, sötpotatis eller morot passar jättebra i smoothies. Du kan testa att riva dem råa och mixa ner eller kokade för en krämigare konsistens.

8. Kryddor

För att få lite extra sting i din smoothie kan du tillsätta chili och om du snarare vill ha en sötaktig smak kan du tillsätta kardemumma eller kanel. Många kryddor innehåller massor av nyttiga ämnen, så ta den krydda du gillar bäst och som passar bäst med smakerna på de övriga ingredienserna i din smoothie.

9. Bönor

Ett perfekt sätt att göra smoothien både mer mättande och mer protein- och fiberrik är att tillsätta bönor, kikärter eller linser. Smaken är mild och konsistensen blir tjock och härlig.

10. Keso

Om du tycker att keso är lite trist att ha på mackan kan du istället mixa ner den i smoothien. Proteinrikt och fullt av kalcium som är bra bland annat för ditt skelett. Dessutom blir smoothien krämigare och fylligare.

Foto: TT

Läs mer:

5 supergoda och nyttiga smoothies

10 proteinrika ingredienser till smoothies

Grön smoothiebowl