Victorias secret-modellen Izabel Goulart: "Jag tvingar min tränare att köra stenhårt med mig"

Supermodellen Izabel Goulart frontar Nikes nya kampanj Nike Beautiful x Powerful, en kampanj inspirerad av starka och idrottande kvinnor. ELLE träffade Goulart i Paris för att ta reda på vilken hennes favoritövning är just nu, hennes bästa tips mot jet lag och hur hon får det där klassiska Victoria's Secret-svallet.
08 oktober, 2016

Hur ser din träningsrutin ut?

– Jag tränar en timme varje dag och träningsformen varierar beroende på vart i världen jag är. Jag tror att kroppen vänjer sig vid en speciell ansträngning om du tränar samma träningsform varje gång så jag försöker att kombinera så gott det går. Eftersom jag reser mycket i mitt jobb kan jag inte planera min träning men jag har mina favoritpass runt om i världen. Om jag är i New York brukar jag träna kickboxning till exempel.

Vad motiverar dig till att gå till gymmet?

–  För mig handlar allt om att sätta upp mål för mig själv. Jag är väldigt tävlingsinriktad när det kommer till sport så varje gång jag ska träna till exempel boxning så säger jag till tränaren att jag vill att han ska träna mig som om jag skulle tävla i sporten. Det är samma sak när jag kör pilates, då säger jag att jag vill bli tränad som om jag skulle bli en instruktör senare.

ELLE:s Thowe Wagner Larsson fick en privat pratstund med supermodellen Izabel Goulart i Paris.

Föredrar du att träna på morgonen eller kvällen?

– Kvällen, definitivt. När jag kliver upp på morgonen vill jag starta min dag direkt och påbörja mitt schema. När min arbetsdag är klar börjar min egentid. Då tränar jag och sedan läser jag en bok eller pratar med vänner för att koppla av.

Vilken är din favoritövning just nu?

– Jag har en favoritövning som är svår att förklara men jag ska försöka. Du står med ryggen mot en vägg någon meter ifrån. Sedan böjer du dig ner och sätter händerna i golvet. Lyft benen och börja klättra med fötterna upp på väggen. När du står upprätt sänker du ena benet åt sidan och sedan tillbaka i ursprungsposition. Byt ben. Det tränar hela kroppen och speciellt bålen!

izazbel puff
Foto: Thowe Wagner Larsson

Izabel Goulart och Nikes designer Marie Crow berättar om den nya kollektionen. Foto: Thowe Wagner Larsson

När tycker du att det är okej att skippa ett träningspass?

– När du känner att din kropp behöver vila. Om man lever ett balanserat liv överlag gör det inget att man struntar i ett eller två träningspass, det gör verkligen inget i det stora hela. Ibland måste jag ta en vilodag om jag har en rejält jobbig jetlag, till exempel. Det är helt okej!

Hur återhämtar du dig mellan dina träningspass?

– Jag lagar god mat och umgås med vänner och familj. Bara sitter och pratar.

Vilken träningsform är du sugen på att testa?

– I Brasilien finns det något som heter silk line. Det är som en balanslina du går på. Det blev stort för typ två år sedan och jag älskar det! Jag är rätt okej på det men vill bli ännu bättre.

Vad tror du är nästa trend inom träning?

– Hmm. Jag ser inte träning som en trend utan snarare att människor blir allt mer medvetna om hur man ska leva för att må bra och ha en hälsosam livsstil.

Izabel i Los Angeles

En av kampanjbilderna från Nikes kampanj Beautiful x Powerful

Har du några tips som botar jet lag?

– Ja, faktiskt träning… Om man orkar! Jag brukar fråga taxichauffören eller hotellet jag bor på om det finns ett gym i närheten. Då går jag dit och frågar om att dagspass bara.

Hur ser ditt matschema ut för en dag?

– Till frukost äter jag äggvitor, fullkornsbröd och juice. Jag har svårt för att äta frukt i bitar så jag brukar slänga ner allt i en mixer och göra en smoothie av det istället. Då vet jag att jag får i mig allt. Till lunch äter jag mycket protein, alltså väldigt mycket protein! Jag lägger till lite kolhydrater och grönsaker. På eftermiddagen äter jag glutenfritt bröd om jag är hemma, gärna med tonfisk och grönsaker till. Därefter tränar jag och så äter jag mycket protein efteråt till middag också.

Har du något guilty snack?

– BRÖD! Jag älskar bröd. Om det står bröd framför mig är jag i en farlig sits…

Hur påverkar sociala medier dig?

– Sociala medier hjälper mig att connecta med människor som lever samma livsstil som jag. Ibland kommer jag på mig själv med att scrolla på Instagram och hitta människor som gör nya övningar jag bara måste testa – jag älskar det!

iza goulart

Foto: Thowe Wagner Larsson

Hur ofta tvättar du håret?

– Varje dag… Jag försöker att inte göra det men jag tycker det är så svårt att stå i duschen och inte få det blött!

Hur ser din hårrutin ut, hur gör du för att behålla dina naturliga lockar?

– Mitt hår är väldigt vågigt av naturen så för att behålla det så brukar jag tvätta hela håret med schampo. Sedan lägger jag i balsam i topparna i enbart 2-3 sekunder. Eftersom jag har långt och tjockt hår blir det tungt och rakt om jag har balsam i längre. Om jag ska iväg på ett möte brukar jag samla allt hår och sätta upp det i en tajt knut som jag sedan släpper ut strax innan. Då blir det så här.

Har du något tips för att få håret att se så friskt ut?

– Tack! Jag har en hemlighet… Jag borstar aldrig håret! Aldrig. Jo, någon gång om jag har en tangle teezer men inte annars.

Till slut, nämn tre saker du måste ha i din gymväska.

– Mina hörlurar så jag kan lyssna på musik. Handskar så att mina händer inte blir hårda. Och… en handduk

LÄS OCKSÅ:

Nike hyllar kvinnliga atleter i ny kampanj

Victorias secret-änglarna sjunger 12 days of christmas

Vi testade gruppträning i nattklubbsmiljö – så här var det